Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dziś przedstawi decyzję dla UPC Polska, dostawcy telewizji, Internetu i telefonu, w sprawie przejęcia operatora kablowego Aster – poinformowała prezes UOKiK, Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Transakcja ta rozpoczyna długo oczekiwany i niezbędny proces konsolidacji polskiego sektora komunikacji kablowej, wspierający konkurencyjność na polskim rynku telekomunikacji i mediów.

Liberty Global – właściciel UPC, czeka od grudnia 2010 na uprawomocnienie przejęcia firmy ASTER. Z decyzją zwleka Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wiadomo, że pojawiły się znaczące przeszkody, który ma zastrzeżenia. Otóż, jak nieoficjalnie dowiedzieli się dziennikarze „Rzeczpospolitej”, aby przejęcie nie zagroziło konkurencji (w szczególnośći w Krakowie), Liberty Global musi sprzedać swój biznes w Krakowie (dawną spółkę Aster Kraków). Na takim stanowisku ma stać prezes UOKiK – Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Podobno wątpliwości budzi także pozycja UPC Polska w Warszawie, jednakże tutaj Liberty Global otrzymało propozycję zgody warunkowej.

Przypominamy, że w pierwszych dniach grudnia 2010 roku Liberty Global, właściciel UPC Polska, podpisał umowę kupna od funduszu Mid Europa Partners 100 proc. udziałów operatora Aster za 870 mln zł. Łączna cena nabycia, wliczając dług sieci Aster w wysokości ok. 1,53 mld zł, wyniosła ok. 2,4 mld zł. – Konsolidacja z Aster pozwoli na bardziej efektywną kontynuację celów strategicznych UPC, w tym dalsze inwestycje w nowoczesne technologie, rozwój usług cyfrowych i super szybkiego, szerokopasmowego Internetu, wykorzystując przy tym synergię obu firm oraz zwiększony efekt skali – powiedział Simon Boyd, Prezes Zarządu UPC Polska.

Cały kablowy rynek czeka na tę decyzję i liczy, że Urząd podzieli opinię większości operatorów, że muszą powstać duże podmioty, aby była możliwa realna konkurencja z Telekomunikacją Polską, grupą Cyfrowego Polsatu czy operatorów mobilnych.

UPC Polska jest największym w Polsce pod względem liczby klientów dostawcą potrójnej usługi: telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do Internetu i usług telefonicznych dla klientów indywidualnych i biznesowych. UPC Polska miał na koniec trzeciego kwartału 2010 roku ponad milion klientów telewizji (w tym 332.000 klientów telewizji cyfrowej), pół miliona użytkowników szerokopasmowego Internetu oraz 216.000 abonentów telefonu stacjonarnego.

Więcj ok. 13.30, po na briefingu prasowym do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

źrodło: wł.

Kan