Xblitz Park View Ultra montujemy za pomocą dwóch elastycznych gumek dostarczonych w zestawie z rejestratorem. Pod względem wyglądu wideorejestrator do złudzenia przypomina typowe lusterko, jednak producent na tylnej części obudowy umieścił obiektyw kamery, a pod zwierciadłem wyświetlacz LCD. Wykończenia ze szczotkowanego aluminium wraz z zastosowanym w lusterku szkłem 2.5D pozwalają zamontować sprzęt w samochodach najwyższej klasy. Uniwersalny sposób montażu sprawia, że zamontowanie rejestratora jest możliwe praktycznie na każdym fabrycznym lusterku. Nie potrzebne są żądane narzędzia. Górna i dolna krawędź zostały wyposażone w specjalne zaczepy, na których mocujemy gumki w taki sposób, że obejmują one stare lusterko. Lusterko idealnie wtapia się w wnętrze auta – nikt nie zauważy, że to właśnie rejestrator, a lusterko. Ważne, by nad lusterkiem fabrycznym samochodu było, co najmniej 1 cm miejsca, inaczej nie będzie możliwości zamontowania wtyczki zasilacza i kamery cofania. Osobiście wolałbym, aby gniazda przeniesiono na dół urządzenia, choć wiem, że to bardzo subiektywna sprawa i posiadanego samochodu. Przewód zasilający montujemy na górnej krawędzi – tam umieszczono gniazdo USB. Kabel ma długość 3 metrów. Łatwo go poprowadzić za podsufitką, tak by montaż był estetyczny i zwisający przewód nie rozpraszał kierowcy. Sprzęt zasilany jest z akumulatora samochodowego. Automatyczne rozpoczęcie nagrywania następuje natychmiast po podłączeniu zasilania, oraz automatycznie się wyłączy po wyłączeniu zapłonu (z kilkusekundowym opóźnieniem). W trakcie ciągłego nagrywania (domyślnie), można je zatrzymać ręcznie, naciskając przycisk REC/OK.

Na górnej ściance producent umieścił: gniazdo USB (ładowanie/transfer danych), gniazdo AV-in do podłączenia kamery tylnej i gniazdo karty microSD. Dolna część lusterka zawiera przyciski do jego obsługi: menu, nawigacji, power i OK. Producent przewidział też możliwość wprowadzenia ustawień fabrycznych – służy do tego przycisk Reset.

IMG 20190308 133825 1

Xblitz Park View Ultra

Szeroki ekran IPS 5” zapewnia wyraźny podgląd nagrania jak i umożliwia łatwą obsługę urządzenia. Przy wyłączonym ekranie jego powierzchnia jest w 100% lustrem. Ekran nie jest matowy i utrudnia to spoglądanie na to, co dzieje się za samochodem. Nie najgorsza jest widoczność kątowa, ale od strony kierowcy, prezentowany na wyświetlaczu tekst pod pewnymi kątami nie wygląda najlepiej i brakuje mu ostrości. Ponadto powłoka, którą pokryte jest lusterko przyciemnia obraz. Lusterko nie jest uciążliwe w użytkowaniu podczas jazdy w ciemności. Zdecydowanie gorzej wygląda sytuacja w świetle dziennym, gdy w lustrze odbija się tylna szyba. Trzeba się też przyzwyczaić do podwójnego obrazu – z rejestratora oraz odbitego obrazu z tyłu pojazdu. Dla bezpieczeństwa w razie braku aktywności zostanie on automatycznie wygaszony nie powodując rozproszenia kierowcy. Jest jeszcze mały szczegół, łyżka dziegciu w beczce miodu – niestety, montaż na „cienkim” lusterku jest niestabilny i obraz z tyłu naszego pojazdu drga. Nie na tyle, by to przeszkadzało lub było niebezpieczne dla jazdy, ale warto o tym pamiętać.

Dodatkowym atutem, który powinien przekonać klientów do zakupu urządzenia jest to, iż urządzenie jest bardzo łatwe w obsłudze. Także nawigacja po menu urządzenia została maksymalnie uproszczona. Wszystkie komunikaty, funkcje i ich opisy są wyświetlane w języku polskim.  Za pomocą czytelnie opisanych przycisków włączamy rejestrator, wywołujemy menu, nawigujemy po nim oraz oczywiście uruchamiamy lub zatrzymujemy nagrywanie. Przyciski są łatwo dostępne i reagują nawet na lekkie naciśnięcie, dzięki czemu podczas jazdy (nie polecamy) możemy komfortowo je obsługiwać. Ważne, że ich obsługa nie powoduje przypadkowej zmiany położenia lusterka.

