MAC prowadzi prace nad dostosowaniem Prawa telekomunikacyjnego do
wymogów Unii Europejskiej . Nowe przepisy mają lepiej chronić użytkowników
– co oznacza nałożenie dodatkowych obowiązków na firmy świadczące usługi
telekomunikacyjne.
Jakie będą mieli z niego korzyści konsumenci?
- Umowa – na telefon, komórkę czy internet – będzie musiała być przejrzysta,
czytelna i zrozumiała; konsument musi być świadomy, co przedsiębiorca mu
gwarantuje i jakie są ograniczenia w świadczeniu usługi telekomunikacyjnej - Można będzie ją podpisać drogą elektroniczną, za pomocą formularza
dostępnego na stronie internetowej przedsiębiorcy. Dzięki temu nie tylko
podpisywalibyśmy umowy bez wychodzenia z domu, ale też mielibyśmy czas na
zastanowienie się i spokojne zapoznanie się z proponowanymi warunkami
umowyUmowa na internet w sieci stacjonarnej musiałaby zawierać informację o tym,
jak konkretnie wygląda kupowana usługa. Powinniśmy się więc dowiedzieć o
maksymalnej przepustowości łącza w kilobitach na sekundę, prędkości transmisji
danych do i od abonenta w kilobajtach na sekundę i warunkach, w których mogą
być dostarczone te prędkości (w przypadku połączeń mobilnych nie da się tego
tak dokładnie sprecyzować). - Korzystający z internetu przez komórkę będą mieli prawo żądać, by
przedsiębiorca powiadamiał ich o wykorzystaniu limitu transferu danych. Nie
groziłyby nam więc nieoczekiwanie wysokie rachunki za korzystanie z internetu. - Nie będziemy zmuszani do podpisywania bardzo długich umów. Pierwsza
umowa na telefon, komórkę czy internet nie mogłaby być podpisana na dłużej
niż dwa lata, a można by było też podpisać umowę na czas krótszy niż rok – to
powinno zwiększyć konkurencję na rynku, bo przedsiębiorcy bardziej walczyliby o
klienta; - Będziemy mieć ustawową gwarancję, że przeniesienie numeru telefonicznego z
jednej firmy do drugiej nie może trwać dłużej niż jeden dzień roboczy (do tej pory
taki zapis był tylko w rozporządzeniu). Ustawa określi też zasady wypłaty
odszkodowania z tytułu opóźnień w przeniesieniu numeru; - Będziemy bardziej chronieni przed spamem i zagrożeniem wycieku danych
osobowych. Projekt doprecyzowuje obowiązki przedsiębiorców w przypadku
naruszenia bezpieczeństwa sieci – m.in. nakazuje im informować konsumentów
o określonych zdarzeniach (np. że nastąpiło zagrożenie wyciekiem danych
osobowych); - Obywatele niepełnosprawni będą mieli zagwarantowany dostęp do urządzeń
umożliwiających im korzystanie z usług telekomunikacyjnych (np. z większymi
klawiszami) – będą je musieli udostępniać wszyscy przedsiębiorcy. - Ustawa ułatwi też polubowne – a nie sądowe – rozstrzyganie sporów między
przedsiębiorcami i klientami. Wprowadzi bowiem zasadę domniemanej zgody
przedsiębiorcy na sąd polubowny w sporach z konsumentami. Pozasądowe
rozstrzyganie sporów jest wygodniejsze dla konsumentów, a przede wszystkim
szybsze. Dziś przedsiębiorcy rzadko godzą się na taki sposób rozstrzygnięcia
sporu.
– czytamy na stronie MAiC
źródło: MAiC
Kan
Zmiany obiecywane już od daaawna.
Ciekawe, bo prowizja w sprzedaży uzależniona jest od długości umowy/wysokości kontraktu i mówimy o dziesiątkach złotych.