Podjęcie działań mających na celu wyeliminowanie nieuczciwych
praktyk na rynku Premium Rate.
Pierwsze efekty rozmów przy stole bez kantów
11 kwietnia 2011 r. w
ramach inicjatywy Prezesa UKE odbyło się drugie spotkanie przy
„stole bez kantów”. Przyjęto rozwiązania, które mają wyeliminować
nieuczciwe praktyki na rynku Premium Rate. Przyjęto również harmonogram
wdrażania mechanizmów ochronnych.
Ustalono, że
– do 15 kwietnia 2011 r.:
- operatorzy zamieszczą na swoich stronach www spis numeracji
Premium Rate wraz z informacją o agregatorze, który dysponuje daną
numeracją oraz jego danymi kontaktowymi, - operatorzy na swoich stronach umieszczą też informacje o
bezpiecznym korzystaniu z usług Premium Rate lub linki do strony UKE z
takimi informacjami, - operatorzy poprawią poziom obsługi klientów w zakresie usług
Premium Rate – w call center specjalne grupy pracowników będą zajmować
się tą tematyką, - zostaną wprowadzone progi kwotowe dzienne i miesięczne, po
przekroczeniu których klient zostanie poinformowany poprzez wiadomość
SMS. W pierwszym etapie wprowadzania mechanizmów ochronnych o
przekroczeniu progu będzie informował agregator. Docelowo (w III
kwartale 2011 r.) takie progi kwotowe zostaną wprowadzone przez
operatorów. Będą oni wysyłać informację uwzględniającą sumę wydatków na
usługi Premium Rate u wszystkich agregatorów.
Na życzenie klienta operatorzy zablokują usługi w wybranych kategoriach
numeracji Premium Rate – trwają uzgodnienia techniczne co do terminu
wprowadzenia tej funkcjonalności oraz określenia rodzajów kategorii.
– do 22 kwietnia 2011 r. zostanie przedłożony Prezesowi UKE
do zaopiniowania projekt Kodeksu Jakości Świadczonych Usług stworzonego
przez Komitet Usług Dodanych, w którym zostaną opisane ujednolicone
oraz dokładnie sprecyzowane obowiązki podmiotów oferujących usługi
Premium Rate i zasady funkcjonowania tego rynku, m.in.:
- obowiązek podawania, wraz z numerem, ceny brutto usługi Premium
Rate w rozmiarze czcionki nie mniejszej niż 50% czcionki numeru PR, z
tłem nieutrudniajacym zapoznanie się z ceną SMS Premium Rate, jak
również czas prezentacji ceny nie może być krótszy niż prezentacja
numeru PR; - jeśli usługi Premium Rate będą oparte na subskrypcji, informacja
taka musi być jednoznaczna i czytelna zarówno w materiałach
promocyjnych jak i informacjach bezpośrednio skierowanych do
konsumentów, subskrypcje nie mogą być uruchamiane za pomocą dowolnego
słowa; - w przypadku otrzymania zgłoszenia o naruszeniu obowiązków
informacyjnych i uczciwych zasad przez dostawcę usługi, operator zażąda
od usługodawcy natychmiastowej eliminacji naruszeń, a w przypadku braku
reakcji rozwiąże umowę z takim dostawcą treści; - musi być podany jasny sposób rezygnacji z subskrypcji wraz ze
wskazaniem jednego numeru i jednolitej komendy z przeznaczeniem tylko
do rezygnacji, rezygnacja ma być bezpłatna. Dodatkowo operatorzy
umożliwią rezygnację poprzez kontakt z call center; - reklamacje dotyczące opłat za Premium Rate będzie rozpatrywał
operator. Operator w miarę potrzeb będzie kontaktował się z agregatorem
lub dostawcą treści w celu wyjaśnienia okoliczności zdarzenia. Klienci,
którzy złożą skargę bezpośrednio do dostawcy w zakresie funkcjonowania
usługi, otrzymają od niego odpowiedź. Operatorzy, agregatorzy oraz
dostawcy treści zobowiązani są do podniesienia jakości rozpatrywania
reklamacji; - usługodawca nie będzie mógł na podstawie zgody domniemanej
oferować innych usług lub przesyłać informacji handlowych w przypadku
skorzystania przez klienta z danej loterii lub danej płatności Premium
Rate, - sygnatariusze Kodeksu deklarują ścisłą współpracę z Prezesem UKE
w zakresie podnoszenia jakości świadczonych usług Premium Rate oraz w
wyjaśnianiu zgłaszanych przez konsumentów skarg i wniosków.
W ciągu miesiąca odbędzie się trzecie spotkanie przy „stole
bez kantów”, na którym nastąpi weryfikacja wdrożenia pierwszych
mechanizmów ochrony konsumenta. Ponadto Prezes UKE co trzy miesiące
będzie także zwoływał obrady w celu monitorowania efektów
funkcjonowania mechanizmów ochrony konsumenta.
Przyjęte z inicjatywy Prezesa UKE działania mają przede wszystkim na
celu wzrost bezpieczeństwa i ochrony użytkowników usług Premium Rate a
także dalszy rozwój rynku usług o podwyższonej opłacie w oparciu o
uczciwe zasady.
źródło: UKE
Podobne wpisy
2 komentarze
Zostaw komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi
Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.
No i dobrze, że się za to wzięli. Ogólnie to bardzo rzadko korzystam z Premium SMS, bo chyba każdy wie jak się to kończy: tony reklam :/ Nie wiem jak u innych operatorów, ale z tego co wiem to w Plusie dosyć rozsądnie do tego podchodzą jak jest jakiś problem
Faktycznie, o ile było dosyć głośno o Orange i Erze – w związku z tymi mega przekrętami, o tyle Plus no i Play trzymają się jakby z dala od tego. Wazne, że wszyscy wzięli w tym spotkaniu udział bo to znaczy, że zależy im na rozwiązaniu problemu.