Foursquare, w skrócie 4sq, to serwis geolokalizacyjny dostępny w wersji internetowej oraz w postaci darmowej aplikacji na smartfony. Korzystanie z niego polega na odkrywaniu nowych miejsc, meldowaniu się, zbieraniu punktów, oraz dzieleniem się ze znajomymi wskazówkami i rekomendacjami na temat ciekawych miejsc w danym mieście. Foursquare to także możliwość odnalezienia przyjaciół w pobliżu, korzystania z licznych zniżek, nagród oraz zdobywaniu odznak.
Na świecie liczba użytkowników Foursquare sięga blisko 20 mln, liczba polskich Foursquare-owców szacowana jest na 20 tys. i z miesiąca na miesiąc wzrasta. Chodząc po mieście oraz wybierając się w podróże użytkownicy aplikacji „meldują się” w danym miejscu (lokalu, sklepie, parku, atrakcji turystycznej czy nawet autobusie), w zamian otrzymując tzw. badge, czyli odznaki. Przykładowo, za pojawienie się w kilkunastu najbardziej charakterystycznych miejscach w danym mieście można zdobyć jego odznakę. Właśnie o taką odznakę dla Warszawy chce zawalczyć agencja MSLGROUP Social Hive Poland, inicjator prowadzonej na facebooku akcji „Zdobądźmy Foursquare Badge dla Warszawy”.
Coraz więcej miast na świecie może się pochwalić własnymi odznakami. Za „meldunki” w Berlinie Foursquare-owcy otrzymują odznakę z symbolem stolicy Niemiec – niedźwiadkiem, w Paryżu za check-in możemy zostać nagrodzeni tarczą z Wieżą Eiffla, natomiast symbolem Londynu jest Tower Bridge. Na wiosnę przyznano badge’a również rosyjskiej stolicy. Póki co żadne polskie miasto nie jest w stanie pochwalić własnym badge’em. Jeśli chodzi o symbol, który miałby widnieć na warszawskim badge’u – tą kwestię inicjatorzy akcji chcą także rozstrzygnąć w Internecie. Wśród propozycji pojawia się Pałac Kulutry, Syrenka oraz Zamek Królewski.
Brak własnych odznak jest bez wątpienia niekorzystny dla polskich miast. Foursquare to nie tylko sieć społecznościowa oparta na mobilności, geolokalizacji i rywalizacji, to także szeroko pojęty marketing miejsc. Badge to nie tylko odznaka, ale także możliwość kształtowania trendów, postaw i zachowań wśród mieszkańców oraz odwiedzających – mówi Marta Zielińska, Dyrektor MSLGROUP Social Hive Poland inicjatora kampanii na rzecz warszawskiej odznaki. Nie możemy odbiegać od innych europejskich miast, musimy pokazać, że jesteśmy jedną z głównych arterii europejskiego krwiobiegu mediów społecznościowych.
Co trzeba zrobić aby wspomóc akcję? Można wziąć udział w wydarzeniu na facebooku „Zdobądźmy Foursquare Badge dla Warszawy” albo założyć konto w serwisie Foursquare, następnie odwiedzić stronę z listą najciekawszych miejsc w Warszawie (https://foursquare.com/mslsocialhivepl/list/warsaw-on-4sq-4sqcities) i wcisnąć Save po prawej stronie.
źródło: MSLGROUP
Kan
Z drugiej strony meldować można się też w Facebooku. Nie każdemu potrzebny jest kolejny serwis o takiej funkcjonalności.