Orange Polska w drugim kwartale 2016 roku zyskało netto 431 tys. klientów telefonii komórkowej, w ujęciu rocznym o 7%. W segmencie abonamentowym utrzymała się znakomita dynamika komercyjna: 222 tys. przyłączeń netto (trzeci kolejny kwartał, w którym przekroczony został poziom 200 tys.). Liczba stacjonarnych łączy głosowych grupy zmniejszyła się o 61 tys. – podała spółka w raporcie kwartalnym.
Poniżej prezentujemy dane operacyjne Orange Polska w II kwartale 2016 r. wraz z danymi historycznymi:
2015 | 2016 | ||||
II kw. | III kw. | IV kw. | I kw. | II kw. | |
LICZBA KLIENTÓW (w tys.) | |||||
TELEFONIA KOMÓRKOWA | 15 587 | 15 693 | 15 906 | 16265 | 16696 |
zmiana | 69 | 106 | 213 | 358 | 431 |
POST PAID | 7 897 | 8 087 | 8 361 | 8575 | 8798 |
zmiana | 170 | 190 | 274 | 214 | 223 |
PRE PAID | 7 690 | 7 606 | 7 545 | 7689 | 7898 |
zmiana | -101 | -84 | -61 | 144 | 209 |
INTERNET MOBILNY | 1 700 | 1 813 | 2 012 | 2229 | 2473 |
zmiana | 102 | 113 | 199 | 217 | 244 |
ŁĄCZA STACJONARNE | 4 347 | 4 268 | 4 194 | 4120 | 4059 |
zmiana | -88 | -76 | -74 | -74 | -61 |
DOSTĘPY SZEROKOPASMOWE | 2 159 | 2 131 | 2 105 | 2079 | 2057 |
zmiana | -39 | -28 | -26 | -26 | -22 |
ADSL | 1 850 | 1 794 | 1 734 | 1699 | 1613 |
zmiana | -52 | -56 | -60 | -35 | -86 |
TV | 761 | 774 | 787 | 797 | 803 |
zmiana | 5 | 13 | 13 | 10 | 6 |
ARPU | |||||
TELEFONIA KOMÓRKOWA | 30,6 | 30,6 | 29,8 | 28,9 | 28,10 |
zmiana | 0,4 | 0 | -1 | -0,9 | -0,80 |
POST PAID | 50 | 49,1 | 47,1 | 45,3 | 44,30 |
zmiana | -0,5 | -0,9 | -2 | -1,8 | -1,00 |
PRE PAID | 12,9 | 13,2 | 12,7 | 12,4 | 11,90 |
zmiana | 0,8 | 0,3 | -1 | -0,3 | -0,50 |
TELEFONIA STACJONARNA | 40,2 | 40 | 39,3 | 39,2 | 38,70 |
zmiana | -0,2 | -0,2 | -1 | -0,1 | -0,50 |
DOSTĘP SZEROKOPASMOWY | 61,4 | 61,2 | 61,2 | 60,3 | 60,20 |
TELEWIZJA I VOIP | |||||
zmiana | 0,6 | -0,2 | – | -0,9 | -0,10 |
Podsumowanie 2 kw. 2016 roku:
-
spadek skorygowanych przychodów w 2 kw. o 3,5% rok-do-roku wobec -4,2% w 1 kw.
2016 - wzrost przychodów komórkowych o 6,5% rok-do-roku, dzięki przychodom ze
sprzedaży sprzętu - bardzo dobra dynamika działalności komercyjnej w usługach mobilnych:
- przyrost o +11% rok-do-roku liczby klientów mobilnych usług abonamentowych,
+222 tys. przyłączeń netto w 2 kw. - przyrost o +3% rok-do-roku liczby klientów mobilnych usług przedpłaconych,
+209 tys. przyłączeń netto w 2 kw. - przyrost o +46% rok-do-roku liczby klientów mobilnego Internetu, +244 tys.
przyłączeń netto w 2 kw. - przyrost o +76% rok-do-roku liczby klientów VHBB, +43 tys. przyłączeń netto w
2 kw. - przyrost o +27% rok-do-roku liczby klientów ofert konwergentnych, +33 tys.
