20 stycznia br. przedstawiciele spółki EmiTel opowiedzieli na konferencji prasowej o szczegółach szeroko komentowanej w mediach awarii sygnału TVP w dniach 17-19 grudnia 2016 r. Poinformowali, że problemy spowodowane były usterką techniczną i na chwilę obecną wykluczono możliwość działania osób trzecich.
Jarosław Niechcielski, dyrektor biura współpracy z regulatorem i wynajmu infrastruktury, wyjaśnił, że zakłócenia sygnału TVP na multipleksie MUX-3 występujące w dniach 17-19 grudnia 2016 były nietypowym wydarzeniem o trudnych do ustalenia przyczynach i zakresie. Poinformował także, że w toku ustalania przyczyn awarii wykluczono możliwość działania osób trzecich, w tym ataku cybernetycznego oraz fizycznej ingerencji w urządzenia nadawcze – zarówno w obiektach należących do TVP, jak i infrastruktury nadawczej EmiTela.
Co ważne, jak powiedzieli przedstawiciele spółki, w kluczowym dla nadawania TVP momencie orędzia Pani Premier Beaty Szydło, w sobotę 17.12 od 20:35 do 20:45, sieć była prawie całkowicie ustabilizowana – problemy występowały tylko u 1,3% odbiorców – wyłącznie w części województwa podkarpackiego. W czasie retransmisji orędzia następnego dnia w żadnym miejscu Polski nie występowały zakłócenia.
„Zakłócenia miały bardzo ograniczony zasięg i dzięki ścisłej współpracy z personelem technicznym TVP zostały wyeliminowane przed upływem 48 godzin. Trzeba podkreślić, że awaria nie miała żadnego wpływu na nadawanie w województwach: lubuskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim, pomorskim, kujawsko-pomorskim, warmińsko-mazurskim, podlaskim i mazowieckim” – poinformował Radosław Weiss, dyrektor biura utrzymania sieci.
Prezes zarządu spółki EmiTel Przemysław Kurczewski dodał, że „sytuacja potwierdziła właściwe przygotowanie EmiTela pod względem technicznym i kadrowym do realizacji postawionych przed spółką zadań w zakresie nieprzerwanego nadawania sygnału telewizyjnego. Potwierdziła również sprawną współpracę spółki z instytucjami państwowymi w zakresie wypełniania zadań i obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego”.
Streszczenie raportu:
- analiza stanu systemu dystrybucji sygnału telewizyjnego na potrzeby TVP na poziomie
centralnym oraz w 16 Ośrodkach Terenowych; - zbadanie zakresu awarii, w szczególności pod względem obszaru i liczby ludności objętej zakłóceniami w poszczególnych okresach czasu;
- ustalenie przyczyn technicznych awarii i wykluczenie ich występowania w przyszłości.
- Zakłócenia w odbiorze sygnału TVP rozpoczęły się w dniu 17 grudnia i występowały do 19 grudnia 2016 r. włącznie.
- Awaria obejmowała swoim zasięgiem wybrane obszary południowej części Polski (województwa: dolnośląskie, lubelskie, łódzkie, małopolskie, opolskie, podkarpackie, śląskie, świętokrzyskie) i występowała w formie krótkotrwałych zakłóceń w odbiorze sygnału telewizyjnego.
- Maksymalny zasięg zakłóceń sygnału w jednym okresie czasu nie przekraczał 12% populacji kraju.
- W kluczowym momencie, tzn. w trakcie emisji orędzia Premier Beaty Szydło (17 grudnia 2016 r., godz. 20:35 – 20:45), sieć nadawcza była ustabilizowana – zakłócenia w odbiorze programów TVP mogły występować u 1,3% odbiorców
i znajdowały się w części województwa podkarpackiego. - Następnego dnia, w trakcie retransmisji orędzia (18 grudnia 2016 r., godz. 19:57-20:07), nie występowały żadne zakłócenia w odbiorze sygnału TVP.
- Nad wykryciem przyczyn awarii pracował personel techniczny spółki EmiTel działający od samego początku w ścisłej współpracy z pracownikami TVP – najpierw z Oddziałem TVP Lublin, gdzie zostały wykryte pierwsze zakłócenia, a następnie z Zakładem Głównym TVP.
- Działania mające na celu przywrócenie sprawności technicznej sieci były podejmowane w uzgodnionych z TVP terminach i oknach serwisowych.
- W toku ustalania przyczyn awarii wykluczono możliwość działania osób trzecich, w tym ataku cybernetycznego oraz fizycznej ingerencji w urządzenia nadawcze – zarówno w obiektach należących do TVP, jak i infrastruktury nadawczej EmiTela.
