Netia zaprezentowała wyniki finansowe za II kw. 2016 r. Spółka nieznacznie zwiększyła przychody w stosunku do poprzedniego roku. Mimo silnej presji konkurencyjnej i cenowej rentowność pozostaje na stabilnym poziomie. Pozycja finansowa Grupy Netia jest silna. Spółka wypłaciła dywidendę za 2015 rok.

Przychody Netii w ciągu pierwszego półrocza 2016 r. wyniosły 777 368 tys. zł. i zwiększyły się o 1 % w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Przychody za II kwartał 2016 roku sięgnęły 386 874 tys. zł, co oznacza zwiększenie o prawie 2% w porównaniu z tym samym kwartałem zeszłego roku.

Skorygowany zysk EBITDA wyniósł 115 mln zł za II kwartał 2016 r. (zwiększenie o 4 % kwartał do kwartału i 5% rok do roku) oraz 226 mln za I półrocze 2016 roku. Zysk EBITDA wyniósł 222 mln zł za 6 miesięcy 2016 r., 115 mln za II kwartał (wzrost o 7 proc. w stosunku do wcześniejszego kwartału i o 2 proc. w porównaniu rok do roku).

W I półroczu 2016 r. Netia osiągnęła dodatnie przepływy środków pieniężnych na poziomie operacyjnym (OpFCF). OpFCF wyniósł 142 mln zł. Oznacza to 16 proc. wzrostu w porównaniu rok do roku. W II kwartale wyniósł on 68 mln zł (26 proc. więcej niż rok wcześniej i 7 proc mniej w stosunku do poprzedniego kwartału).

Grupa Netia utrzymuje silną pozycję finansową z dźwignią na komfortowym poziomie 0,7x Skorygowanego zysku EBITDA za 2015 rok, w wysokości 457 mln zł.

Rosnący udział usług na własnej sieci

Netia odnotowała spadek łącznej liczby usług (RGU) do 2 189 tys. (1,4 proc mniej niż w poprzednim kwartale), spowodowany przede wszystkim decyzją o zaprzestaniu aktywnego pozyskiwania nisko marżowych usług w dostępie regulowanym. Zgodnie ze strategią firmy, rośnie udział usług na sieciach własnych w łącznej liczbie usług, który wyniósł w drugim kwartale 56 proc. i zwiększył się o 3 pp. w stosunku do tego samego okresu zeszłego roku.

B2C: stały wzrost liczby klientów TV

Rośnie liczba abonentów usług telewizyjnych Netii. 30 czerwca 2016 r. liczba aktywnych klientów usług telewizyjnych w segmencie klientów indywidualnych wyniosła 169 tys., co stanowi 14 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W segmencie klientów indywidualnych 44 proc. klientów usług szerokopasmowych na sieciach własnych korzysta z usług telewizyjnych Netii a57 proc. jest obsługiwanych przy wykorzystaniu własnej sieci, w porównaniu do 53 proc. w tym samym okresie zeszłego roku.

Liczba mobilnych usług głosowych na dzień 30 czerwca 2016 r. wyniosła 82,9 tys. (118% rdr, 12% kdk). Baza klientów mobilnych usług szerokopasmowych wyniosła 17,1 tys. na dzień 30 czerwca 2016 r. (-6% rdr, -2% kdk).

Średnie ARPU na klienta utrzymuje się na stabilnym poziomie (56 zł w II kwartale 2016 roku). Sukcesywnie, dzięki pakietyzacji na sieciach własnych, wzrasta średnia liczba usług na lokalizację kliencką (1,54 usługi na lokalizację na koniec kwartału w porównaniu do 1,46 rok wcześniej).

B2B: Wzrost przychodów, stabilna rentowność

Przychody dywizji B2B wzrosły w II kwartale do 159 mln zł przede wszystkim dzięki zwiększonemu wolumenowi ruchu hurtowego. Rentowność pozostaje stabilna pomimo dużej presji cenowej. Skorygowana marża EBITDA wyniosła 40,8 proc.

Wypłata dywidendy

30 czerwca 2016 r. Netia wypłaciła dywidendę za 2015 rok. Łączna kwota dywidendy wyniosła 137 mln zł. Stanowi to 40 gr. na jedną akcję spółki.

Sprawozdanie finansowe Netia II kw. 2016: Tutaj

źródło: Netia

Kan