Zrzeszająca sieci kablowe Polska Izba Komunikacji Elektronicznej zamówiła badanie dotyczące pomysłów zawartych w szykowanej przez resort kultury nowelizacji ustawy o abonamencie. Wynika z niego, że 69 proc. Polaków jest przeciwnych obowiązkowemu przekazywaniu danych o użytkownikach płatnej telewizji Poczcie Polskiej, w tym aż 49 proc. zdecydowanie. 26 proc ankietowanych popiera ten pomysł.

Jeszcze więcej, bo 87 proc. badanych uważa, że dostawcy płatnej telewizji za wszelką cenę powinni chronić dane swoich klientów i pod żadnym pozorem nie powinni przekazywać ich podmiotom trzecim. Tylko 13 proc. pytanych jest przeciwnego zdania.

Poza tym z badania wynika, że:

  • 2/3 respondentów uważa, że przekazywanie danych przez dostawców płatnej telewizji Poczcie Polskiej to naruszenie ich prawa do prywatności i ochrony danych osobowych.
  • 62 proc. pytanych jest zdania, że Poczta Polska nie jest przygotowana do zarządzania ich danymi osobowymi.
  • Zdaniem 51 proc. ankietowanych zaproponowane rozwiązania są niesprawiedliwe. Jest to związane z tym, że przekazanie danych obejmie tylko część Polaków – tych, którzy korzystają z usług dostawców płatnej telewizji.
  • Badani uważają też, że szykowana nowelizacja będzie miała negatywny wpływ na odbiorców telewizji: zarówno tych korzystających z płatnego dostępu do sygnału (48 proc. wskazań), odbierających telewizję naziemną (36 proc.), a nawet użytkowników platform internetowych (32 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone przez instytut Kantar Millward Brown metodą CATIbus (cykliczny sondaż za pomocą wspomaganego komputerowo wywiadu telefonicznego). Zrealizowane je w dniach od 18 do 23 kwietnia br. na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1003 dorosłych Polaków.

W ocenie siedmiu izb branżowych telekomunikacji i mediów nowelizacja tzw. „ustawy abonamentowej”, zobowiązująca dostawców płatnej telewizji do przekazywania danych abonentów w celu ściągania abonamentu RTV, może być niezgodna z prawem unijnym. Izby wystosowały wniosek do Komisji Europejskiej o podjęcie interwencji w tej sprawie.

W piśmie wysłanym 18 kwietnia 2017 r. Krajowa Izba Gospodarcza, Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji, Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej, Związek Pracodawców Mediów Elektronicznych i Telekomunikacji Mediakom, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Polska Izba Komunikacji Elektronicznej i Związek Pracodawców Prywatnych Mediów poinformowały Komisję Europejską, że planowana regulacja może naruszać istniejące przepisy UE i zaapelowały o wszczęcie działań mających na celu jej zbadanie.


Pragniemy wskazać, że środowisko telekomunikacyjne wyraża głębokie zaniepokojenie i wątpliwości odnośnie zgodności projektu z regulacjami prawnymi oraz wspólnymi wartościami przyjętymi przez Państwa Członkowskie UE. Nasze zastrzeżenia przekazaliśmy bezpośrednio twórcom projektu, jako uczestnicy konsultacji publicznych w ramach procesu legislacyjnego. Skala potencjalnych zagrożeń związanych z projektem wymaga stanowiska Komisji Europejskiej
– napisano we wspólnym wniosku.


Przypominamy, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przesłało nowelizację ustawy o opłatach abonamentowych do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. Projekt przewiduje m.in. abolicję dla osób zalegających z opłatą abonamentową, uproszczoną rejestrację odbiorników i poprawę skuteczności poboru abonamentu RTV.

Abolicja dla osób posiadających zaległości z tytułu nieuiszczania opłat abonamentowych, uproszczona rejestracja odbiorników i poprawa skuteczności poboru abonamentu RTV, a tym samym wsparcie dla misji pełnionej przez media publiczne – to główne korzyści wynikające z projektu nowelizacji ustawy o opłatach abonamentowych. Przygotowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego projekt trafia dziś do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych.

Zdaniem Ministerstwa poprawienie poboru opłat abonamentowych nastąpi dzięki włączeniu dostawców telewizji płatnej (operatorów sieci kablowych i platform satelitarnych) do procesu rejestracji odbiorników oraz identyfikacji ich użytkowników. Obecnie abonament płaci bowiem jedynie 13 proc. gospodarstw domowych w Polsce (część jest zwolniona z tego obowiązku na mocy ustawy). A według GUS odbiornik telewizyjny jest w aż 97 proc. mieszkań.

Projekt zakłada, że dostawcy telewizji płatnej będą mogli odbierać od klienta zgłoszenie rejestracyjne odbiornika, a następnie przekazywać to zgłoszenie albo oświadczenie Poczcie Polskiej. Tym samym osoba zawierająca umowę o dostarczanie telewizji płatnej nie będzie musiała osobno dokonywać rejestracji odbiornika.

Poczta Polska będzie miała prawo do informacji o abonentach – tzn. będzie mogła skierować do dostawców usług telewizji płatnej zapytanie dotyczące poszczególnych klientów w celu ustalenia obowiązku zarejestrowania przez nich odbiornika. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji zaniechania rejestracji albo wyrejestrowania przez osoby, firmy lub instytucje, co do których prawdopodobne jest, że posiadają odbiorniki. Istotnym elementem ustawy będą przepisy gwarantujące bezpieczeństwo wszystkich danych osobowych posiadanych przez Pocztę Polską dla celów poboru opłat abonamentowych, w tym danych osobowych przekazywanych Poczcie Polskiej przez dostawców telewizji płatnej.

Czynności związane z rejestracją odbiorników, poborem opłat, kontrolą abonamentową i weryfikowaniem zwolnień realizowane będą w dalszym ciągu przez Pocztę Polską.

źródło: PIKE, Business Insider

Kan