Pozycjonowanie stron internetowych – określane również skrótem SEO od słów Search Engine Optimization – jest procesem złożonym i długofalowym. Aby witryna mogła wyświetlać się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce, konieczne jest wdrożenie szeregu działań on-site oraz off-site. Z czego składa się SEO?

Strategia, audyt i analiza konkurencji

SEO wymaga odpowiedniej strategii. Należy określić własne cele, aby następnie znaleźć sposoby na ich osiągnięcie. Warto więc przeprowadzić kompleksowy audyt strony internetowej, którego celem jest znalezienie ewentualnych niedociągnięć oraz błędów, które mogą utrudniać osiąganie wysokiej pozycji w Google. Istotne jest przygotowanie serwisu w taki sposób, aby był on przyjazny dla wyszukiwarki i użytkowników. Przeprowadzenie samego audytu dla rozbudowanego sklepu internetowego z wieloma produktami może zająć kilkanaście roboczogodzin. W oparciu o raport opracowuje się strategię SEO oraz dobiera frazy kluczowe, które będą pozycjonowane. Należy również przeanalizować konkurencję oraz jej działania. Czy inne strony internetowe z tej samej branży się pozycjonują? Jeżeli tak, to w jaki sposób to robią. Czy na przestrzeni czasu inne serwisy notowały wzrosty, a może spadki? W których przestrzeniach konkurencja jest słabsza i jak można to wykorzystać? Każda informacja w SEO jest niezwykle istotna. Im więcej wartościowych danych tym lepiej – dzięki nim pozycjonowanie strony będzie skuteczniejsze, a efekty pojawią się szybciej.

 

Pozycjonowanie – optymalizacja, content i linkowanie

Gdy strategia SEO zostanie opracowana, należy przejść do jej realizacji. Działania pozycjonerskie to przede wszystkim optymalizacja, tworzenie contentu oraz linkowanie. Te trzy ogniwa są absolutną podstawą: muszą być jednocześnie realizowane, w celu osiągnięcia satysfakcjonujących efektów.

Optymalizacja to proces mający na celu usprawnić witrynę pod kątem technicznym. Istotne jest maksymalne skrócenie czasu ładowania oraz dopasowanie serwisu do urządzeń mobilnych. Należy kierować się wytycznymi dla webmasterów, które zostały opracowane przez Google. Gdy strona zostanie prawidłowo przygotowana, istnieje większa szansa na wyświetlanie witryny na wysokich pozycjach w Google. Do optymalizacji zalicza się również skracanie kody źródłowego (powinien być jak najkrótszy, przejrzysty i zrozumiały dla robotów indeksujących). Istotną kwestią pozostaje także eliminacja kanibalizacji fraz kluczowych – wówczas na konkretne wyrażenie wyszukiwane w Google wyświetla się jedna, dopasowana podstrona.

Tworzenie treści na stronie internetowej to jeden z podstawowych filarów SEO. Teksty są analizowane przez roboty indeksujące i na podstawie występujących fraz kluczowych witryna będzie wyświetlana na dopasowane zapytania użytkowników. Regularna publikacja contentu buduje także topical authority. Dzięki temu domena zyskuje autorytet w danej branży, co sprzyja budowie widoczności nawet na najbardziej konkurencyjne frazy kluczowe.

Przedstawione wyżej działania warto wspierać linkowaniem zewnętrznym. To odnośniki na stronach, które kierują do pozycjonowanej domeny. Powinny być umieszczane w sposób naturalny, na przykład wynikać ze współpracy z różnymi zewnętrznymi portalami. Takie linki są traktowane przez wyszukiwarkę Google jako pewnego rodzaju „rekomendacje”. Zewnętrzne odnośniki pozostają więc ważnym czynnikiem rankingowym.

Zapytaj o strategię SXO – https://semcore.pl/strategie/sxo/

Weryfikacja wyników i narzucanie zmian

Pozycjonowanie stron internetowych to również analiza wyników oraz narzucanie ewentualnych zmian w celu optymalizacji strategii. Należy systematycznie weryfikować działania podejmowane przez konkurencje. Ważne jest zbieranie danych na temat widoczności, ruchu oraz pozycji poszczególnych fraz kluczowych. Warto także sprawdzać ścieżki zakupowe i analizować współczynnik odrzuceń na poszczególnych podstronach, co pozwoli lepiej przygotować stronę pod kątem konwersji. Do zbierania danych wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia – mogą one przedstawiać informacje o pozycjonowanej domenie oraz stronach konkurentów.