Całkowita liczba klientów mobilnych Orange Polska, wzrosła o 4,8% rok-do-roku oraz o 2,3% względem stanu na koniec ubiegłego roku i wynosi 16,264 mln. Liczba klientów post-paid wzrosła o 11,0% r/r do 8,575 mln z 7,727 mln rok wcześniej, a usług pre-paid zmniejszyła się o 1,1% r/r do 7,689 mln z 7,791 mln. Przyrost o +28% rok-do-roku liczby klientów mobilnego Internetu, +113 tys. przyłączeń netto w 3 kw. – podała spółka.

Podsumowanie 1 kw. 2016 roku:

  • spadek przychodów w 1 kw. o 4,2% rok-do-roku wobec -5,1% w 4 kw. 2015
    • wzrost przychodów z usług mobilnych o 1,7% rok-do-roku, dzięki przychodom ze sprzedaży sprzętu i rosnącej liczbie klientów
  • utrzymanie wysokiej dynamiki komercyjnej w większości obszarów:
    • przyrost o +11% rok-do-roku liczby mobilnych klientów abonamentowych, +214 tys. przyłączeń netto w 1 kw.
    • przyrost o +40% rok-do-roku liczby klientów mobilnego Internetu, +228 tys.
      przyłączeń netto w 1 kw.
    • przyrost o +77% rok-do-roku liczby klientów VHBB, +50 tys. przyłączeń netto w 1 kw. (usługi ADSL pod presją, utrata 65 tys. klientów netto – częściowo w wyniku migracji do usług VHBB i LTE)
    • przyrost o +30% rok-do-roku liczby klientów ofert konwergentnych, +38 tys. przyłączeń netto w 1 kw.
    • stabilna utrata liczby stacjonarnych łączy głosowych na poziomie 74 tys. (wobec -74 tys. w 4 kw. 2015)
  • skorygowana marża EBITDA na poziomie 31,0% (spadek o 1,8 pp rok-do-roku), odzwierciedlająca niższe rok-do-roku wydatki komercyjne i dalsze oszczędności kosztowe; cel całoroczny skorygowanej EBITDA w przedziale 3,15-3,30 mld zł potwierdzony
  • nakłady inwestycyjne w wysokości 377 mln zł (wzrost o 17% rok-do-roku), z czego 66 mln zł na rozbudowę sieci światłowodowej
    • 818 tys. gospodarstw domowych w zasięgu sieci światłowodowej, z czego 102 tys. podłączono w 1 kw.
  • organiczne przepływy pieniężne w wysokości -58 mln zł, pod wpływem płatności za nakłady inwestycyjne zrealizowane w 4 kw. 2015

Kluczowe wskaźniki KPI (w
tys.)
1 kw. 2016 1 kw. 2015 Zmiana
liczba klientów usług
konwergentnych
766 591 +29,6%
liczba klientów 3P (Internet, TV
i VoIP)
531 441 +20,4%
liczba klientów komórkowych 16262 15 518 +4,8%
post-paid 8 575 7 727 +11,0%
pre-paid 7 689 7 791 -1,1%
internet mobilny 2 229 1 590 +40,2%
stacjonarne łącza głosowe (rynek
detaliczny)
4 12 4 435 -7,1%
stacjonarne dostępy
szerokopasmowe (rynek detaliczny)
2 079 2 198 -5,4%
liczba klientów usług TV 797 756 +5,4%

Odnosząc się do wyników za 1 kw. 2016 roku, Bruno Duthoit, Prezes Zarządu, stwierdził:

„Zgodnie z niedawno przedstawioną strategią, kontynuowaliśmy w 1 kw. intensywne działania komercyjne, osiągając duże sukcesy, zwłaszcza w usługach komórkowych. Całkowita liczba klientów mobilnych wzrosła w pierwszym kwartale o ponad 2%. Był to kolejny z rzędu okres bardzo dużego wzrostu w segmencie abonamentowym, a jednocześnie ten kwartał przyniósł również dobre wyniki w segmencie usług przedpłaconych. Wynikało to z wprowadzenia nowych, atrakcyjnych dla klientów ofert, wspartych skuteczną komunikacją. Na rynku stacjonarnym, cieszy nas wzrost w usługach szybkiego dostępu do Internetu. W 1 kw. osiągnęliśmy najwyższą w historii liczbę przyłączeń netto w tym obszarze, do czego przyczynił się w szczególności stopniowy przyrost liczby
klientów usług światłowodowych. W pierwszym kwartale objęliśmy zasięgiem sieci FTTH ponad 100 tys. nowych gospodarstw domowych. Potwierdzamy cel całoroczny w tym zakresie na poziomie około 800 tys. gospodarstw domowych.

Mobilna transmisja danych w przeliczeniu na klienta nadal rośnie dwukrotnie (w ujęciu rocznym).

Ponadto, liczba smartfonów w dalszym ciągu zwiększa się o około 20% rocznie. Aby obsłużyć
gwałtownie rosnący ruch, zwiększamy zasięg i pojemność sieci LTE w oparciu o nowo nabyte częstotliwości: pokrycie siecią LTE w procentach ludności Polski osiągnęło poziom blisko 90% na zewnątrz i 70% wewnątrz budynków.

Co do perspektyw drugiego kwartału, sądzimy, że nasze oferty mobilne będą się nadal cieszyć dużą popularnością. Musimy jeszcze bardziej poprawić wyniki w segmencie stacjonarnym, czemu powinny sprzyjać atrakcyjniejsze oferty wsparte działaniami marketingowymi, lokalne podejście oraz rosnące doświadczenie naszych sprzedawców.

To był mój ostatni kwartał w Orange Polska. Z końcem bieżącego miesiąca przekażę obowiązki
Prezesa Zarządu panu Jean-François Fallacher. Pragnę podziękować pracownikom Orange Polska
za ich oddanie dla klientów, a akcjonariuszom za ich zaufanie i wsparcie.”


Orange Polska – wybrane dane finansowe i operacyjne za 1 kw 2016: Tutaj

źródlo: Orange Polska

Kan