mBank zwraca uwagę na komunikat Związku Banków Polskich dotyczący powtarzających się ataków hakerskich na klientów bankowości internetowej. Są one przeprowadzane z wykorzystaniem wirusa – trojana o nazwie roboczej Banatrix. Jego działanie uaktywnia się w przeglądarkach internetowych, takich jak: Chrome, Internet Explorer, Firefox oraz Opera. Polega na znalezieniu ciągu liczb, który odpowiada numerowi rachunku bankowego, a następnie zamianie go na inny numer rachunku podstawiony przez przestępców.

Efektem działania jest zmiana numeru rachunku bankowego w trakcie, gdy użytkownik stara się wykonać operację przelewu środków z poziomu swojego serwisu transakcyjnego. Osoba, która nie zauważy tej zmiany może przelać środki na inny rachunek bankowy, zazwyczaj założony na sfałszowane dane lub tzw. „słupa”.

mBank przypomina o:

    – regularnym skanowaniu programem antywirusowym komputera, z którego następuje logowanie do serwisu transakcyjnego, pod kątem złośliwego oprogramowania zainstalowanego w systemie operacyjnym

    – odpowiednim zabezpieczeniu komputera, m.in. poprzez regularne pobieranie i instalowanie aktualizacji, tzw. łatek systemowych

    – uważnym czytaniu SMS-a z kodem przed potwierdzeniem operacji, aby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji i sprawdzeniu czy numer rachunku na który wysyłamy pieniądze zgadza się z tym, który użytkownik chciał wpisać.

    – zgłaszaniu przypadków podmiany rachunku podczas rozmowy z mLinią pod numerem 801300800 lub 426300800

Szczegóły działania trojana Banatrix opisane zostały na stronach: www.cert.pl

źródło: mBank

Kan