Czy tego chcemy, czy nie – nowoczesne technologie stały się integralną częścią naszego świata. Co więcej, technologie pędzą do przodu i nieuchronnie zadomowiają się w kolejnych obszarach naszego życia, także w wychowaniu i edukacji dzieci. To proces przez wielu uważany za szkodliwy dla najmłodszych. Niesłusznie! Badania dowodzą, że odpowiednio pokierowane przez rodzica czy nauczyciela dziecko, może się nauczyć wielu nowych rzeczy, korzystając z właściwie dobranego laptopa lub tabletu. A jeśli będzie się przy tym dobrze bawić – tym lepiej dla niego!

 

 

Czym skorupka za młodu nasiąknie…

Badania przeprowadzone na zlecenie Fundacji Dzieci Niczyje jasno pokazują, jak bardzo nieuchronny jest kontakt dziecka z nowoczesnymi technologiami. Okazuje się, że ponad 80% rodziców daje dostęp do smartfonów lub tabletów dzieciom poniżej 6. roku życia¹. Czy to źle? Nie, jeśli tylko rodzice zadbają, by dziecko korzystało z nich przez odpowiednią ilość czasu i by stosowało je nie tylko dla rozrywki, ale też do nauki. Rola rodzica jest tu kluczowa! Dzieci uwielbiają korzystać z tabletów, laptopów i innych tego typu urządzeń. Nie ma w tym niczego dziwnego! To urządzenia bardzo intuicyjne w obsłudze. A ponieważ najmłodsi uczą się obserwując zachowania dorosłych, szybko zauważają, że to urządzenia atrakcyjne dla rodziców i same po nie chętnie sięgają. To szybka droga do dobrej zabawy – wystarczy przecież tylko dotykać i przesuwać palcem po ekranie, by zyskać dostęp do wielu bodźców i kolorów. Taki wirtualny świat jest pociągający dla dziecka. Warto to wykorzystywać, kontrolując przy tym dostęp do aplikacji, z których pociecha korzysta i dbając o to, by nie spędzała przed ekranem zbyt wiele czasu.

 

Tablet oprócz klocków, a nie zamiast nich

Tablet może stymulować rozwój dziecka? Tak – potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego w Swinburne University of Technology², które wykazały, że dzieci uczące się określonej umiejętności na tablecie lub w Internecie, mogą przenieść tę umiejętność do świata rzeczywistego, co zdaniem ekspertów jest ważne dla ich rozwoju. Aby dziecko mogło czerpać korzyści i uczyć się nowych rzeczy korzystając z laptopa czy tabletu, trzeba właściwie dobrać sprzęt i łączyć umiejętności ćwiczone wirtualnie z tymi rzeczywistymi. To wydaje się nieco skomplikowane, ale tak naprawdę jest bardzo łatwe! Na czym polega ten mechanizm? Można go najłatwiej zrozumieć posługując się przykładem klocków. Korzystając z tabletu, dziecko gra w grę polegającą na układaniu klocków. Wirtualnie ćwiczy swoją wyobraźnię i myślenie przestrzenne, zdobywając pewne nowe umiejętności. Te umiejętności warto potem utrwalać z dzieckiem, np. wspólnie bawiąc się drewnianymi klockami. Tym samym przenosimy wirtualnie zdobyte kompetencje do świata realnego, trenujemy je, przy okazji doskonaląc też zdolności motoryczne dziecka.

 

Czas na szkołę – jak technologia pomaga w nauce?

Technologia odgrywa ważną rolę także na późniejszym etapie życia dziecka – i nie tylko w czasie wolnym, gdzie służy głównie rozrywce, lecz również w szkole. Systemy edukacji, tak samo jak wszystkie inne dziedziny życia, podlegają ciągłym zmianom, idącym w parze z szeroko rozumianym postępem technicznym. W dzisiejszym świecie powoli przestaje dziwić fakt, że zamiast podręczników w plecakach uczniowie noszą tablety. Najnowsze technologie, które znalazły zastosowanie w systemie edukacji, kreują trendy w nauczaniu³, które w kreatywny sposób urozmaicają przebieg lekcji. Wśród nich można wyróżnić np. grywalizację, czyli naukę stymulowaną przez wyzwania, mające charakter gier zespołowych. Gry edukacyjne dla dzieci stoją od dawna na wysokich pozycjach na listach sprzedaży i nie chodzi tu tylko o gry planszowe, czy interaktywne książki. Dziś aplikacje na smartfony i tablety są najczęściej wykorzystywane do tego typu nauki. Rodzice doskonale wiedzą, że dobra i wciągająca gra potrafi ,,przemycać” wartościowe treści, bardzo łatwo przyswajalne przez dzieci.  Innym trendem, coraz silniej nabierającym na znaczeniu, jest tzw. social learning, wykorzystujący sieci społecznościowe do komunikacji i tym samym do wymiany informacji i doświadczeń. Jego idea opiera się na niemal nieograniczonych możliwościach w komunikowaniu się z dowolnymi osobami w czasie rzeczywistym. Specjaliści Apple wyszli naprzeciw trendom i zaprogramowali aplikacje, takie jak Klasa, czy Zadane, które łączą w sobie możliwość rozmowy uczniów z nauczycielem, wspólnej pracy przy różnych zadaniach, a nawet sprawdzania umiejętności uczniów w wirtualnych testach i klasówkach.

