Semantic Web to technologia, która
pozwala komputerom i programom lepiej rozumieć słowa zapisane przez
człowieka
. Przetwarza informacje tak, aby opisane
przez ludzi przedmioty stały się rozpoznawalne i łatwe do
określenia dla komputerów
. Dane są przekazywane w taki sposób, aby
można było powiązać ich znaczenia między sobą w ramach odpowiedniego
kontekstu. Technologia semantyczna znajduje zastosowanie szczególnie w
dziedzinach, w których do opisu produktu konieczna jest selekcja
konkretnej opcji spośród wielu wariantów i współrzędnych
. Jak
zauważyło grono ekspertów podczas lutowej konferencji Semantic Tech
& Business w Berlinie, jednej z najważniejszych konferencji w tym
obszarze,
branża motoryzacyjna jest doskonałym przykładem rynku, na
którym zastosowanie rozwiązań Semantic Web może dawać wymierne korzyści.

Większość koncernów samochodowych w swojej ofercie
posiada kilka bądź kilkanaście modeli mających różne wersje silnikowe.
Każdy model, wariant, może być wyposażony na wiele sposobów. Po
zsumowaniu możliwych kombinacji wynika, że producent dysponuje
dziesiątkami tysięcy wersji samochodów, które należy we właściwy sposób
sklasyfikować. Przydatne narzędzie, jakim jest konfigurator na
stronie www
musi być w stanie przyporządkować wszystkie
wartości i cechy samochodu, aby konsument otrzymał pożądany produkt
.
Sposobem na sprawne funkcjonowanie systemu jest osadzenie małych
pakietów danych RDFa na stronie internetowej, wykorzystując ontologię
VSO (Vehicle Sales Ontology) będącą podzbiorem słynnej ontologii
GoodRelations.

Jak zauważają uczestnicy konferencji Semantic
Tech & Business w Berlinie
sieć semantyczna ma do zaoferowania
rynkowi motoryzacyjnemu więcej, niż tylko rozwiązanie problemów z
segregacją produktów. Technologia umożliwi osiągnięcie przewag
konkurencyjnych, dzięki usprawnieniu sieci kontaktów zarówno z
podwykonawcami
i dostawcami komponentów w procesie produkcyjnym,
jak i z ostatecznymi klientami.

System e-commerce dla brytyjskiego oddziału marki
Renault opracowany przez MakoLab we współpracy z prof. Martinem Heppem,
jednym z prelegentów lutowej konferencji, jest kompleksowym
rozwiązaniem sprzedażowym
. Zastosowanie znaczników semantycznych
sprawia, że produkty znajdujące się w ofercie są lepiej
pozycjonowane w wyszukiwarkach
. Stworzony unikalny katalog słów
jest zrozumiały dla najważniejszych wyszukiwarek internetowych
,
dzięki czemu witryna, w której zastosowano GoodRelations
plasuje się w czołówce wyników wyszukiwań
. W obliczu planowanego
przez Google wprowadzenia wyszukiwania semantycznego w oparciu o język
GoodRelations, witryna e-commerce zaprojektowana zgodnie z jego
zasadami może stanowić istotną przewagę konkurencyjną Renault UK w
Internecie.
Szacuje się, że dzięki znacznikom semantycznym współczynnik
klikalności (CTR) wzrasta nawet o 30%.

Semantic Web wykorzystywane jest głównie do usprawnienia
wyszukiwania pożądanych fraz w zawartości strony WWW
.
Prawdopodobnie już niedługo będzie możliwe wykorzystanie technologii do
bardziej skomplikowanych operacji, jak możliwość ustalenia jazdy
próbnej wybranego modelu w sposób wręcz automatycznie, w ciągu kilku
minut. Strategia MakoLab w dziedzinie Semantic Web w 2012 roku zakłada
opracowanie ontologii opisującej zagadnienia związane z samochodami
używanymi
, możliwości ich konfiguracji oraz stworzenie technicznych
rozwiązań IT umożliwiających jej implementację.

Wychodząc poza branżę motoryzacyjną, berlińska
konferencja pokazała jak wiele cennych biznesowych korzyści można
uzyskać ze stosowania technik Semantic Web. Ta, do niedawna, czysto
akademicka dziedzina, wkracza szybko do arsenału najnowocześniejszych
technik radzących sobie z rosnącą skalą i złożonością informacji.
Znamienne w tym kontekście jest to, iż wykład przewodni konferencji
wygłoszony był przez wybitnego specjalistę z dziedziny, a jednocześnie
praktyka wdrożeń semantycznych dla… straży pożarnej w Amsterdamie
(prezenter sam jest aktywnym strażakiem), gdzie przyniósł wymierne
korzyści w postaci skrócenia czasu reakcji zespołów operacyjnych.

Dr Mirosław Sopek

Wiceprezes Zarządu
MakoLab SA