Liczba klientów telefonii komórkowej Orange Polska wyniosła na koniec pierwszego kwartału 15,395 mln w porównaniu z 15,325 mln w czwartym kwartale. Na koniec marca grupa miała 7,360 mln klientów abonamentowych i 8,035 mln klientów pre-paid. Wzrost liczby klientów w pierwszym kwartale dotyczył klientów abonamentowych, natomiast spadek nastąpił w bazie pre-paid.

Tempo wzrostu liczby klientów komórkowych zwiększyło się do +3,4% rok-do-roku wobec +2,9% w 4 kw. 2013 roku. Było to możliwe dzięki pozyskaniu w pierwszym kwartale 139 tys. klientów abonamentowych (netto); wzrost w tym segmencie wyniósł +6,6% rok-do-roku. W 1 kw. na detaliczne ARPU z usług mobilnych w dalszym ciągu niekorzystnie wpływała presja cenowa w usługach głosowych; w efekcie, wskaźnik ten zmniejszył się o -6,6% rok-do-roku.

Kluczowe wskaźniki KPI (w
tys.)
1 kw. 2014 1 kw. 2013 Zmiana
liczba klientów komórkowych 15 395 14 886 +3,4%
post-paid 7 360 6 906 +6,6%
pre-paid 8 035 7 980 +0,7%

Organiczne przepływy pieniężne wyniosły w 1 kw. 2014 roku 157 mln zł wobec 210 mln zł rok wcześniej. Spadek przepływów pieniężnych wynikał z różnicy w zapotrzebowaniu na kapitał obrotowy; w 1 kw. 2014 roku to zapotrzebowanie zwiększyło się o 57 mln zł, co odzwierciedlało
wyższe płatności za telefony komórkowe (w związku ze wzrostem przyłączeń netto w segmencie post-paid), podczas gdy w 1 kw. 2013 roku zapotrzebowanie na kapitał obrotowy zmniejszyło się o 106 mln zł. W porównaniu ze stanem na 31 marca 2013 roku, krótkoterminowe zobowiązania handlowe są niższe o 362 mln zł. Środki pieniężne z działalności operacyjnej (przed zapłaconym podatkiem dochodowym i zmianą kapitału obrotowego) zmniejszyły się rok-do-roku jedynie o 15 mln zł. Czynniki te zostały skompensowane przez niższy o 106 mln zł wypływ środków pieniężnych z tytułu nakładów inwestycyjnych.


Odnosząc się do wyników Grupy w 1 kw. 2014 roku, Bruno Duthoit, Prezes Zarządu, stwierdził:

W 1 kwartale osiągnęliśmy znaczący postęp w działalności komercyjnej: oferta konwergentna Open znajduje się na dobrej ścieżce wzrostu, w dalszym ciągu ograniczamy utratę klientów telefonii stacjonarnej i osiągnęliśmy wysoki przyrost liczby klientów komórkowych w segmencie post-paid, łącznie z nju.mobile. Dzięki temu, po raz pierwszy od 2008 roku, odnotowaliśmy dodatnie saldo w zakresie przenoszenia numerów. Z drugiej strony ARPU pozostaje nadal pod presją i potrzebujemy więcej działań, żeby poprawić wyniki segmetu szerokopasmowego.
Zamierzamy podtrzymać pozytywne tendencje działalności komercyjnej w 2 kw. Dzięki nowemu pakietowi działań, w tym wprowadzeniu nowych mobilnych planów taryfowych, wspartych obniżeniem kosztu wejścia w posiadanie smartfonów oraz jeszcze bardziej atrakcyjną ofertą Orange Open. Podpisaliśmy przełomową umowę z mBankiem, która otwiera drogę do świadczenia nowatorskich usług finansowych dla klientów Orange. Jednocześnie, kontynuujemy postęp operacyjny, zwiększając pokrycie siecią 3G do 91% oraz obejmując 29% mieszkańców Polski zasięgiem sieci 4G.
„.

Orange Polska planuje kontynuować aktywne podejście marketingowe, co będzie wpływało na koszty sprzedaży w drugim kwartale oraz całej drugiej połowie roku.

Przewidujemy, rynek pozostanie konkurencyjny, lecz uważamy, że jesteśmy dobrze przygotowani do tej rywalizacji. Będziemy nadal aktywni, szybko dostosowując się do zmieniających się warunków rynkowych.” – dodał.


źródło: Orange

Kan