przyłączeń netto w 2 kw. - niższa utrata liczby stacjonarnych łączy głosowych, na poziomie 61 tys. (wobec –
74 tys. w 1 kw. 2016) - skorygowana marża EBITDA2 na poziomie 28,4% (spadek o 3,5 pp rok-do-roku),
odzwierciedlająca wyższe koszty międzyoperatorskie i koszty sprzedaży; potwierdzony
cel całoroczny skorygowanej EBITDA w przedziale 3,15-3,30 mld zł - skorygowane nakłady inwestycyjne2 w wysokości 480 mln zł (wzrost o 15% rok-do-roku), rosnące w związku z rozbudową sieci światłowodowej (127 mln zł)
- ponad 1 mln gospodarstw domowych w zasięgu sieci światłowodowej na koniec 2 kw.
(z czego 193 tys. objęto zasięgiem w 2 kw., a 295 tys. w 1 półroczu); potwierdzony cel
całoroczny na poziomie dodatkowych 800 tys. gospodarstw domowych w zasięgu sieci - skorygowane organiczne przepływy pieniężne2 w wysokości 342 mln zł
Odnosząc się do wyników za 2 kw. 2016 roku, Jean-François Fallacher, Prezes Zarządu,
stwierdził:
„Po przyjeździe do Polski w celu objęcia nowego stanowiska natychmiast dostrzegłem, że Orange Polska ma wyjątkową pozycję na rynku telekomunikacyjnym, a także wszelkie zasoby potrzebne do realizacji nowej strategii. Całkowicie podpisuję się pod przedstawionym przez mojego poprzednika średniookresowym planem działań. Uzyskanie najwyższej jakości sieci mobilnej i stacjonarnej jest absolutnie kluczowe dla zapewnienia długofalowej przewagi konkurencyjnej – nawet jeżeli wiąże się czasowo z wysokimi nakładami inwestycyjnymi. Musimy być przygotowani na eksplozję ruchu w obszarze przesyłu danych, która dopiero się zaczyna. Dzięki temu w przyszłości będziemy w stanie zaspokoić rosnące potrzeby klientów w tym zakresie, a oni będą mogli odczuć rzeczywistą różnicę. Cieszę się, że pokieruję realizacją tej strategii, i jestem zdeterminowany, by doprowadzić do powrotu na ścieżkę wzrostu.
Wyniki drugiego kwartału stanowią potwierdzenie naszych silnych i słabych stron. Utrzymujemy
doskonałą dynamikę działalności komercyjnej w usługach mobilnych, zarówno wśród klientów
indywidualnych jak i biznesowych. W drugim półroczu, kluczowym elementem naszych działań
będzie poprawa w segmencie usług stacjonarnych. Nasza usługa FTTH jest już dostępna dla
ponad miliona gospodarstw domowych, ale świadomość korzyści technologii światłowodowej
wśród polskich klientów jest nadal niska. Staramy się obecnie zmienić ten stan rzeczy poprzez
komunikację marketingową. W połączeniu z innymi działaniami powinno się to przyczynić do
znacznego przyspieszenia procesu pozyskiwania klientów. Będziemy także pracować nad
udoskonalaniem oferty konwergentnej. Ponadto, dzisiaj wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące rejestracji kart pre-paid. W tym zakresie dążymy przede wszystkim do tego, żeby cała procedura była jak najbardziej prosta i przyjazna dla klientów.”
Wyniki finansowe
- spadek skorygowanych przychodów w 2 kw. o 3,5% rok-do-roku wobec -4,2% w 1 kw. 2016
Skorygowane przychody w 2 kw. wyniosły 2 903 mln zł i zmniejszyły się o 105 mln zł, tj. 3,5% rokdo-roku. Spadek ten wynikał ze spadku przychodów z usług stacjonarnych (spowodowanego
głównie strukturalną erozją stacjonarnych usług głosowych) oraz niższych pozostałych przychodów (w wyniku zakończenia projektów infrastrukturalnych, które w 2 kw. 2015 przyniosły 65 mln przychodów, a także niższych przychodów z usług ICT). Te niekorzystne czynniki zostały częściowo zrównoważone przez wzrost przychodów komórkowych, wynikający z rosnącej sprzedaży sprzętu.
