Grupa Kapitałowa Cyfrowy Polsat odnotowała w IV kw. 2011 r. istotny
wzrost wszystkich wskaźników finansowych oraz poprawę wyników
operacyjnych. Wzrost przychodów o 92% do 725 mln zł oraz EBITDA o 175%
do 197 mln zł wynika głównie z konsolidacji Grupy Telewizji Polsat oraz
zyskowności w obszarze płatnej telewizji. Marża EBITDA, która wzrosła o
8,3 p.p. do 27,4% odzwierciedla również częściowe efekty zrealizowanych
synergii. Poziom zysku netto, mimo obciążenia kosztami związanymi z
finansowaniem zakupu Telewizji Polsat, wzrósł o 106% do 76 mln zł.

  • Liczba abonentów DTH wzrosła w 2011 r. o 115 tys. do 3,55 mln –
    2,785 mln abonentów pakietów Familijnego i Premium oraz 767 tys.
    abonentów pakietu Mini;
  • Pozyskania DTH brutto w 2011 r. wyniosły 472 tys.;
  • Liczba użytkowników usługi telefonii komórkowej wzrosła w całym
    roku o 47 tys. do 143 tys.
  • Liczba użytkowników usługi dostępu do Internetu wzrosła w całym
    roku o 48 tys. do 73 tys.;
  • Średni przychód na abonenta (ARPU) w IV kw. 2011 r. wzrósł rok do
    roku o: 6,4% do 45,20 zł dla pakietu Familijnego oraz o 17,8% do 13,90
    zł dla pakietu Mini;
  • Został utrzymany stabilny, niski wskaźnik churn wynoszący 9,8% za
    cały 2011 r.;
  • Udział kanałów Grupy Telewizji Polsat w oglądalności wzrósł w IV
    kw. rok do roku o 5% do 21,3% (kanał główny Polsatu był liderem z
    wynikiem 17%, a udział kanałów tematycznych wzrósł o 26% do 4,3%);
  • Udział kanałów Grupy Telewizji Polsat w rynku reklamy
    telewizyjnej wzrósł w IV kw. rok do roku o 2% do 22,3%.
  • Przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu Grupy Telewizji
    Polsat w IV kw. spadły rok do roku o 1,9% do 259 mln zł, podczas gdy
    cały rynek spadł o 4,2%;
  • Udział kanałów Grupy Telewizji Polsat w oglądalności w 2011 r.
    wzrósł rok do roku o 8% do 20,8% (kanał główny Polsatu był liderem z
    wynikiem 16,5%, a udział kanałów tematycznych wzrósł o 34% do 4,4%);
  • Udział kanałów Grupy Telewizji Polsat w rynku reklamy
    telewizyjnej w 2011 r. wzrósł rok do roku o 3,2% do 22,6%;
  • Przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu Grupy Telewizji
    Polsat w 2011 r. wzrosły rok do roku o 3,4% do 876 mln zł, podczas gdy
    cały rynek wzrósł tylko o 0,6%.

Po raz kolejny nasza Grupa odnotowała bardzo dobre wyniki
finansowe, osiągnięte nie tylko dzięki rosnącym wynikom platformy
satelitarnej, ale także poprawie wyników Telewizji Polsat. Dzięki
strukturze biznesowej naszej Grupy – 57% przychodów generowanych przez
odporną na wahania gospodarcze platformę satelitarną – prowadzona przez
nas działalność jest stabilna i mniej podatna na niekorzystne trendy w
gospodarce. Wysoka sprzedaż, wzrost bazy abonentów, stabilny wzrost
ARPU oraz niski churn w segmencie klientów indywidualnych przyczyniły
się do osiągnięcia w IV kw. 2011 r. rekordowych przychodów „dawnej”
Grupy Cyfrowego Polsatu, przekraczających 400 milionów złotych. EBITDA
za ten okres jest najwyższą EBITDĄ czwartego kwartału w całej historii
firmy. Wzrost wszystkich wskaźników finansowych w IV kw. 2011 r.
obserwujemy także w wynikach Telewizji Polsat. Wzrosły przychody z
opłat subskrypcyjnych, a przychody z reklamy oraz sponsoringu utrzymały
się na stabilnym poziomie. Zarówno w IV kw., jak i całym 2011 roku
wzrosły udziały naszych kanałów w oglądalności oraz rynku reklamy

– mówi Dominik Libicki, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsat S.A.

