MAC prowadzi prace nad dostosowaniem Prawa telekomunikacyjnego do
wymogów Unii Europejskiej . Nowe przepisy mają lepiej chronić użytkowników
– co oznacza nałożenie dodatkowych obowiązków na firmy świadczące usługi
telekomunikacyjne.

Jakie będą mieli z niego korzyści konsumenci?

  • Umowa – na telefon, komórkę czy internet – będzie musiała być przejrzysta,
    czytelna i zrozumiała; konsument musi być świadomy, co przedsiębiorca mu
    gwarantuje i jakie są ograniczenia w świadczeniu usługi telekomunikacyjnej
  • Można będzie ją podpisać drogą elektroniczną, za pomocą formularza
    dostępnego na stronie internetowej przedsiębiorcy. Dzięki temu nie tylko
    podpisywalibyśmy umowy bez wychodzenia z domu, ale też mielibyśmy czas na
    zastanowienie się i spokojne zapoznanie się z proponowanymi warunkami
    umowyUmowa na internet w sieci stacjonarnej musiałaby zawierać informację o tym,
    jak konkretnie wygląda kupowana usługa. Powinniśmy się więc dowiedzieć o
    maksymalnej przepustowości łącza w kilobitach na sekundę, prędkości transmisji
    danych do i od abonenta w kilobajtach na sekundę i warunkach, w których mogą
    być dostarczone te prędkości (w przypadku połączeń mobilnych nie da się tego
    tak dokładnie sprecyzować).
  • Korzystający z internetu przez komórkę będą mieli prawo żądać, by
    przedsiębiorca powiadamiał ich o wykorzystaniu limitu transferu danych. Nie
    groziłyby nam więc nieoczekiwanie wysokie rachunki za korzystanie z internetu.
  • Nie będziemy zmuszani do podpisywania bardzo długich umów. Pierwsza
    umowa na telefon, komórkę czy internet nie mogłaby być podpisana na dłużej
    niż dwa lata, a można by było też podpisać umowę na czas krótszy niż rok – to
    powinno zwiększyć konkurencję na rynku, bo przedsiębiorcy bardziej walczyliby o
    klienta;
  • Będziemy mieć ustawową gwarancję, że przeniesienie numeru telefonicznego z
    jednej firmy do drugiej nie może trwać dłużej niż jeden dzień roboczy (do tej pory
    taki zapis był tylko w rozporządzeniu). Ustawa określi też zasady wypłaty
    odszkodowania z tytułu opóźnień w przeniesieniu numeru;
  • Będziemy bardziej chronieni przed spamem i zagrożeniem wycieku danych
    osobowych. Projekt doprecyzowuje obowiązki przedsiębiorców w przypadku
    naruszenia bezpieczeństwa sieci – m.in. nakazuje im informować konsumentów
    o określonych zdarzeniach (np. że nastąpiło zagrożenie wyciekiem danych
    osobowych);
  • Obywatele niepełnosprawni będą mieli zagwarantowany dostęp do urządzeń
    umożliwiających im korzystanie z usług telekomunikacyjnych (np. z większymi
    klawiszami) – będą je musieli udostępniać wszyscy przedsiębiorcy.
  • Ustawa ułatwi też polubowne – a nie sądowe – rozstrzyganie sporów między
    przedsiębiorcami i klientami. Wprowadzi bowiem zasadę domniemanej zgody
    przedsiębiorcy na sąd polubowny w sporach z konsumentami. Pozasądowe
    rozstrzyganie sporów jest wygodniejsze dla konsumentów, a przede wszystkim
    szybsze. Dziś przedsiębiorcy rzadko godzą się na taki sposób rozstrzygnięcia
    sporu.
  • – czytamy na stronie MAiC

    źródło: MAiC

    Kan