Przychody Grupy za trzy kwartały 2012 wyniosły 3.473 mln zł i były niższe o 5,5% rok-do-roku, w
porównaniu do spadku 2,3% rok-do-roku w pierwszym półroczu 2012. Spadek był spowodowany zarówno
nową obniżką stawek MTR, jak również wzrastającą konkurencją cenową na rynku telefonii komórkowej.
Przychody segmentu komórkowego wyniosły 1.853 mln zł w 3 kw.i były niższe o 4,8% rok do roku. Spadek ten wynika głównie z wpływu regulacyjnego wynoszącego 80 mln zł. Skorygowane o wpływ regulacyjny przychody za 3 kw. były niższe o 0,7% rok do roku, w porównaniu do wzrostu w drugim kwartalne wynoszącym 1,5% rok do roku. Spadek ten był głównie wynikiem obniżenia ARPU spowodowanego wprowadzeniem nielimitowanych ofert głosowych i SMS’owych przez wszystkich graczy rynkowych.
Przychody segmentu stacjonarnego za 3 kw. 2012 wyniosły 1.917 mln zł i były niższe rok do roku o 4,0%, w porównaniu do -0,4% w drugim kwartale i -5,4% w 1 kw. 2012. Strukturalny spadek przychodów z usług głosowych był głównym czynnikiem stojącym za spadkiem przychodów w segmencie stacjonarnym, wynikającym z migracji ruchu i linii do usług mobilnych. Zostało to tylko częściowo skompensowane wyższymi przychodami z usług hurtowych i przesyłu danych.
Odnosząc się do wstępnych wyników Grupy w trzecim kwartale 2012 roku, Maciej Witucki, Prezes
Zarządu, stwierdził:
„Połączenie niekorzystnych czynników makroekonomicznych oraz wzrastająca konkurencja cenowa w
segmencie telefonii komórkowej pokazały, iż niemożliwym stało się osiągnięcie celów na rok 2012.
Dlatego zdecydowaliśmy opublikować nasze wstępne wyniki dzisiaj, wcześniej niż w planowanym
terminie 24 października oraz zaktualizować nasze cele i przewidywania na bieżący rok.
W następstwie wprowadzenia w 2 kwartale ofert na nielimitowane rozmowy komórkowe i SMS-y przez
wszystkich operatorów w Polsce, średni przychód na użytkownika w naszym segmencie usług dla
biznesu obniżył się znacząco. Środki zapobiegawcze, jakie natychmiast podjęliśmy nie będą
wystarczające, aby w pełni zneutralizować negatywny wpływ tej nowej wojny cenowej na wartość całego
rynku.
Jesteśmy zdeterminowani działać odpowiedzialnie w interesie naszych klientów, pracowników i akcjonariuszy poprzez przezwyciężanie obecnych trudności i kontynuować poszukiwanie nowych
możliwości wzrostu, jak tylko się pojawią. Znakomitym przykładem dla rynku komórkowego jest sprzedaż
zakresu częstotliwości dla usług 4G, ostatnio rozpoczęta przez Regulatora. Będziemy uczestniczyć w
tych przetargach i aukcjach, gdyż wierzymy, że 4G pozwoli nam odejść od czystej konkurencji cenowej i
zmotywować wszystkich operatorów, aby skupili się na tworzeniu wartości poprzez nowe usługi i ich
użytkowanie.
Kończymy sporządzanie naszego nowego planu działań na następne trzy lata, który zaadresuje zarówno
obecne, jak i nadchodzące wyzwania, a także pokaże jak Grupa będzie zmieniać się w kierunku
sprawniejszej i efektywniejszej organizacji, takiej, która jest dostosowana do nadchodzącego trudnego
czasu. Zamierzamy ogłosić ten plan w lutym 2013 roku, wraz z publikacją naszych wyników za rok 2012.”
Kluczowe wskaźniki (w mln zł), MSSF |
3 kw. 2012 | 3 kw. 2011 pro forma |
Zmiana |
Skonsolidowane Przychody | 3.473 | 3.677 | -5,5% |
Segment telefonii stacjonarnej |
1.917 | 1.997 | -4,0% |
Segment telefonii komórkowej |
1.853 | 1.947 | -4,8% |
Skonsolidowana EBITDA | 1.323 | 1.403 | -5,7% |
Segment telefonii stacjonarnej |
732 | 739 | +0,4% |
Segment telefonii komórkowej |
591 | 663 | -10,7% |
EBITDA (jako % przychodów) | 38,1% | 38,2% | -0,1 pp |
Wolne przepływy pieniężne netto (wykazane w sprawozdaniu) |
324 | 579 | -44,0% |
Skonsolidowany zysk netto Z wyłączeniem ulgi podatkowej |
307 307 |
377 269 |
-18.6% +14,1% |
Wybrane wstępne kluczowe wskaźniki operacyjce telefonii komórkowej
Pełen raport Grupy Orange Polska za trzeci kwartał 2012 roku: Tutaj
źródlo: Orange Polska
Kan
Są wyższe o rabat, jaki miałem dostać zgodnie z pisemną umową ale Orange ma w du… moje reklamacje!!!! Dlaczego wystawiają faktury niezgodne z umową o świadczenie usług?
Nie ma więc żadnych wątpliwości co do tego, że na telekomunikacyjnym rynku mamy bessę.