Producenci telefonów komórkowych
prześcigają się w ofertach aparatów dedykowanych
osobom starszym. Ale czy takie technologiczne nowinki rzeczywiście
spełniają oczekiwania tej grupy konsumentów? Barel Poland zapytał o to
samych zainteresowanych.

Telefony komórkowe dla seniorów muszą być funkcjonalne i proste w
obsłudze, a przy tym solidnie wykonane i odporne na uszkodzenia
mechaniczne. Aby sprawdzić czy tego typu telefony
rzeczywiście spełniają oczekiwania osób starszych, Barel Poland
przeprowadził nietypowy test swoich aparatów. O opinię zapytał członków
Klubu Aktywnego Seniora, działającego przy wrocławskim Stowarzyszeniu
Promocji Sportu „FAN”. Do testów trafiły telefony marki Barel.

Przede wszystkim funkcjonalność
Na ten aspekt wielokrotnie zwracali uwagę testerzy. Wraz z upływem lat
zmysły są przecież coraz bardziej zawodne. Obniżona sprawność fizyczna
i problemy z koordynacją ruchów zmuszają do poszukiwania takich
urządzeń, których obsługa będzie prosta i intuicyjna. – Duże,
wypukłe klawisze zdecydowanie ułatwiają korzystanie z telefonu. Gdybym
jednak potrzebowała pisać dużą ilość wiadomości SMS,
przydałby się nieco większy ekran
– przekonuje Barbara Szwec, która
miała okazję testować model Barel S130.

Barel S130
Barel S130

Problemów nie sprawiała również nawigacja po menu
telefonu
. Dzięki zastosowaniu dużej, czytelnej czcionki, a także
wyrazistych ikon, obsługa najważniejszych funkcji telefonu odbywa się
intuicyjnie.

Seniorzy doceniają również prostotę obsługi dodatkowych funkcji. –
Szczególnie przypadła mi do gustu latarka, którą można włączyć
przełącznikiem na obudowie. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne,
kiedy w ciemności nie możemy trafić kluczem do zamka w drzwiach lub
mamy kłopoty z odczytaniem rozkładu jazdy komunikacji miejskiej

podkreśla Marek Kucfir, który testował telefon Barel
S100 (Dual-SIM)
.

Barel S100
Barel S100

Co ciekawe, wygląd telefonów miał dla seniorów znaczenie
drugorzędne. Najważniejsze aspekty to solidność wykonania, poręczność,
a także masa telefonu.

Spore oszczędności
Niewątpliwą zaletą telefonu okazał się
również brak blokady karty SIM. Tego typu
rozwiązanie gwarantuje oszczędność pieniędzy, co nie jest bez znaczenia
w przypadku osób starszych. Seniorzy często wykonują bardzo mało rozmów
telefonicznych
, a wiadomości SMS piszą sporadycznie. Telefon
potrzebują więc głównie do odbierania rozmów. – W takim przypadku
nie ma potrzeby wiązać się dwuletnią umową z operatorem i płacić mu
stały miesięczny abonament. Wystarczy zwykła karta pre-paid. Dzięki
temu koszty użytkowania telefonu są praktycznie zerowe
– mówi Marek
Kucfir.

Zamiast bukietu kwiatów
Możliwość utrzymania stałego kontaktu z rodziną, a przy tym
brak comiesięcznych obciążeń finansowych sprawia, że taki telefon
to świetny sposób na prezent dla seniora. Będzie to wyraz troski i
zrozumienia potrzeb osób starszych.

Tymczasem w polskich rodzinach wciąż popularną praktyką jest
„dziedziczenie” przez seniorów przestarzałych aparatów telefonicznych.
W konsekwencji osoby starsze dostają do użytku telefony, które nie są
dostosowane do ich potrzeb, mają skomplikowane menu i mnóstwo zbędnych
– z punktu widzenia seniorów – funkcji. To sprawia, że telefony są
przez nich wykorzystywane raczej niechętnie. Biorąc pod uwagę
stosunkowo niską cenę telefonów dla seniorów – Barel S100 kosztuje w
granicach 150 PLN.

źródło: Barel Poland

Kan