Kilkadziesiąt polskich sklepów internetowych zdecydowało się na współpracę z ubezpieczalnią e-zakupów Trusted Shops* w niecały rok po jej wejściu na polski rynek. Choć nie jest to może zbyt duży odsetek spośród wszystkich rodzimych e-sklepów, będzie miał korzystny wpływ na poziom bezpieczeństwa krajowego segmentu e-commerce. Już teraz jednak poziom ten należy uznać za wysoki, o czym przekonuje między innymi Komputronik.pl, który we wrześniu br. zrealizował 2-milionowe zamówienie. Sklep internetowy przygotował listę 10 cech, jakimi powinny cechować się solidne sklepy internetowe.

Zakupy w Internecie są równie bezpieczne, jak te robione w tradycyjnych placówkach. W Polsce nie brakuje e-sklepów, które działają nawet po kilkanaście lat i realizują po kilkaset tysięcy przesyłek rocznie. To nie są jakieś przypadkowe placówki handlowe, ale przedsiębiorstwa oparte o solidne podstawy biznesowe. W naszym przypadku atutem jest między innymi przynależność do giełdowej spółki Komputronik. Konieczność publikowania danych finansowych, podsumowań i planów na przyszłość sprawia, że nasze działania są transparentne dla całego rynku i wszystkich klientów – mówi Piotr Zieliński, Kierownik Sklepu Internetowego Komputronik.pl.

Przedstawiciele Komputronik.pl podają 10 cech, którymi powinien wyróżniać się solidny e-sklep. Oczywiście nie gwarantują, że każda transakcja przebiegnie pomyślnie. Dają jednak pewność, że w razie ewentualnych problemów, nie powinno być kłopotu z kontaktem, uzgodnieniem dalszych procedur czy odzyskaniem wpłaconych pieniędzy.

10 cech solidnego sklepu internetowego

    1) Infolinia dla klientów – w niektórych przypadkach czynna nawet do 21:00, a więc znacznie dłużej niż niejedna tradycyjna placówka handlowa. Są sklepy on-line, które podają dane osobowe handlowców oczekujących pod drugiej stronie słuchawki. W ten sposób kontakty stają się mniej bezosobowe i wzbudzają dodatkowe zaufanie u klientów.

    2) Dostępność towarów podawana w trybie on-line – największe sklepy internetowe zwykle „podpinają” swoje strony internetowe pod własny system magazynowy. Dzięki temu mogą na bieżąco podawać informacje o dostępności produktów. To daje gwarancję, że na przykład wysyłka w ciągu 24 godzin nie jest tylko chwytem marketingowym.

    3) Komentarze na temat oferty – jak wiadomo „prawdziwa cnota krytyk się nie boi”, więc dobre sklepy on-line umożliwiają zamieszczanie komentarzy na temat produktów. W ten sposób niektóre placówki uzbierały już ponad 100 000 niezależnych opinii. To bezcenne źródło wiedzy dla każdego klienta, choć prowadzące pewnie – nie raz i nie dwa – do rezygnacji z zakupu.

    4) Kilka możliwości odbioru przesyłki – nie każdy lubi wizyty kurierów, zwłaszcza gdy trzeba się z nimi umawiać na wczesnoporanne lub późnowieczorne godziny ze względu na nieobecność w domu. Z tego względu popularnym sposobem na odbiór produktów zamówionych w sieci jest wizyta w jednym z tradycyjnych salonów, które współpracują ze sklepem internetowym. Równie wygodnym, choć jeszcze niezbyt popularnym, sposobem jest odbiór towaru za pośrednictwem Paczkomatów. Można z nich korzystać o dowolnej, najbardziej wygodnej porze przez 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę.

    5) Specjalistyczne porady – to charakterystyczna cecha liderów polskiego rynku e-commerce w swoich segmentach rynku. Klienci takich sklepów internetowych są traktowani po partnersku – otrzymują nie tylko towar, ale także wiedzę na jego temat. Czasami przekazywana jest w formie artykułów pisanych przez własnych specjalistów (np. Oponeo.pl) lub fachowców zewnętrznych (np. współpraca sklepu Komputronik.pl z serwisem branżowym Benchmark.pl).

    6) Płatności na kilka sposobów – opłata za pobraniem, przelew, karta kredytowa to absolutny standard możliwych form płatności w markowych sklepach on-line.

    7) Duża liczba pozytywnych opinii – w dobie Internetu jeden niezadowolony klient może dotrzeć ze swoją opinią do tysięcy innych, więc nie dziwi duża liczba komentarzy w takich serwisach, jak Ceneo.pl czy Opineo.pl. Warto przy tym podkreślić, że chętniej opiniują osoby niezadowolone, co rzecz jasna zaburza obiektywizm tego rodzaju zestawień. Nie da się zadowolić wszystkich, więc należy założyć, że jeśli ponad 90% kupujących poleca określony sklep, to nie mamy się czego obawiać.

    8) Liczne promocje – dobre sklepy internetowe starają się, aby każdego dnia warto było odwiedzić ich witrynę w poszukiwaniu produktów w szczególnie atrakcyjnych cenach. Niektóre placówki on-line przez cały czas prowadzą po kilka promocji i konkursów.

    9) Sprzedaż ratalna – to szczególna poszukiwana forma sprzedaży przed Świętami Bożego Narodzenia lub Komunią Świętą. Prezenty to wówczas konieczność, która nie liczy się z aktualnym stanem portfela. Czasami raty stanowią jedyne rozwiązanie, o czym powinny pamiętać wszystkie markowe e-sklepy.

    10) Przynależność do spółek giełdowych – niemało czołowych polskich sklepów internetowych należy do spółek giełdowych (np. Travelplanet.pl lub Komputronik.pl). To sprawia, że muszą dbać o przejrzystość prowadzonych działań biznesowych i nie mogą zniknąć z rynku z dnia na dzień, bez uprzednich niepokojących sygnałów.

,i>
*Trusted Shops gwarantuje zwrot pieniędzy za niezrealizowane e-zamówienia, o ile zostały złożone w sklepie, który może pochwalić się odpowiednim certyfikatem. W całej Europie z usług Trusted Shops korzysta ponad 10 tysięcy sklepów internetowych.

źródło: Komputronik

Kan