Komisja Europejska opublikowała dzisiaj sprawozdanie dotyczące rynku telekomunikacyjnego i kwestii regulacyjnych w tej dziedzinie w UE. Sprawozdanie dotyczy lat 2012–2013.

Główne wnioski ze sprawozdania:

    W 2013 r. przychody w tym sektorze ponownie spadły, zaczyna się jednak zwiększać poziom inwestycji.

    W coraz mniejszym stopniu korzystamy z tradycyjnych usług telefonicznych, wzrasta natomiast popularność usług telefonii internetowej (VoIP).

    W szybkim tempie zwiększa się natężenie przesyłu danych.

    Ceny rozmów telefonicznych i transmisji danych w telefonii komórkowej w Unii są wyższe niż w Stanach Zjednoczonych, ale w USA w większym stopniu korzysta się z telefonów komórkowych, co daje wyższy „średni przychód na użytkownika” w tym kraju.

    Jedynie Dania, Niemcy, Łotwa i Malta osiągnęły wyznaczony na 2012 r. cel dotyczący zezwoleń na użytkowanie określonych zakresów częstotliwości. 21 państw członkowskich ostatecznie osiągnęło ten cel w 2013 r., ale opóźnienie w przydzielaniu pasma 800 MHz doprowadziło do znacznego spowolnienia wdrażania w Unii łączności komórkowej czwartej generacji (4G).

    Na uzyskanie zezwolenia na wdrożenie sieci działającej w nowych zakresach częstotliwości potrzeba od kilku dni do kilku lat – w zależności od tego, w którym kraju Unii tworzona jest dana sieć. Większość organów w dalszym ciągu nie dopuszcza możliwości elektronicznego składania wniosków.

@NeelieKroesEU, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, stwierdziła: „Wyraźnie widać, że czeka nas jeszcze długa droga do prawdziwie jednolitego rynku. Aby go urzeczywistnić, musimy ograniczyć biurokrację, potrzebujemy też większej spójności w działalności regulacyjnej, zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym. Szybkie wdrożenie dyrektywy w sprawie zmniejszenia kosztów łączności szerokopasmowej przyczyni się do realizacji jednolitego rynku, lecz pozostanie jeszcze wiele do zrobienia”.

Infrastruktura

W sprawozdaniu stwierdzono również, że w niektórych państwach członkowskich, w tym w Belgii, Bułgarii, Republice Czeskiej, Francji, Luksemburgu, na Malcie i w Polsce, dostęp do pasywnej infrastruktury telekomunikacyjnej jest rozproszony, skomplikowany i utrudniony.

Kwestie konsumenckie

Wysokość opłat hurtowych za przenoszenie numerów, tj. koszt ponoszony przez konkurenta z tytułu przeniesienia do jego sieci numeru abonenta, różni się znacząco w poszczególnych państwach członkowskich.

Łączność szerokopasmowa

Większość państw w Europie opracowała plany rozwoju łączności szerokopasmowej (z wyjątkiem Grecji, Rumunii i Cypru, w których prace nad takimi planami jeszcze trwają, ale są już na ukończeniu). Źródła finansowania krajowych projektów realizacji sieci szerokopasmowych są bardzo zróżnicowane (np. finansowanie z krajowych środków publicznych w postaci pomocy państwa lub ze środków unijnych funduszy strukturalnych).

W sprawozdaniu poruszono szereg różnych kwestii regulacyjnych, takich jak regulacja rynku, plany rozwoju łączności szerokopasmowej i źródła finansowania takiego rozwoju, krajowe organy regulacyjne, udzielanie zezwoleń, zarządzanie zakresami częstotliwości, prawa w zakresie prowadzenia instalacji i dostępu do infrastruktury pasywnej, dostęp i wzajemne połączenie, kwestie konsumenckie, usługa powszechna i neutralność sieci. Powyższe kwestie zostały opisane z uwzględnieniem zmian zachodzących na rynku, zagadnień dotyczących konkurencyjności i celów agendy cyfrowej. Sprawozdanie dotyczy okresu od stycznia 2012 r. do grudnia 2013 r.

Link do sprawozdania rynku telekomunikacyjnego w Polsce: Tutaj

źródło: Komisja Europejska

Kan