Firma Panasonic Business przedstawiła podczas tegorocznych targów IBC najnowszą ofertę produktów i technologii przeznaczonych do emisji materiałów telewizyjnych i transmisji wydarzeń na żywo.

Pod hasłem „Live. Sports. Entertainment ” japoński producent zaprezentował najnowszą linię systemów studyjnych, ENG i kamer zdalnych wraz z rozwiązaniami innych producentów, które stanowią uzupełnienie oferty.

W obszarze kamer zdalnych Panasonic przedstawił nowy model PTZ, AW-UE150. Jest to pierwsza w swojej klasie kamera oferująca nagrywanie w jakości 4K 50p, szeroki kąt widzenia 75,1 stopni w poziomie, 20-krotny zoom optyczny
i 32-krotny inteligentny zoom (w trybie HD). Dodatkowo jest wyposażona w dużą matrycę MOS typu 1,0 i obsługuje liczne sygnały wyjściowe, w tym 12G-SDI, HDMI, światłowodowy oraz IP. Obejmuje też nową funkcję kadrowania, która pozwala na wydobycie kilku ujęć Full HD z jednego obrazu 4K.

Panasonic na IBC 2018 (2)

Panasonic na IBC 2018

Kamerę zaprezentowano wraz z nowym kontrolerem zdalnego sterowania AW-RP150. Model ten wyposażony jest w duży ekran LCD do monitorowania i regulowania ustawień menu. Może być obsługiwany jedną ręką za pomocą joysticka oraz tradycyjnie oburącz, co pozwala zarządzać wszystkimi funkcjami kamery.

Wśród mikserów jedną z nowości Panasonic jest AV-HS7300, zaawansowany i elastyczny model przeznaczony do produkcji 4K oraz HD. Zapewnia do 72 wejść i 42 wyjść umożliwiających łatwą obsługę produkcji wideo na dużą skalę. Dzięki ergonomicznie zaprojektowanym panelom sterującym, przełącznik zapewnia intuicyjną obsługę, oferując jednocześnie wiodącą w swojej klasie wewnętrzną obróbkę 4K.

Panasonic na IBC 2018 (4)

Panasonic na IBC 2018

Firma Panasonic pochwaliła się również rosnącym udziałem w rynku kamer studyjnych dzięki wdrożeniom przeprowadzonym przez głównych europejskich nadawców i producentów, takich jak France Television, Mediapro i Streamteam. Od czasu ponownego uruchomienia oferty systemów studyjnych w 2012 roku, Panasonic osiągnął
17-procentowy udział w rynku europejskim i 40-procentowy udział w kluczowym dla firmy rynku systemów studyjnych średniej wielkości i do transmisji na żywo. Aby utrzymać tę dynamikę, Panasonic ogłosił możliwość wyboru prędkości (2x, 3x i 4x w trybie HD) przy aktualizacji oprogramowania sprzętowego kamery AK-UC4000. Jest to model studyjny, wprowadzony na rynek w marcu 2018 roku, ma teraz możliwość wyprowadzenia sygnału 4K poprzez wyjścia 12G-SDI z głowicy kamery i jednostki sterującej. Kamera działa jednocześnie w trybach HDR i SDR, jest wyposażona w matrycę 4.4K i mocowanie obiektywu B3 2/3, umożliwia nagrywanie obrazu w rozdzielczości 4K i w wysokiej czułości. Ponadto nowowprowadzona jednostka sterująca AK-MSU1200 oferuje kompaktowy kontroler, który umożliwia użytkownikom obsługę wszystkich kamer z jednego punktu.

W obszarze ENG Panasonic zaprezentował nową kamerę naramienną P2 B4, AJ-PX5100. Model – z matrycą 3MOS typu 2/3 o rozdzielczości 2,2 MP – oferuje wysoką czułość, obsługę HDR (HLG) oraz wyjątkową jakość obrazu. Jest wyposażony w różne kodeki, w tym AVC-Intra200/100/50, AVC-LongG25/50, umożliwia też nagrywanie w podwójnym kodeku AVC-Proxy. Do przechowywania materiałów kamera oferuje podwójne sloty P2 i microP2, które znacznie redukują koszty nośników. Oprócz tego, szereg obsługiwanych interfejsów, możliwości streamingu, workflow P2 Cast z dedykowaną aplikacją ROP i integracja z kontrolerem AK-HRP200 sprawiają, że model AJ-PX5100 spełnia wymagania branży w obszarze błyskawicznej transmisji wideo.

Firma ogłosiła również integrację swoich produktów z rozwiązaniami innym producentów, m.in. umowę z Quicklink dotyczącą dystrybucji rozwiązania „Studio-in-a-box”. Jest to przenośne rozwiązanie skierowane do sektora ENG, wyposażone w zdalną kamerę Panasonic . Zapewnia natychmiastowe przesyłanie materiałów transmitowanych z różnych lokalizacji, sterowanych całkowicie zdalnie i zarządzanych przez centralne studio.

Na swoim stoisku Panasonic zaprezentował także nową technologię 8K Region Of Interest (ROI). Pozwala ona wyodrębnić z jednego obrazu maksymalnie do czterech kadrów Full HD. Dzięki temu znacznie redukuje koszty operacyjne i ułatwia transmisję na żywo. Ponadto umożliwia zmniejszenie liczby kamer potrzebnych na miejscu.

Panasonic na IBC 2018 (3)

Panasonic na IBC 2018 

Kolejną prezentowaną technologią był MoIP (Media over IP), nowej generacji system operacyjny oparty na IP, który umożliwia integrację systemu w oparciu o standardy emisji IP (ST2110). Technologia wspiera skalowalność, pracę zdalną i dzielenie zasobów za pomocą standardowego protokołu IP. Panasonic wprowadził na rynek zupełnie nowy procesor IP, zaprezentowany podczas IBC zarówno jako bramka IP/SDI, jak i skalowalny mainframe, który umożliwia działanie przełącznika 2ME oraz obsługę bardziej konwencjonalnych paneli sterujących.

Ponadto japoński producent ogłosił, że kamera EVA1 może teraz nagrywać obrazy w podczerwieni. Wystarczy jednym dotknięciem otworzyć filtr IR Cut, zastępując go przezroczystym filtrem. Technika została zaprezentowana na przykładzie krótkiego filmu fantasy pt. „Pallete”, tworzonego przez japońskiego operatora Yuji Nukui, który powiedział: – używam kamery Panasonic AU-EVA1, ponieważ jej menu pozwala na włączenie i wyłączenie filtra IR Cut jednym przyciskiem. Jest to jedyny model na rynku z tą funkcją, co przyczyniło się do obniżenia kosztów produkcji.

źródło: Panasonic