- Dzięki współpracy z dostawcami sprzętu, zidentyfikowano usterkę techniczną pary multiplekserów wysyłających sygnał do południowej części Polski. Problem był spowodowany bardzo trudno wykrywalną usterką techniczną, która została
zidentyfikowana w warunkach laboratoryjnych bezpośrednio u producenta sprzętu. - Do czasu wymiany wadliwych elementów sytemu, wdrożone zostało dodatkowe zabezpieczenie sieci, zapewniające stabilność synchronizacji nadawanego sygnału – rozwiązanie to zapewnia nieprzerwane nadawanie sygnału TVP począwszy od godzin popołudniowych, 19 grudnia 2016 r.
- Zakłócenia sygnału TVP na multipleksie MUX-3 występujące w dniach 17-19 grudnia
2016 r. były nietypowym wydarzeniem o trudnych do ustalenia przyczynach i zakresie. - Awaria miała bardzo ograniczony zasięg i dzięki ścisłej współpracy z personelem technicznym TVP, została zakończona przed upływem 48 godzin.
- Powodem awarii była usterka techniczna w parze multiplekserów wysyłających sygnał do południowej części Polski – tym samym wyeliminowano możliwość działania osób trzecich.
- Sytuacja potwierdziła właściwe przygotowanie EmiTela – operatora naziemnej telewizji cyfrowej działającego na rzecz TVP – pod względem technicznym i kadrowym do realizacji postawionych przed spółką zadań w zakresie nieprzerwanego nadawania sygnału telewizyjnego. Potwierdziła również sprawną współpracę spółki z instytucjami
państwowymi w zakresie wypełniania zadań i obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego.
1. Cel sporządzenia raportu
Celem raportu było zbadanie zakresu i przyczyn awarii sygnału TVP na multipleksie MUX-3 w dniach 17-19 grudnia 2016 r., w tym m.in.:
Raport został sporządzony w ramach współpracy z instytucjami kontrolnymi – Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Urzędem Komunikacji Elektronicznej.
2. Multipleks MUX-3
2.1. Informacje ogólne
EmiTel Sp. z o.o. od 2010 roku jest operatorem naziemnej telewizji cyfrowej na rzecz Telewizji Polskiej S.A. w ramach multipleksu MUX-3, na którym zostały umieszczone następujące kanały: TVP1 HD, TVP2 HD, TVP3, TVP Info, TVP Kultura, TVN Historia, TVP Rozrywka. Umowa z EmiTel Sp. z o.o. została podpisana 28 kwietnia 2010 r. w wyniku rozstrzygnięcia otwartego przetargu. Dzięki współpracy z EmiTel Sp. z o.o. główne programy TVP obejmują swoim zasięgiem terytorium całego kraju, w tym kanały TVP1, TVP2 i TVP Info oferowane są w jakości HD.
2.2. Infrastruktura nadawcza i dystrybucyjna
Na potrzeby realizacji umowy z TVP, EmiTel zbudował sieć dystrybucji sygnałów telewizyjnych pomiędzy Zakładem Głównym i 16 Oddziałami Terenowymi, umożliwiającą rozsyłanie sygnału telewizyjnego na terenie całego kraju, za pośrednictwem łącznie 120 obiektów nadawczych i 125 obiektów doświetlających, podzielonych na 2 części – północną i południową.
3. Zakres awarii
4. Ustalenie przyczyn technicznych awarii
5. Podsumowanie
źródło: EmiTel
Kan
I wszystko jasne
Ble, ble, ble… po prostu był to element nieudanej próby obalenia legalnie wybranej władzy w Polsce. Czy ktoś oszacował prawdopodobieństwo takiego zdarzenia? A może to ukryty bacdoor w sofcie sprzętu? Przecież to w głowie się nie mieści że dotyczyło to wybranych kanałów w strategicznym momencie. Przecież mogło to być o 4 nad ranem gdy oglądalność zerowa i leci powtórka serialu co był 1000x.
Minuta ma 60 sekund, godzina 60 minut, doba 24 godziny, miesiąc 28-31 dni, rok 12 miesięcy, kanałów jest ponad 30.. i akurat przy próbie puczu, w czasie próby wywołania zamieszek, w czasie przemówienia premier awaria wybranego kanału. Chyba łatwiej 6 w lotto trafić.
Niektórym oficjalna propaganda , mimo że tak bardzo prymitywna , całkiem zlasowała i tak już szczątkowy mózg .