Wewnętrzne badania prowadzone w PTC, a także niezależne zewnętrzne audyty regularnie potwierdzają wysoką jakość sieci T-Mobile. Dzięki temu Operator świadczy usługi na wysokim poziomie, niezależnie, czy mówimy o połączeniach głosowych, czy o transmisji danych i usługach na niej opartych.

W dużej mierze od działania sieci zależy, jak będziecie postrzegać jakość usług Operatora. Nawet najbardziej wyszukane usługi multimedialne nie spowodują, że zostaniecie u niego dłużej, jeśli dostęp do nich ograniczać będzie słaba jakość połączenia. Rzeczą, która nie jest już tak oczywista jest fakt, że istotną część tego, co wpływa na postrzeganie działania sieci każdy z Was trzyma w kieszeni. Mowa tu o telefonach. W grupie tej znajdują się też inne urządzenia, które łączą się z siecią, takie jak np. modemy czy tablety. Wszystkie one mają wspólną nazwę stosowaną w PTC – „terminale mobilne”, czy po prostu „terminale”.

Każde z urządzeń przechodzi co najmniej jeden cykl testowy, w którym wyszukiwane są wszelkiego rodzaju błędy
Każde z urządzeń przechodzi co najmniej jeden cykl testowy, w którym wyszukiwane są wszelkiego rodzaju błędy

Prawie jak komputer stacjonarny

Nowoczesne terminale, a w szczególności smartfony, to skomplikowane urządzenia pełne funkcji z których korzystamy na co dzień. Pod ekranem dotykowym kryją się rozwiązania niewiele różniące się od tego, co znamy z komputerów stacjonarnych. Jednak aby taki terminal był czymś więcej, niż tylko kieszonkowym komputerem, musi być wyposażony w szereg elementów umożliwiających łączność w sieciach GSM, UMTS, a także np. HSPA+, potocznie zwanej 4G. A jest to nie lada wyzwanie dla producenta – konieczność zachowania niewielkich wymiarów, niskiego poboru energii, wbudowania kilku anten o odpowiednich parametrach. A całość przy zachowaniu jak najniższych kosztów produkcji.
Pierwsze testy jakości terminal przechodzi podczas etapów projektowania, a później produkcji. Aby mógł trafić do sprzedaży, musi spełnić wiele norm, w tym norm bezpieczeństwa. Podstawową komplikacją przy pracy nad terminalem jest mnogość współdziałających rozwiązań sieciowych. Liczba kombinacji usług i konfiguracji może przyprawić o ból głowy. Żaden z dostawców terminali nie jest w stanie sprawdzić, czy terminal zachowuje się poprawnie w każdej z tych sieci, z każdą oferowaną usługą. W szczególności, jeśli, jak w przypadku PTC, w sieciach tych wdrażane są pionierskie rozwiązania.

Większość terminali przynajmniej raz otrzymuje od producenta nowe oprogramowanie. Jest ono za każdym razem analizowane przez specjalistów
Większość terminali przynajmniej raz otrzymuje od producenta nowe oprogramowanie. Jest ono za każdym razem analizowane przez specjalistów

Dlatego właśnie operator, zanim wprowadzi terminal do oferty, musi wykonać szereg testów współpracy terminali z siecią i oferowanymi usługami. W PTC za obszar terminali w Pionie Technologii i Innowacji odpowiada Dział Zarządzania Technicznego Terminalami. Do obowiązków pracowników tego działu należy między innymi dopilnowanie, aby jakość terminali wprowadzanych do oferty była na najwyższym poziomie.

Generalnie testy można podzielić na dwie grupy – testy warstwy dostępowej, czyli współpracy z infrastrukturą operatora oraz testy usług dodanych. Testy odbywają się w dedykowanym laboratorium mieszczącym się w naszej siedzibie, gdzie specjaliści z Działu Zarządzania Technicznego Terminalami mają dostęp do dedykowanych stacji bazowych i specjalistycznego sprzętu pomiarowego. Sporo ze stosowanych rozwiązań to autorskie systemy, które w znaczący sposób automatyzują proces testów i pozwalają wykonywać bardziej skomplikowane analizy.