 

 

Na jaki sprzęt warto postawić?

Od wielu lat niekwestionowanym ekspertem w dziedzinie sprzętu wykorzystywanego w edukacji jest iSpot, oferujący szeroką gamę produktów Apple dedykowanych do nauki i zaprojektowanych tak, by wspierać uczniów w procesie nauczania, a przy tym by pobudzać ich kreatywność. Łączą wysokie moce obliczeniowe z szeroką gamą aplikacji i łatwością obsługi. Urządzenia wyposażono w szereg funkcji ułatwiających zdobywanie wiedzy uczniom, również tym ze specjalnymi potrzebami w zakresie kształcenia. Przykładowo, funkcja „Przeczytaj ekran” odczytuje treści dzieciom słabowidzącym lub niewidomym, a także tzw. „słuchowcom”, którzy najlepiej przyswajają wiedzę właśnie w ten sposób. Opcja „VoiceOver” pomaga uczniom w błyskawicznym otwieraniu dokumentów i wybieraniu elementów z menu, a funkcjonalności „Dostęp nadzorowany” i „Widok Reader” w Safari w utrzymaniu koncentracji. Apple oferuje sprzęt urozmaicający naukę np. dzięki rozwiązaniom obejmującym technologię 3D, wirtualną rzeczywistość, które nie są standardowo dostępne w sprzęcie innych marek. W AppStore rodzice mogą znaleźć dla swoich dzieci ogromną liczbę aplikacji z dziedzin edukacyjnych, biurowych, kreatywnych, doskonalących umiejętności oraz ,,pro”, czyli przeznaczonych dla zaawansowanych. I jeszcze jedna zaleta: urządzenia pozwalają uczniowi pomieścić bardzo obszerną ilość treści, książek, materiałów naukowych, którymi może się szybko dzielić. Tu bardzo użyteczne okazuje się korzystanie z iCloud na bieżąco, pobieranie i udostępnianie plików, dzielnie się nimi, oraz streamowanie. Gwarantują komfort stałego dostępu do potrzebnych dziecku rzeczy, bez konieczności dźwigania ich w ciężkim plecaku.

Jak właściwie dobrać sprzęt do potrzeb dziecka?

Specjaliści z iSpot opracowali zestaw wskazówek pomocnych w wyborze najbardziej właściwego sprzętu. To proste, wystarczy posłużyć się trzeba podstawowymi kryteriami:

 

  1. Przeznaczenie: interesuje Cię sprzęt do gier i aplikacji edukacyjnych? MacBook Pro i iPad będą dobrym wyborem. Jeśli Twoje dziecko potrzebuje bardziej zaawansowanego sprzętu, na którym będzie mogło się uczyć podstaw programowania lub grafiki, tworzyć video czy modele 3D, zainteresujcie się MacBookiem Pro lub iMac’em wyposażonym w potężne procesory graficzne Radeon Pro.
  2. Mobilność: jeśli chcesz, by Twoje dziecko korzystało ze sprzętu głównie w domu, warto pokusić się o wybór laptopa lub tabletu z nieco większym ekranem, np. MacBook z ekranem 15”. Będzie mu wówczas wygodniej z niego korzystać. Jeśli to będzie sprzęt, z którym Twoja pociecha będzie chodzić np. na zajęcia dodatkowe, podróżować, często wychodzić z domu, najlepiej sprawdzą się lekkie iPady czy iPady Pro.
  3. Czas użytkowania: jeśli szukasz sprzętu, na którym Twoje dziecko będzie pracować przez dłuższy czas bez ładowania baterii, świetnie sprawdzi się MacBook Air, który na baterii może pracować nawet 12 godzin. Szukasz czegoś, co często można będzie wyłączyć i włączyć na krótszy czas, bez konieczności podładowywania w międzyczasie? Rozważ MacBooka czy iPada, których bateria wymaga ładowania dopiero po 10 godzinach.

Tańszy początek roku szkolnego

Początek roku szkolnego to zwykle znaczące obciążenie dla budżetu wielu rodziców. Aby nieco ułatwić rodzicom jej kompletowanie, iSpot przygotował zniżkę edukacyjną, obowiązującą do 10 listopada 2018r. Wystarczy wysłać skan nam skan legitymacji lub zaświadczenia o nauczaniu, by skorzystać z rabatów na wybrane modele laptopów i tabletów. Szczegółowe informacje o ofercie można znaleźć tutaj: https://ispot.pl/s,bts_2018.

Źródła:

  1. Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego. Fundacja Dzieci Niczyje. 2015r. Dostępne na: http://fdds.pl/wp-content/uploads/2016/05/Bak_Korzystanie_z_urzadzen_mobilnych_raport.pdf [Ostatni dostęp: 11.09.2018r.].
  2. Wallace F., “Experts: tablet games can aid childhood development”, 2015. Dostępne na: https://www.smh.com.au/technology/experts-tablet-games-can-aid-childhood-development-20151220-gls3vt.html [Ostatni dostęp: 11.09.2018r.].
  3. Wiśniewska K., ,,4 trendy w nauczaniu z wykorzystaniem nowych technologii – podpatrzone na BETT Show”, http://technologie.ngo.pl/wiadomosc/2021602.html [Ostatni dostęp: 13.09.2018r.]

Autor: iSpot Polska