Xblitz Park View Ultra2

Xblitz Park View Ultra2

Kamery samochodowe stale zyskują na popularności wśród kierowców. Podnoszą one ich poczucie bezpieczeństwa na drodze – w razie wypadku bądź kolizji nagrania z kamer mogą stanowić dowód w sprawie i pomóc w rozstrzygnięciu sytuacji spornych. To naoczni świadkowie wydarzeń, których pamięć nie zawodzi, którzy nie zapominają raz uchwyconych zdarzeń i szczegółów. Aby jeszcze bardziej uatrakcyjnić swój produkt, producent dołączył do niego kamerkę cofania, z której obraz ma nie tylko pomagać w cofaniu, ale także może być nagrywany tak samo jak ten z przedniej kamery na karcie pamięci. Jeżeli chodzi o jej montaż, to raczej w tym celu pojechałbym do znajomego elektryka, niż zrobiłbym to sam. W prostych instalacjach nie ma nie było z tym większego problemu. Inaczej było w najnowszych, skomputeryzowanych samochodach, gdzie mogliśmy nawet napotkać komunikat na wyświetlaczu o błędzie.

IMG 20190308 133646

Xblitz Park View Ultra

Przednia kamera Full HD o kącie widzenia 170 stopni rejestruje wszystko, co przed autem, zaś tylna kamera cofania HD nagra to, co dzieje się z tyłu samochodu. Jeżeli chodzi o rejestrowane materiały kamerką główną, to przy dobrej widoczności wystarczą do identyfikacji sytuacji na drodze. Jest także możliwe odczytanie numerów rejestracyjnych poprzedzającego na samochodu – oczywiście w bliskiej odległości. Przydatna jest też funkcja auto start, która sprawia że po uruchomieniu samochodu kamera automatycznie rozpocznie nagrywanie. Funkcja G-sensor „Czujnik wstrząsu” odpowiada za zabezpieczenie kluczowych danych w momencie kolizji lub nagłego hamowania. Kamera samochodowa automatycznie zabezpieczy przed skasowaniem pliki wideo (z najbliższego przedziału czasowego), które nie zostaną nadpisane w przypadku kontynuacji funkcji nagrywania. Zainstalowane oprogramowanie usuwa najstarsze zarejestrowane nagrania pomijając te, które kierowca zaznaczy, jako warte zachowania.   Opcja „Wykrywanie ruchu”, na przedniej kamerze może rejestrować zdarzenia, kiedy zostawimy samochód na parkingu. Nagrywanie cykliczne pozwala ustawić długość nagrywanych pojedynczych materiałów wideo. Ponadto podczas korzystania z trybu parkowania na ekranie wyświetla się podgląd z tylnej kamery, dzięki czemu parkowanie staje się prostsze i bezpieczniejsze – pamiętać tylko należy, że siatkę cofania nakłada nie kamera a samo lusterko. Kamerka tylna, co do jakości nagrywanych filmów niestety zbyt pozytywnie nie zaskakuje, jednak w przypadku funkcji cofania w zupełności wystarcza.

Poniżej nagranie z kamery przedniej w dzień i w nocy:

Podsumowanie:

Wideorejestratory stały się bardzo popularne w naszym kraju. Pozwalają one przez cały czas nagrywać trasę naszego samochodu i w razie wypadku mogą posłużyć za dowód w sprawie. Xblitz Park View Ultra to bardzo ciekawa konstrukcja, którą warto się zainteresować, jeśli chcemy uchronić przed nieuczciwymi zachowaniami innych użytkowników dróg, pomóc udowodnić niewinność, a nie mamy zbyt dużo miejsca na przedniej szybie samochodu. Muszę przyznać, że pomysł wideorejestratora w formie lusterka wewnętrznego spodobał mi się. Łatwy i bezinwazyjny montaż modelu na fabrycznym lusterku wstecznym oraz zasilanie z gniazda zapalniczki zapewnia kompatybilność z niemal każdym samochodem. DVR znajdujący się w lusterku jest całkowicie dyskretny i nie przeszkadza w prowadzeniu pojazdu, właśnie ze względu na swoje umiejscowienie. Urządzenie spełnia wszystkie funkcje lusterka samochodowego o znacznie większym rozmiarze i kącie widzenia od typowych lusterek samochodowych. Jeśli nie jesteście fanami oblepiania szyby auta uchwytami z urządzeniami przydatnymi w podróży, to

może być dla Was ciekawą alternatywą. Sprzęt jest dostępny na polskim rynku od 340 zł.  Biorąc pod uwagę, że jest to narzędzie dostosowane do potrzeb nowoczesnych kierowców, będą to pieniądze dobrze wydane.

TECHNOSenior