Rosnąca popularność zakupów online wśród konsumentów zachęca kolejnych sprzedawców do zakładania własnych sklepów internetowych. Na początku swojej drogi stają oni zazwyczaj przed dylematem, jakiego oprogramowania użyć do uruchomienia i prowadzenia e-commerce’u. Do dyspozycji mają bowiem zarówno platformy abonamentowe, jak i narzędzia o otwartym kodzie źródłowym. Czym różnią się jedne od drugich i które lepiej wybrać? Zapoznaj się z naszym poradnikiem!

Rodzaje platform sklepu internetowego

Chcąc sprostać rosnącym oczekiwaniom konsumentów, sprzedawcy sięgają po coraz bardziej zaawansowane rozwiązania. Pozwalają im one personalizować usługi, idealnie dostosowując je do wymagań określonych grup docelowych. Każda firma potrzebuje więc nieco innego oprogramowania, które będzie również odpowiadało jej strategii biznesowej. Sprzedawcy mają do dyspozycji przede wszystkim trzy typy narzędzi:

  • Oprogramowanie open source — cechuje się otwartym kodem źródłowym i bezpłatnym dostępem. Ma więc bardzo elastyczny charakter, lecz wymaga jednocześnie pewnych umiejętności z zakresu programowania. Tworzenie sklepu za pomocą narzędzia tego typu dla większości użytkowników okaże się więc czasochłonne i — wbrew pozorom — kosztowne. Dodatkowych opłat będzie bowiem wymagało stworzenie wszelkich dodatkowych integracji.
  • Platforma SaaS — oprogramowanie działające w modelu abonamentowym, które odznacza się łatwą obsługą i kompleksowym charakterem. Choć użytkownik musi regularnie płacić za dostęp do narzędzia, to wszystkie niezbędne funkcje ma już w pakiecie. Nie musi wydawać pieniędzy na usługi informatyków czy zewnętrzne integracje, ponieważ może samodzielnie tworzyć, modyfikować i prowadzić swój sklep.
  • Dedykowane rozwiązanie — narzędzie tworzone na zamówienie z myślą o konkretnej firmie i jej klientach. Jest to zatem najbardziej zaawansowana, ale jednocześnie najdroższa z dostępnych opcji. Tworzenie takiego oprogramowania zajmuje również sporo czasu, opóźniając tym samym wejście sprzedawcy na rynek. Najbardziej skorzystają więc na nim duże firmy, które doskonale rozumieją już swoją branżę.

Jak widzisz, każdy sprzedawca może wybrać oprogramowanie idealnie dostosowane do swoich indywidualnych potrzeb oraz etapu rozwoju. Początkujący przedsiębiorcy najlepszy użytek zrobią z dwóch pierwszych rozwiązań, czyli narzędzi open source oraz SaaS. Poniżej przyjrzymy się więc bliżej im obu.

Zalety oraz wady narzędzi open source

Programy open source cieszą się największą popularnością na rynku. Dzieje się tak dlatego, że ich użytkowanie jest w teorii darmowe, a obsługa nie wydaje się skomplikowana. W rzeczywistości jednak wymagają one mnóstwo cierpliwości i samodzielności. Opierają się bowiem na otwartym kodzie źródłowym, który może być dowolnie modyfikowany. Oznacza to, że każdy buduje swój własny sklep internetowy na bazie pewnego szkieletu.

Warto jednak zauważyć, że programy open source nie obejmują zazwyczaj dostępu do żadnych dodatkowych udogodnień. W efekcie, jeśli chcesz wzbogacić swoją stronę o bardziej zaawansowane funkcje e-commerce, musisz sięgać po płatne rozwiązania i pomoc programisty. Stawiając na narzędzie tego typu, samodzielnie rozwiązujesz wszelkie problemy techniczne i dbasz o dostosowywanie sklepu do zmieniających się trendów.

Zalety oprogramowania open source przedstawiają się więc następująco:

  • Dostęp do narzędzia i prowadzenie sklepu są bezpłatne.
  • Program zapewnia Ci pełną kontrolę nad funkcjonalnością sklepu i jego rozwojem.

Choć nie widać tego na pierwszy rzut oka, narzędzia open source mają jednak nieco więcej wad:

  • Uruchomienie sklepu wymaga specjalistycznej wiedzy bądź wsparcia ze strony informatyka.
  • Oprogramowanie wymaga samodzielnej instalacji na serwerze.
  • Narzędzie nie obejmuje hostingu, który trzeba dodatkowo opłacić.
  • Poszukiwanie dodatkowych integracji i kompatybilnych wtyczek odbywa się na własną rękę.
  • Użytkownik nie może liczyć na wsparcie techniczne dostawcy, a jedynie na pomoc społeczności.

Zalety oraz wady platform SaaS

Niektórzy zniechęcają się do oprogramowania SaaS od razu, kiedy dowiedzą się, że trzeba za nie płacić. To dość krótkowzroczne podejście, które nie uwzględnia ostatecznych wydatków. Kiedy zsumuje się wszystkie koszty związanie z użytkowaniem narzędzia typu open source, może się bowiem okazać, że są one znacznie wyższe niż jedna opłata abonamentowa.

Platformy SaaS to rozwiązania chmurowe, które są gotowe do użytku od razu po rejestracji konta. Obejmują znacznie więcej niż sam szkielet sklepu. Gwarantują bowiem dostęp do licznych integracji oraz praktycznych funkcji sprzedażowo-marketingowych, których próżno szukać w programach open source.

Na jakie zalety platform SaaS warto więc zwrócić uwagę?

