Model „freemium” stał się bardzo popularnych w grach mobilneych i coraz częściej spotykamy go też w grach pecetowych.  Obecnie, niemal zawsze, gdy chcemy pobrać jakąś grę z marketu, widzimy przy jej tytule dopisek „zakupy w aplikacji” a rozrywka wiąże się z dodatkowymi wydatkami.

Od Candy Crush, poprzez League of Legens a na Subway Surfers kończąc, gry „freemium” i ich zakupy w aplikacji stanowią około 70-80% z ponad 116 miliardów Dolarów przychodu, jaki został wygenerowany według AppAnnie w 2021 roku.

Model Fremium nie ogranicza się tylko do urządzeń mobilnych. Obecnie wiele z najpopularniejszych gier komputerowych to również gry free-to-play. Wśród nich wymienić można World of Tanks, Apex Legends czy też Fortnite. Niezależnie czy lubimy strzelanki, strategie, RPG czy rozrywkę w postaci obstawiania wyników taką jak STS aplikacja, to w marketach mobilnych niemal zawsze znajdziemy coś dla siebie.

Niektóre gry spotkały się z krytyką. Oponenci zarzucali im, że przedkładają pieniądze nad umiejętności – zamiast poprawić swój refleks bądź strategię, wystarczy kupić kilka przedmiotów w grze.

Projektant gier i były zawodowy gracz StarCrafta – Sean Plott – uważa jednak, że jest to najlepszy model biznesowy dla wielu popularnych gier wieloosobowych. Jako dobry przykład podaje „League of Legends”. W grach wieloosobowych celem jest stworzenie gry, która sprawi, że gracze będą do niej wracać przez setki godzin  – mówi Plott. Jeśli twórcy nie mają odpowiednich funduszy, to trudno jest im stale poprawiać jakość swoich produktów. W przypadku gier freemium gracze stale wydają pieniądze na grę, w przeciwieństwie do sytuacji, w której za zakup płacą jednokrotnie. Deweloperzy mają wtedy motywację, aby przeznaczyć przychody na dalszy rozwój i ulepszanie swojego produktu.

League of Legens osiągnął sukces właśnie w modelu fremium. Choć LoL jest grą w 100% darmową, to w zeszłym roku wygenerowała według portalu Statista, ponad 1.75 miliarda Dolarów przychodu. Stało się tak dzięki mikropłatnościom, które pozwalają kupować bohaterów (nowe postacie) i skórki (nowe schematy kolorów lub wyglądu bohatera). Każda osoba może grać w League of Legends – i to grać dobrze – bez końca, nie wydając ani grosza.

lol shop

Sklep League of Legends

Wydawanie pieniędzy daje więc dodatkowe możliwości dostosowania gry do własnych potrzeb. Wielu graczy chętnie korzysta z tych funkcji, chociaż niektórzy gracze skarżą się, że w ciągu kilku lat wydali na grę kilka tysięcy Dolarów.

Znaczna część zysków z mikropłatności w League of Legends trafia z powrotem do gry. Riot Games – firma stojącą za LoL – nieustannie aktualizuje mechanikę gry, aby uczynić ją bardziej zbalansowaną i płynną, przeprojektowuje grafikę i projekty postaci, aby wyglądały lepiej oraz dodaje zawartość, aby gra była świeża. Wszystko to gracze otrzymują za darmo.

O modelu fremium w grach mobilnych stało się głośno, gdy w 2013 r. firma Apple stała się celem powództwa zbiorowego rodziców, którzy twierdzili, że Apple nie informowała w odpowiedni sposób, że gry „darmowe” mogą się wiązać ze sporymi wydatkami. Proces zakończył się ugodą w której koncern zobowiązał się dać voucher iTunes na kwotę 5$ w przypadku zakupów na niewielki kwoty a w przypadku zakupów na kwoty powyżej 30$  – na zwrot kosztów.

Jak widać, model „freemium” okazał się niezwykle opłacalny i popularny. Na rynku znajdziemy bardzo dużo gier – zarówno mobilnych jak i pecetowych, które z niego korzystają. W wielu przypadkach dawał on zastrzyk gotówki na inwestycje w dalszy rozwój gry, która daje graczom wiele rozrywki. W niektórych sytuacjach przyczynił się jednak do frustracji graczy, którzy wydali  tylko więcej pieniędzy.