Tylko 10 procent szkół i placówek oświatowych w Polsce ma dostęp do internetu o takich parametrach, które umożliwiają wykorzystywanie go do procesów dydaktycznych. Edukacja w wielu placówkach nadal odbywa się bez użycia nowoczesnych technologii, a jedna czwarta uczniów nawet na lekcjach informatyki nie korzysta z internetu. Ma to zmienić Ogólnopolska Sieć Edukacyjna – program usieciowienia polskich szkół, zaprojektowany przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Instytut badawczy NASK od roku prowadzi pilotaż programu. Skorzystało z niego 36 szkół, które otrzymały dostęp do internetu o szybkości minimum 100/100 Mb/s, wsparcie techniczne i ochronę antywirusową.
Docelowo siecią szybkich łączy internetowych mają być połączone wszystkie szkoły w Polsce. W pierwszych latach funkcjonowania sieci koszt jej działania będzie pokrywany z budżetu państwa.
– Wszystkie dzieci w Polsce będą miały te same szanse, te same możliwości wykorzystywania platform i materiałów edukacyjnych, żeby rozwijać się, kształcić, konkurować z innymi, bawić i kontaktować się z rówieśnikami z innych stron świata on-line – zapowiada Minister Cyfryzacji Anna Streżyńska. – Temu służy zarówno pilotaż prowadzony przez NASK, jak i zakończona 19 maja br. ocena w naborze na dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. W ramach konkursu, spośród 144 wniosków o dofinansowanie złożonych na 67 obszarów konkursowych, wyłoniono projekty w 57, co stanowi ponad 73 proc. wszystkich udostępnionych obszarów. W latach 2018-2020 szerokopasmowy Internet zostanie doprowadzony do wszystkich szkół w Polsce – dodaje Minister Anna Streżyńska.
– W pilotażowym projekcie OSE realizujemy dwa zadania: badamy jednostkowe koszty rozwoju infrastruktury technicznej oraz wsparcie edukacyjne związane z bezpiecznym korzystaniem z zasobów internetu przez dzieci i młodzież szkolną – mówi dyrektor NASK Wojciech Kamieniecki. – W objętych pilotażem placówkach uruchomiliśmy w ciągu roku dostęp do internetu z wysoką przepustowością, wdrażamy lepsze parametry funkcjonalności sieci, wprowadzamy nowoczesne mechanizmy bezpieczeństwa teleinformatycznego i ochrony przed niepożądanymi treściami, złośliwym oprogramowaniem oraz szereg inicjatyw i usług w zakresie popularyzacji bezpiecznego korzystania z Internetu oraz podnoszenia poziomu kompetencji cyfrowych uczniów i kadry pedagogicznej. Współpracujemy w tym zakresie z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji ,/i>– dodaje dyrektor Wojciech Kamieniecki.
W Polsce funkcjonuje ponad 30,5 tys. szkół i placówek oświatowych, z czego jedynie niewiele ponad 3 tys. posiada dostęp do internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s. Dotychczas szkoły uzyskiwały dostęp do szybkich połączeń z siecią, ale nie następowało to w skoordynowany sposób. Jakość podłączenia szkoły do internetu zależy od możliwości budżetu gminy, w której się znajduje oraz od operatorów telekomunikacyjnych i ich planów rozbudowy infrastruktury.
– Świat idzie do przodu. Dzieci w coraz młodszym wieku zaczynają korzystać z internetu i nie znajdują wystarczającego wsparcia w poznawaniu tego nowego świata ze strony szkoły. Z badań przeprowadzonych przez NASK wynika, że 68,6 proc. nastolatków korzystać z internetu nauczyło się bez niczyjej pomocy. Co 4. ankietowany zadeklarował, że w procesie edukacji internetowej pomagał mu starszy brat lub starsza siostra (23,6 proc.), a co 5., że rodzic (21,7 proc.). Tylko co 10. badany wskazał na edukację szkolną (9,7 proc.) – mówi kierownik Akademii NASK dr Agnieszka Wrońska, koordynująca w NASK edukacyjną część pilotażu OSE. Te same badania pokazują, że internet nadal nie jest popularnym narzędziem w nauczaniu przedmiotów szkolnych.
W ramach ogólnopolskich badań „Nastolatki 3.0” zapytano uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, jak często nauczyciele wykorzystują internet podczas lekcji. Odpowiedź, która pada najczęściej, to: „nigdy”. 60,9 proc. udziela takiej odpowiedzi w odniesieniu do lekcji fizyki. W czasie lekcji chemii nigdy nie korzystało z internetu 60,9 proc. uczniów. Na lekcjach matematyki było to 59,6 proc., na biologii – 55,8 proc., na WoS – 57,3 proc. Częściej z internetu korzystają nauczyciele języków obcych i języka polskiego. 27,9 proc. uczniów nigdy nie spotkało się z użyciem internetu na zajęciach z języka obcego, a 34,9 proc. na zajęciach z języka polskiego. Co czwarty respondent zadeklarował, że na zajęciach z informatyki nauczyciel nigdy nie wykorzystał technologii czy zasobów internetowych (25,1 proc.).
Szkoły podłączone do sieci w pilotażowym etapie projektu OSE są badane w wielu wymiarach. NASK analizuje sposoby korzystania z internetu, trudności i oczekiwania, co pozwoli zaprojektować optymalną formułę całej sieci.
– Z badań przeprowadzonych w trakcie pilotażu wynika, że nauczyciele uznają dostęp do internetu w szkole za warunek nowoczesnej edukacji. Deklarują również zapotrzebowanie na wartościowe materiały edukacyjne, dostępne przez internet– mówi dr Agnieszka Wrońska.
Instytut badawczy NASK w trakcie pilotażu obserwuje stopniowy wzrost ruchu na nowych łączach internetowych. Początkowo dostęp do sieci był wykorzystywany głównie przez administrację szkoły, a nie przez uczniów i nauczycieli w pracowniach informatycznych. Później użycie internetu intensyfikowało się. Sporadycznie szkoły decydowały się na udostępnienie uczniom sieci Wi-fi dla ich prywatnych urządzeń mobilnych, chociaż system daje taką możliwość w każdej ze szkół objętych pilotażem.
– Na razie przez większość czasu zapotrzebowanie szkół mogą zaspokoić łącza o przepustowości do 30 Mb/s. Jednak przewidujemy, że wykorzystanie internetu będzie stopniowo coraz intensywniejsze i dlatego testujemy łącza o przepustowości do 100 Mb/s lub większe – mówi Wojciech Racięcki, kierujący projektem OSE w NASK. – Wykorzystanie internetu wzrośnie, kiedy szkoły zaczną w większym stopniu wykorzystywać nowoczesne zasoby edukacyjne, w tym materiały multimedialne – dodaje W. Racięcki.
Plan rozbudowy sieci przewiduje, że powstanie baza zasobów edukacyjnych, w tym możliwość wymiany treści pomiędzy szkołami i przestrzeń dla nauczycieli do przechowywania materiałów wytworzonych przez nich i przez uczniów. Plan zakłada przyłączenie do OSE wszystkich szkół do 2020 r.
źródło: NASK
Kan
Dobrym rozwiązaniem dla szkół może być również internet przez salelitę. Jest niezależny od lokalizacji. Wielu dostawców proponuje tego typu rozwiązania, m.in. skyDSL.
Dobrze by było gdyby możliwe były dofinansowania rządowe w takich sytuacjach.