  • Uruchomienie i prowadzenie sklepu jest wyjątkowo proste, dzięki czemu poradzi sobie z tym każdy.
  • Cena abonamentu obejmuje wszystkie niezbędne funkcje sprzedażowe oraz hosting strony.
  • Narzędzie odznacza się kompleksowym charakterem i gwarantuje dostęp do kluczowych integracji (m.in. z hurtowniami, dodatkowymi kanałami sprzedaży, bramkami płatności czy usługami kurierskimi).
  • Oprogramowanie jest cały czas rozwijane, a odpowiedzialność za kwestie techniczne pozostaje po stronie dostawcy.
  • Na każdym etapie rozwoju sklepu możesz liczyć na bezpłatne wsparcie specjalistów.

W obliczu powyższych korzyści warto jednak zwrócić uwagę na następujące ograniczenia:

  • Za korzystanie z platform SaaS trzeba płacić abonament.
  • Użytkownik nie ma dostępu do kodu źródłowego, co ogranicza możliwości w zakresie projektowania sklepu.

Mimo wszystko wady oprogramowania abonamentowego nie powinny zniechęcać Cię do sięgania po narzędzia tego typu. Choć wymagają one regularnych opłat, to ceny zaczynają się już od parudziesięciu złotych miesięcznie. Brak dostępu do kodu źródłowego to zaś ograniczenie, które powinno martwić wyłącznie najbardziej wymagających użytkowników. Każdy może zresztą dzielić się swoimi uwagami i spostrzeżeniami z dostawcami oprogramowania, a ci niejednokrotnie biorą je pod uwagę przy rozwijaniu produktów.

Program open source czy platforma SaaS — co wybrać?

Znając najważniejsze zalety oraz wady platform open source i SaaS, łatwiej będzie Ci wybrać odpowiednie rozwiązanie dla siebie. W procesie decyzyjnym najważniejsze okaże się właściwe dopasowanie oprogramowania do potrzeb firmy. Zwróć więc uwagę nie tylko na koszty narzędzia, ale przede wszystkim na jego zakres funkcjonalny. Kluczowe kwestie to:

Uruchomienie i obsługa sklepu

W przypadku oprogramowania open source samodzielnie zajmujesz się wszystkim: od wykupienia hostingu, po aktualizacje systemu. Odpowiedzialność za usuwanie wszelkich awarii i problemów również jest po Twojej stronie. Platforma SaaS pozwala Ci natomiast skonfigurować sklep zgodnie z potrzebami, a we własnym zakresie musisz jedynie zadbać o wykupienie domeny. Za sprawne działanie narzędzia, jego aktualizacje oraz integracje z zewnętrznymi systemami odpowiada natomiast Twój dostawca.

Konfiguracja sklepu

Oprogramowanie open source daje Ci zazwyczaj dostęp do jednego darmowego szablonu. Jeżeli szukasz innego rozwiązania, musisz wykupić odpłatny projekt lub zlecić jego wykonanie grafikowi. Platforma SaaS wyposażona jest natomiast w intuicyjny kreator z setkami bezpłatnych szablonów. Możesz je w prosty sposób edytować, dostosowując rozmieszczenie i wygląd poszczególnych modułów do swoich gustów.

Zewnętrzne integracje

To aspekt, który w wielu przypadkach decyduje o przewadze platform SaaS nad oprogramowaniem open source. Narzędzia abonamentowe wyposażone są bowiem w szereg gotowych integracji, które pozwalają zsynchronizować sklep z zewnętrznymi narzędziami. W przypadku braku pożądanego przez Ciebie rozwiązania zawsze możesz zwrócić się do dostawcy z prośbą o jego wykonanie. Programy open source wymagają od Ciebie natomiast poszukiwania i wdrażania dodatkowych wtyczek oraz rozszerzeń na własną rękę. Nie masz też gwarancji, że będą one kompatybilne z Twoim narzędziem.

Wsparcie techniczne

Jeśli korzystasz z narzędzia open source, przyda Ci się wiedza z zakresu informatyki. Nie możesz bowiem liczyć na pomoc techniczną ze strony producenta oprogramowania, a wyłącznie na wsparcie społeczności. Dużo pewniej będziesz się czuć, używając platformy SaaS, która gwarantuje Ci dostęp do działu obsługi klienta. Działa on przynajmniej 5 dni w tygodniu i obejmuje kontakt telefoniczny, mailowy oraz za pośrednictwem czatu.

Elastyczność

To element, w którym przewagę zyskują narzędzia open source. Ostateczny wygląd i funkcjonalność Twojego sklepu zależą bowiem tylko od Ciebie. Dzięki swobodnemu dostępowi do bazy danych, serwera oraz kodu możesz wpływać na zdecydowaną większość aspektów działania strony. Nieco inaczej funkcjonują platformy SaaS, które są gotowymi do użytku rozwiązaniami. Za wszelkie prace programistyczne odpowiadają twórcy narzędzia, więc nie masz realnego wpływu na jego ostateczny kształt. Z drugiej strony taki model zdejmuje z Ciebie odpowiedzialność za kwestie techniczne i gwarantuje Ci poczucie bezpieczeństwa.

Jaką platformę sklepu internetowego wybrać? Podsumowanie

Trudno jednoznacznie stwierdzić, który rodzaj oprogramowania saas dla sklepu internetowego sprawdzi się lepiej w Twoim przypadku. Wszystko zależy od tego, na jakim etapie rozwoju jest prowadzona przez Ciebie firma i jakie masz doświadczenie w zakresie programowania stron. Nie ulega jednak wątpliwościom, że jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sprzedażą internetową, najwięcej zyskasz na dobrej platformie SaaS. Porównaj więc dostępne w sieci oferty i wybierz najlepsze rozwiązanie dla siebie!