Większość terminali przynajmniej raz otrzymuje od producenta nowe oprogramowanie. Jest ono za każdym razem analizowane przez naszych specjalistów.

Zanim trafi do oferty

Każdy z terminali przechodzi co najmniej jeden cykl testowy, w którym wyszukiwane są wszelkiego rodzaju błędy. Wykryte problemy są analizowane i usuwane przy współpracy z dostawcą terminala. Po osiągnięciu zadowalającej jakości terminala wydawana jest tzw. rekomendacja techniczna. Między innymi na jej podstawie podejmowana jest decyzja, czy dany terminal może zostać wprowadzony do naszej oferty.

Praca nad konkretnym terminalem nie kończy się na wprowadzeniu go do oferty. Większość terminali przynajmniej raz otrzymuje od producenta nowe oprogramowanie, które wprowadza usprawnienia i eliminuje mniejsze błędy. Oprogramowanie takie za każdym razem analizowane jest przez specjalistów w PTC, aby zweryfikować, czy zgłoszone nieprawidłowości zostały poprawione i czy nie pojawiły się nowe problemy.


Specjalnym rodzajem projektu związanego z wprowadzaniem nowego terminala są projekty prowadzone w ramach wdrażania nowych rozwiązań sieciowych. Często zarówno po stronie urządzeń mobilnych, jak i rozwiązań sieciowych mamy do czynienia z zupełnie nowymi technologiami, które nigdzie na świecie nie miały jeszcze szansy współpracować ze sobą. Dzięki takim skoordynowanym przedsięwzięciom z sukcesem wdrożyliśmy jako pierwsi komercyjnie usługi takie jak HSPA+ (21Mbps) czy HSPA+ DC (42Mbps) lub ostatnio HD Voice. Nie mówimy tu jedynie o uruchomieniu pilotażowych stacji, ale o kompletnej ofercie dla klientów z terminalami gotowymi do pracy w nowej technologii.

Jak sprostać nowym wyzwaniom?

Postęp w rozwoju terminali mobilnych wskazuje na jeszcze więcej wyzwań w przyszłości. Urządzenia stają się coraz bardziej skomplikowane, usługi złożone, a czas wprowadzenia na rynek coraz krótszy. Taka sytuacja sprzyja pojawianiu się problemów technicznych w nowych urządzeniach. Zarówno dostawcy terminali, jak i nasi specjaliści odpowiedzialni za przygotowanie urządzeń nieustannie dostosowują procedury i narzędzia, aby sprostać nowym wyzwaniom. Równolegle z działaniami operacyjnymi prowadzone są badania, jak szybciej i dokładniej weryfikować jakość nowych urządzeń i identyfikować błędy. Prowadzona jest też współpraca m.in. z Politechniką Warszawską, w ramach której studenci odbywają zajęcia w laboratorium terminalowym pod okiem specjalistów z Działu Zarządzania Technicznego Terminalami i nauczycieli akademickich, gdzie zapoznają się działaniem sieci, urządzeń pomiarowych i zachowaniem terminali w różnych scenariuszach.

Rynek telekomunikacyjny zmienia się nieustannie, a obszar terminali w szczególności. Wystarczy przypomnieć sobie, z jakich urządzeń korzystaliśmy dwa-trzy lata temu. Niezależnie od kierunku dalszego rozwoju branży, aby móc świadczyć usługi na najwyższym poziomie, musimy dbać o jakość każdego fragmentu sieci. Nawet tego w naszych kieszeniach…

autor: Bartosz Ziółkowski, Kierownik Działu Zarządzania Technicznego Terminalami

źródło: T-Mobile Trendy