Kluczowe dane finansowe Grupy Kapitałowej Cyfrowy Polsat

Kluczowe dane operacyjne

Segment usług świadczonych klientom indywidualnym
(Cyfrowy Polsat)

Segment nadawania i produkcji telewizyjnej (Telewizja Polsat)

Łączne udziały Grupy Telewizji Polsat wzrosły w IV kw. z 20,2% w
2010 r. do 21,3% w 2011 r. Na wzrost ten miała wpływ poprawa udziałów
kanału głównego oraz bardzo dynamiczny wzrost udziałów kanałów
tematycznych. POLSAT, jako jedyny spośród kanałów „pierwszej czwórki”,
zanotował wzrost rok do roku. Na umocnienie się pozycji naszego kanału
głównego w IV kw. miały wpływ znane widzom już z poprzednich sezonów
programy: flagowy talent show Must Be the Music – Tylko muzyka, którego
druga edycja pojawiła się z początkiem września 2011 r., zdobywając od
razu pozycję lidera w paśmie, paradokumentalne seriale Trudne sprawy i
Dlaczego ja, które doskonale sprawdzały się zarówno w emisjach
premierowych, jak i powtórkach (28,3% i 26,7%), kolejne sezony seriali
fabularnych Pierwsza miłość (27,1%), Hotel 52 (19,0%), Szpilki na
Giewoncie (21,9%), codzienny kryminalny serial Malanowski i partnerzy
(26,6%). Na pozycję kanału głównego miały wpływ także filmy fabularne –
w szczególności najstarsze pasmo filmowe na polskim rynku telewizyjnym
– poniedziałkowy Mega Hit, którego średnie udziały w IV kw. 2011 r.
wyniosły 26,5%.

W tym samym okresie kanały tematyczne Telewizji Polsat łącznie uzyskały
4,3% udziałów w widowni telewizyjnej, co oznaczało wzrost o 26% w
stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. Tak wysoka dynamika
wzrostu oznaczała, że w IV kw. tematyczne Polsatu zdobywały rynek
szybciej niż cały segment kanałów kablowo – satelitarnych (18,4%
wzrost). Rozwój ten jest efektem powiększającego się zasięgu
technicznego kanałów oraz wzrostu zainteresowania nimi wśród widzów.

Według szacunków domu mediowego Starlink, wydatki na reklamę i
sponsoring w telewizji w IV kw. 2011 r. wyniosły 1,2 mld zł i spadły
rok do roku o 4,2%. W tym samym czasie przychody Grupy Telewizji Polsat
miały mniejszą dynamikę spadków – 1,9%. W całym 2011 r. wydatki na
reklamę telewizyjną wyniosły 3,9 mld zł i wzrosły rok do roku o 0,6%,
podczas gdy przychody Telewizji Polsat wzrosły o 3,4%. Miało to
przełożenie na wzrost udziału w rynku reklamy telewizyjnej – do 22,3% w
IV kw. 2011 r. oraz 22,6% w całym 2011 r. Wzrost ten wynika przede
wszystkim z dalszej poprawy wyników oglądalności zarówno kanału
głównego, jak i kanałów tematycznych, a co za tym idzie zdolności
generowania punktów ratingowych GRP. W sumie w 2011 r. kanały Telewizji
Polsat wygenerowały o 9,4% więcej GRP reklamowych niż w roku 2010.

Kluczowe wydarzenia biznesowe:

  • Wzbogacenie dekoderów o telewizję internetową – w marcu br.
    spółka wzbogaciła swoje dekodery do odbioru cyfrowej telewizji
    satelitarnej (HD 5000) o nową aplikację – telewizję internetową ipla –
    zapewniającą dostęp do tysięcy bezpłatnych materiałów wideo, dzięki
    połączeniu z siecią Internet.
  • Rozpoczęcie sprzedaży tabletu LTE z szybkim Internetem – w marcu
    br. Cyfrowy Polsat wprowadził do oferty najnowszy model tabletu Samsung
    Galaxy Tab 8.9 LTE w promocyjnej cenie wraz z usługą Internetu LTE
    Cyfrowego Polsatu.
  • Włączenie do oferty płatnej usługi Multiroom HD – w marcu br.
    platforma rozszerzyła ofertę usług o Multiroom HD, a wcześniej (od
    października 2011 r.) usługa była dostępna w wersji SD.
  • Uaktywnienie nowej promocji na Internet HSPA+ i LTE bez modemu –
    od marca br. operator poszerza grono klientów o osoby posiadające już
    odpowiednie urządzenia do korzystania z Internetu. W ramach promocji
    klienci mogą zakupić wyłącznie kartę SIM z usługą, wybierając jeden z
    trzech dostępnych pakietów danych.
  • Uruchomienie nowego serwisu „VOD Domowa Wypożyczalnia – na
    komputer” – w lutym br. Cyfrowy Polsat, we współpracy ze spółką
    Redefine, wprowadził możliwość zakupu dostępu do filmów bezpośrednio w
    Internecie, proponując abonentom ponad 900 filmów.
  • Nabycie 100% udziałów INFO TV FM – w styczniu br. Cyfrowy Polsat
    podpisał umowę nabycia 100% udziałów w INFO TV FM Sp. z o.o. w celu
    uruchomienia telewizji mobilnej.
  • Podpisanie umowy z Irdeto – z myślą o wdrożeniu usług telewizji
    mobilnej, w grudniu 2011 r. Cyfrowy Polsat podpisał umowę o współpracy
    z holenderską spółką Irdeto, jedną z wiodących firm w dziedzinie
    zabezpieczania treści cyfrowych.
  • Rozbudowa sieci HSPA+ i LTE – w efekcie stałej rozbudowy
    infrastruktury radiowej spółek Mobyland i CenterNet, usługi internetowe
    Cyfrowego Polsatu są obecnie świadczone na ponad 1000 masztach dla
    usługi HSPA+ i ponad 600 dla usługi LTE.
  • Opuszczenie linii produkcyjnej fabryki przez 3-milionowy dekoder
    – w grudniu 2011 r. linię produkcyjną fabryki Cyfrowy Polsat Technology
    opuścił 3 – milionowy egzemplarz dekodera. Jubileuszowym urządzeniem
    był kolejny model dekodera HD, MINI HD 2000.
  • Rozszerzenie portfolio Telewizji Polsat – w wyniku nawiązania
    współpracy z wiodącą spółką medialną A+E Networks UK, w listopadzie
    2011 r. portfolio Telewizji Polsat rozbudowało się do 15 stacji, o
    kanał Polsat Crime & Investigation.
  • Wprowadzenie do sprzedaży dysku twardego – w październiku 2011 r.
    do punktów sprzedaży Cyfrowego Polsatu trafił nowy produkt – twardy
    dysk USB o pojemności 320 GB, kompatybilny z dekoderami HD 5000 i MINI
    HD 2000, pozwalający na rozszerzenie ich funkcjonalności o PVR.
  • Relacja na żywo z wydarzenia sportowego w PPV – przy okazji walki
    Tomasza Adamka z Witalijem Kliczko o pas Mistrza Świata wagi ciężkiej
    Federacji WBC, która odbyła się we wrześniu 2011 r., Cyfrowy Polsat po
    raz pierwszy nadał wydarzenie sportowe „na żywo” w ramach usługi
    pay-per-view. Dostęp do relacji wykupiło ponad 200 tysięcy osób.
  • Uruchomienie Internetu LTE – 30 sierpnia 2011 r. Cyfrowy Polsat
    włączył do swojej oferty usługę dostępu do szerokopasmowego Internetu
    mobilnego w najnowocześniejszej i najszybszej technologii LTE o
    prędkości do 100 Mb/s.
  • Nabycie praw do T-Mobile Ekstraklasy – w lipcu 2011 r. T-Mobile
    Ekstraklasa po raz pierwszy zagościła na antenach kanałów sportowych
    Telewizji Polsat – Polsat Futbol, Polsat Sport HD i promocyjnie Polsat
    Sport – oraz w ofercie Cyfrowego Polsatu.
  • Wysokie oceny agencji ratingowych Standard&Poor’s (BB-) oraz
    Moody’s (ba3) – Standard & Poor’s Rating Services przyznał zarówno
    spółce Cyfrowy Polsat S.A., jak i niepodporządkowanym obligacjom
    zabezpieczonym o wartości 350 milionów euro długoterminowy rating BB-.
    Agencja ratingowa Moody’s Investors Service przyznała spółce oraz
    obligacjom rating Ba3. Oba ratingi z perspektywą stabilną.
  • Pierwsze notowanie obligacji Cyfrowego Polsatu na GPW w
    Luksemburgu – w czerwcu 2011 r. na Giełdzie Papierów Wartościowych w
    Luksemburgu nastąpiło pierwsze notowanie niepodporządkowanych obligacji
    zabezpieczonych spółki zależnej Cyfrowego Polsatu S.A. – Cyfrowy Polsat
    Finance AB.
  • Zamknięcie transakcji zakupu Telewizji Polsat – w kwietniu 2011
    r. Cyfrowy Polsat zakończył transakcję zakupu Telewizji Polsat za 3,75
    mld zł.
  • Przedłużenie umowy z TVN – w kwietniu 2011 r. Grupa Cyfrowy
    Polsat i Grupa TVN podpisały umowy, dzięki którym abonenci Cyfrowego
    Polsatu otrzymali dostęp do nowych kanałów – TVN HD, TVN HD+1, TVN
    CNBC, a oferta telewizji nowej generacji „n” została poszerzona o
    kanały Grupy Polsat: Polsat, Polsat HD, Polsat2, Polsat News, Polsat
    Cafe, Polsat Play, Polsat Film, TV Biznes, Polsat JimJam oraz Polsat
    Sport News.
  • Uruchomienie nowej usługi catch-up tv – w marcu 2011 r. Cyfrowy
    Polsat, jako pierwsza platforma satelitarna w Polsce, poszerzył ofertę
    o nową usługę catch-up tv. Za jej pośrednictwem abonenci mogą
    bezpłatnie obejrzeć w Internecie wybrane pozycje programowe ze swojego
    pakietu telewizyjnego.

źródło: Cyfrowy Polsat

Kan