Orange Polska bezprawnie przedłużała umowy o świadczenie usług stacjonarnych o wiele miesięcy bez wyraźnej zgody konsumentów – uznał prezes UOKiK i nałożył na przedsiębiorcę karę blisko 30 mln zł. Dodatkowo prezes Urzędu zobowiązał spółkę do rekompensaty publicznej.
Postępowanie zostało wszczęte po skargach napływających do urzędu od rzeczników konsumentów i konsumentów korzystających z usług spółki.
Zakwestionowana przez UOKiK praktyka polegała na automatycznym przedłużaniu umów o kolejny czas oznaczony w sytuacji braku działania ze strony konsumenta. Jeżeli przed zakończeniem kontraktu klient nie podjął żadnych działań, przekształcała się ona w kolejną umowę zawartą na czas oznaczony. Było to 6 miesięcy w przypadku Neostrady oraz 12 miesięcy lub 24 miesiące w przypadku pozostałych usług stacjonarnych. Konsumentom, którzy wypowiedzieli ją przed upływem tego czasu, były naliczane wysokie kary.
Orange Polska nie zawsze jasno informował klientów o tym, co mogą zrobić, aby uniknąć automatycznego przedłużenia abonamentu. Nieprecyzyjne były też informacje przekazywane przez konsultantów w ramach telefonicznych rozmów w celu utrzymania abonentów. Padały w nich stwierdzenia takie jak: kończy się Panu umowa wraz ze wskazaniem daty rzekomego zakończenia. W rzeczywistości kontrakt nie ulegał rozwiązaniu, lecz przechodził na kolejny czas oznaczony.
W trakcie postępowania spółka częściowo zmieniła praktykę w ten sposób, że w momencie zawierania umowy umożliwiła konsumentom wybór sposobu jej przedłużenia po upływie okresu, na jaki zostaje zawarta. Tym samym, konsument zawierając umowę musi zdecydować, czy po zakończeniu pierwotnego kontraktu chce zachować dotychczasowe warunki, w tym promocyjną cenę, i kontynuować umowę przez kolejny czas oznaczony, czy też chce uzyskać prawo do bezkosztowego jej wypowiedzenia w każdym momencie (czas nieoznaczony) czy też chce, ażeby umowa wygasła wraz z końcem promocji. Zmianie uległa również praktyka Spółki w zakresie telefonicznych akcji utrzymaniowych, dzięki czemu konsultanci kontaktując się z konsumentami będą mieli obowiązek po pierwsze dać konsumentowi możliwość dokonania wyboru sposobu przedłużenia umowy, po drugie – przypomnieć o ewentualnym wybranym wcześniej przez konsumenta automatycznym przedłużeniu.
– Przedłużenie umowy przez abonenta na kolejny czas oznaczony powinno być świadomie i swobodnie przez niego wybierane. Dlatego telekom powinien jasno i rzetelnie poinformować konsumenta o możliwościach przedłużenia kontraktu – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Zakwestionowana praktyka może trwać w stosunku do umów zawartych (lub przedłużonych) co najmniej od listopada 2010 r. Długotrwały charakter oraz jej znaczny zasięg miały wpływ na wysokość kary finansowej nałożonej na spółkę. Wyniosła ona blisko 30 mln zł.
Oprócz kary finansowej, Prezes Urzędu zdecydował o rekompensacie publicznej wobec konsumentów dotkniętych skutkami niedozwolonej praktyki. UOKiK zobowiązał Orange Polska do zwrotu byłym abonentom opłat za przedterminowe rozwiązanie automatycznie przedłużonej umowy. Spółka musi również umożliwić aktualnym abonentom wypowiedzenie bez żadnych konsekwencji tak przedłużonych umów. Orange Polska poinformuje o tym klientów na stronie www.orange.pl oraz w listach.
Z rekompensaty publicznej przewidzianej w decyzji będą mogli skorzystać konsumenci, którzy jednocześnie spełnią warunki:
– byli stroną umowy zawartej z Orange Polska w dniu wszczęcia postępowania, czyli 8 maja 2014 r.
– Orange Polska narzuciła im postanowienie o automatycznym przedłużeniu umowy w sposób domyślny, a nie zgodnie z ich wyraźnym wyborem.
– Orange Polska automatyczne przedłużyła ich umowy na kolejny czas oznaczony w wyniku braku aktywnego działania konsumenta.
Pozostali konsumenci, którzy wypowiedzieli umowy przed majem 2014 r., będą mogli dochodzić swoich roszczeń na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i powołać się na tę decyzję, gdy stanie się prawomocna.
Decyzja wydana przez Prezesa Urzędu nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu.
Orange nie zgadzamy się z decyzją UOKiK
–Nie zgadzamy się z decyzją UOKiK z grudnia Przeanalizowaliśmy ją i odwołaliśmy się do sądu Uważamy też że kwota jest rażąco wysoka – poinformował Telix.pl Wojciech Jabczyński, rzecznik Grupy Orange Polska.
źródło: UOKiK
Kan
Bardzo dobrze UOKiK zrobił. Te poczynania Orange prosiły się wręcz o wysoką karę.
I dobrali się też pomarańczy do kieszeni. Może wreszcie zaczną traktować poważnie klientów. A reklamy nie wprowadzać w błąd.
[quote]Nie zgadzamy się z decyzją UOKiK, że nasze działania dotyczące automatycznego przedłużania umów naruszały interesy klientów – mówi rzecznik Orange Wojciech Jabczyński. – Dlatego dokładnie ją przeanalizowaliśmy i odwołaliśmy się do sądu. Uważamy też, że kwota jest rażąco wysoka – dodaje.[/quote] – to cała rozmowa z rzecznikiem. Ewidentnie przyznaje się do winy tylko kwota kary mu się nie podoba. No po prostu zdenerwowali mnie totalnie. Oszukują na każdym kroku, simlocki zakładali tak długo jak tylko się dało, a teraz [b]kwota im się nie podoba[/b].
Pracowałem tam i wiem jak to wygląda od kuchni, świadome wprowadzanie w błąd klientów i traktowanie ich jak dojne krowy, poza tym totalny wyzysk pracowników; ciągle rosnące wymagani przy spadających zarobkach. Kara jak najbardziej uzasadniona, niestety zbyt mała bo na nieuczciwych praktykach zarobili pewnie z 10 razy więcej. Jeśli ktoś ma zasady moralne nie utrzyma się tam jako konsultant.
ci co pracuja na infolinii tez chyba maja wbite do glowy, zeby non stop dzwonic do klinetow. mozna im powtarzac, ze nie jest sie zainteresowanym oferta, a potem kolejny pan dzwoni, ze bylo zaznaczone, zeby do pani oddzwonic. tylko zrazaja tym klientow
słuszna kara, szkoda że tak późno i taka niska.
Jestem w orange od 8 lat i jak dotychczas wszystko jest poprawne.Oczywiście umowy trzeba zawierać świadomie i negocjować swoje warunki bardziej ok.Nie narzekam na współpracę z Orange. Wszystkie reklamacje załatwiania mi pomyślnie chyba źle nie miałem racji.Konsultantów ten wybierałem jednych do sfinalizować całej umowy.Pozdrawiam
co ma zrobić nie wypowiedziałam w terminie umowę orange automatycznie przedłużył nową umowę dodatkowo zabrał mi rabat – 20% proszę poradzenie mi jak mam rozmawiać w salonie . Powiadomiono ,że jak wypowiem umowę , którą sami automatycznie przedłużyli to stracę dotychczasowy numer tel