W 2 kw. kontynuowano strategię intensywnych działań marketingowych. Całkowita liczba
klientów mobilnych zwiększyła się o ponad 400 tys.; w ujęciu rocznym o 7%. W segmencie
abonamentowym utrzymała się znakomita dynamika komercyjna: 222 tys. przyłączeń netto (trzeci kolejny kwartał, w którym przekroczony został poziom 200 tys.). Wzrost ten rozłożył się pomiędzy poszczególne grupy klientów: użytkowników telefonów komórkowych, mobilnego Internetu i telemetrii (M2M). W segmencie usług przedpłaconych utrzymała się korzystna dynamika z 1 kw., a przyłączenia netto osiągnęły 209 tys. (najwyższy poziom od wielu lat). Do wzrostu przyczyniło się uatrakcyjnienie ofert we wszystkich segmentach (wsparte skuteczną komunikacją) oraz akcja marketingowa zachęcająca klientów abonamentowych i klientów usług stacjonarnych do korzystania z usług przedpłaconych.
Liczba klientów korzystających z sieci LTE wyniosła 3,2 mln, co oznacza wzrost w drugim kwartale o blisko 32% względem 1 kw. 2016. Udział technologii LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych przekroczył 53%. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w mobilnym segmencie abonamentowym utrzymuje się na poziomie powyżej 100% rok-do-roku.
Zagregowany wskaźnik ARPU z usług mobilnych obniżył się w 2 kw. o 8,2% rok-do-roku –
znacznie więcej niż w poprzednim kwartale. Pogorszenie trendu dotyczyło głównie segmentu usług przedpłaconych: wskaźnik ARPU z tych usług spadł w ujęciu rocznym o 7,8%, wobec wzrostu o 2,5% (rok-do-roku) w poprzednim kwartale. Do zmiany dynamiki przyczyniło się głównie rozwodnienie wskaźnika ARPU w wyniku wspomnianej wyżej akcji marketingowej oraz niższy wzrost ruchu przychodzącego. Wskaźnik ARPU z usług abonamentowych obniżył się o 11,4% rokdo-roku (wobec spadku o 10,3% w 1 kw.), co miało związek głównie ze zmianą struktury klientów (rosnący udział umów tylko z kartą SIM i umów ratalnych) oraz utrzymującą się presją cenową (głównie w segmencie klientów biznesowych).
Liczba przyłączeń netto klientów ofert konwergentnych (33 tys.) była nieznacznie niższa niż w
2 kw. 2015 (36 tys.). Łączna liczba usług, z których korzystają ci klienci, wyniosła 3,4 mln, co
oznacza, że średnio każdy klient korzysta z ponad czterech usług.
W segmencie stacjonarnego Internetu, utrata klientów netto (22 tys.) była niższa niż w ostatnich kilku kwartałach. Liczba przyłączeń netto dla usług o dużej szybkości dostępu (VDSL i FTTH) osiągnęła w 2 kw. poziom 43 tys. i była nieznacznie niższa niż w 1 kw. (50 tys.). Udział usług szybkiego Internetu w całkowitej bazie klientów (z wyłączeniem CDMA) wynosi obecnie 20% wobec 11% przed rokiem. W segmencie stacjonarnych usług głosowych, postępował strukturalny trend spadkowy, lecz zmniejszyła się jego dynamika: utrata łączy netto wyniosła 61 tys. wobec 74 tys. w 1 kw. 2016.
Orange Polska w drugim kwartale wypracowało 824 mln zł zysku EBITDA, wobec 820,5 mln zł konsensusu. Przychody grupy sięgnęły 2,9 mld zł wobec oczekiwanych przez analityków 2,85 mld zł. Zysk netto wyniósł 17 mln zł wobec 22,6 mln zł konsensusu.
Grupa Orange Polska – wybrane dane za 1 półrocze 2016: Tutaj
źródło: Orange
Kan
To zaskakujące, że pomarańczy tak dobrze idzie. Jedyna, która nie daje się Play
Jean-François Fallacher, Prezes Zarządu nie ma pojęcia, że to Play rządzi.