Producenci telefonów komórkowych
prześcigają się w ofertach aparatów dedykowanych
osobom starszym. Ale czy takie technologiczne nowinki rzeczywiście
spełniają oczekiwania tej grupy konsumentów? Barel Poland zapytał o to
samych zainteresowanych.
Telefony komórkowe dla seniorów muszą być funkcjonalne i proste w
obsłudze, a przy tym solidnie wykonane i odporne na uszkodzenia
mechaniczne. Aby sprawdzić czy tego typu telefony
rzeczywiście spełniają oczekiwania osób starszych, Barel Poland
przeprowadził nietypowy test swoich aparatów. O opinię zapytał członków
Klubu Aktywnego Seniora, działającego przy wrocławskim Stowarzyszeniu
Promocji Sportu „FAN”. Do testów trafiły telefony marki Barel.
Przede wszystkim funkcjonalność
Na ten aspekt wielokrotnie zwracali uwagę testerzy. Wraz z upływem lat
zmysły są przecież coraz bardziej zawodne. Obniżona sprawność fizyczna
i problemy z koordynacją ruchów zmuszają do poszukiwania takich
urządzeń, których obsługa będzie prosta i intuicyjna. – Duże,
wypukłe klawisze zdecydowanie ułatwiają korzystanie z telefonu. Gdybym
jednak potrzebowała pisać dużą ilość wiadomości SMS,
przydałby się nieco większy ekran – przekonuje Barbara Szwec, która
miała okazję testować model Barel S130.
Barel S130
Problemów nie sprawiała również nawigacja po menu
telefonu. Dzięki zastosowaniu dużej, czytelnej czcionki, a także
wyrazistych ikon, obsługa najważniejszych funkcji telefonu odbywa się
intuicyjnie.
Seniorzy doceniają również prostotę obsługi dodatkowych funkcji. –
Szczególnie przypadła mi do gustu latarka, którą można włączyć
przełącznikiem na obudowie. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne,
kiedy w ciemności nie możemy trafić kluczem do zamka w drzwiach lub
mamy kłopoty z odczytaniem rozkładu jazdy komunikacji miejskiej –
podkreśla Marek Kucfir, który testował telefon Barel
S100 (Dual-SIM).
Barel S100
Co ciekawe, wygląd telefonów miał dla seniorów znaczenie
drugorzędne. Najważniejsze aspekty to solidność wykonania, poręczność,
a także masa telefonu.
Spore oszczędności
Niewątpliwą zaletą telefonu okazał się
również brak blokady karty SIM. Tego typu
rozwiązanie gwarantuje oszczędność pieniędzy, co nie jest bez znaczenia
w przypadku osób starszych. Seniorzy często wykonują bardzo mało rozmów
telefonicznych, a wiadomości SMS piszą sporadycznie. Telefon
potrzebują więc głównie do odbierania rozmów. – W takim przypadku
nie ma potrzeby wiązać się dwuletnią umową z operatorem i płacić mu
stały miesięczny abonament. Wystarczy zwykła karta pre-paid. Dzięki
temu koszty użytkowania telefonu są praktycznie zerowe – mówi Marek
Kucfir.
Zamiast bukietu kwiatów
Możliwość utrzymania stałego kontaktu z rodziną, a przy tym
brak comiesięcznych obciążeń finansowych sprawia, że taki telefon
to świetny sposób na prezent dla seniora. Będzie to wyraz troski i
zrozumienia potrzeb osób starszych.
Tymczasem w polskich rodzinach wciąż popularną praktyką jest
„dziedziczenie” przez seniorów przestarzałych aparatów telefonicznych.
W konsekwencji osoby starsze dostają do użytku telefony, które nie są
dostosowane do ich potrzeb, mają skomplikowane menu i mnóstwo zbędnych
– z punktu widzenia seniorów – funkcji. To sprawia, że telefony są
przez nich wykorzystywane raczej niechętnie. Biorąc pod uwagę
stosunkowo niską cenę telefonów dla seniorów – Barel S100 kosztuje w
granicach 150 PLN.
źródło: Barel Poland
Kan
Stare Nokie są przestarzałe, ale równocześnie są doskonało konkurencją dla tych „chińczyków”. Znam parę osób w wieku od 70 w górę, które doskonale sobie z nimi radzą. Są proste, mają dość duże i czytelne przyciski, wyświetlacze czytelne z dużą czcionką (też monochromatyczne)itd. Po co wydawać 150 zł skoro stara działa OK, a baterię kupuje się za max 30 zł. Lepiej za 120 zł doładować kartę sim,
To zdanie „Niewątpliwą zaletą telefonu okazał się również brak blokady karty SIM. Tego typu rozwiązanie gwarantuje oszczędność pieniędzy, co nie jest bez znaczenia w przypadku osób starszych” to szczyt marketingowego bełkotu.
barel dopiero wchodzi na rynek. dual sim dla starszych osób jest niepotrzebny. a stare nokie może i owszem ale nie dostaniesz na nie gwarancji