- Pandemia spowodowała spadek natężenia ruchu we wszystkich polskich miastach ujętych w raporcie – w skali roku średnio o 5 p.p., zaś w godzinach szczytu nawet o 15 p.p.
- Globalnie poziom zakorkowania spadł o niemal 1/5 (19%).
- Największy, roczny spadek zatłoczenia na polskich drogach zanotowano w Poznaniu (o 13 p.p.), w Warszawie (o 9 p.p.) i Krakowie (o 9 p.p.).
- W światowym rankingu największy poziom zakorkowania można zaobserwować w Moskwie (54%), zaś w krajowym w Łodzi (42%).
- W 2020 r. natężenie ruchu zmniejszyło się w 387 miastach (dla porównania – w 2019 r. zaledwie w 63), podczas gdy tylko w 13. odnotowano wzrost (w 2019 r. wzrost zanotowano aż w 239).
TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, opublikował dziś TomTom Traffic Index – raport obrazujący sytuację na drogach w 2020 r., w 416 miastach z 57 krajów. Chociaż w rankingu najbardziej zakorkowanych polskich miast nie nastąpiły większe zmiany, istotne jest jednak to, jak bardzo pandemia wpłynęła na poziom zatłoczenia na drogach – zarówno w kraju, jak i na świecie. We wszystkich dwunastu polskich miastach ujętych w raporcie odnotowano spadki poziomu zatłoczenia (średnio o 5 p.p.), zaś w godzinach szczytu średnio aż o 15 p.p. Pandemia miała zatem kluczowy wpływ na wyhamowanie trendu, jakim był rosnący z każdym rokiem poziom zakorkowania w polskich miastach.
Dane o ruchu drogowym firmy TomTom są gromadzone z 600 milionów urządzeń. Opracowana w ten sposób, już dziesiąta edycja raportu TomTom Traffic Index jest miarodajnym wskaźnikiem tego, w jaki sposób przemieszczają się kierowcy, ale też dostarcza rzetelne dane o poziomie aktywności gospodarczej, globalnego handlu i wielu innych. Od początku pandemii Covid-19 dane TomTom były wykorzystywane przez analityków, duże korporacje i media do wyjaśnienia zmieniającego się świata.
Marcin Graczyk, Sr Product Owner, Traffic and Travel Information, TomTom, powiedział: „W zeszłym roku ogłosiliśmy, że w 2019 r. globalny poziom natężenia ruchu wzrósł po raz dziewiąty z rzędu. W 2020 r. mieliśmy do czynienia z zupełnie innym obrazem sytuacji. Z powodu Covid-19 i wprowadzonych restrykcji, to jak się poruszamy zmieniło się – i to bardzo szybko”.
Eksperci firmy TomTom wątpią jednak, że drogi pozostaną niezakorkowane, o ile nie nastąpi wspólna i celowa zmiana zachowania kierowców, wspierana przez decydentów oraz, co ważne, pracodawców. Brak godzin szczytu jest możliwy dzięki elastycznym godzinom pracy, umożliwianiu pracownikom pracy z domu oraz inteligentnemu podejściu do wykorzystania danych o ruchu drogowym w celu określenia najlepszych czasów przejazdu.
Anna Nowak, Principal Software Engineer, Traffic and Travel Information, TomTom, dodaje: „Chociaż w 2020 r. ruch drogowy zmniejszył się, to jednak nie będzie to długofalowym trendem. Będziemy świadkami ponownego wzrostu natężenia ruchu drogowego, gdy pracownicy wrócą do biur i dawnych, rutynowych zajęć. Dlatego właśnie teraz nadszedł czas, aby planiści miejscy, decydenci, pracodawcy i kierowcy dokonali podsumowania działań, które zostaną podjęte w celu zmniejszenia zatłoczenia dróg w przyszłości”.
Oprócz rankingu miast od najbardziej do najmniej zatłoczonych, TomTom Traffic Index dostarcza wartościowe dane w postaci angażujących i interaktywnych wizualizacji na temat tego, jak pandemia wpłynęła na mobilność na drogach. W tym roku raport po raz pierwszy zawiera dedykowane strony dla poszczególnych krajów, dzięki czemu odbiorcy mogą sprawdzić, jak zmienił się ruch na drogach w Polsce i na całym świecie.
Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Polsce (wynik pokazuje, o ile wydłuża się czas podróży w porównaniu do sytuacji, gdy ruch na drodze jest najmniejszy z możliwych):
1 | Łódź | 42% | 6 | Trójmiasto | 29% |
2 | Kraków | 36% | 7 | Bydgoszcz | 27% |
3 | Wrocław | 35% | 8 | Szczecin | 27% |
4 | Poznań | 31% | 9 | Lublin | 26% |
5 | Warszawa | 31% | 10 | Białystok | 22% |
Ranking polskich miast pod względem najwyższych spadków w natężeniu ruchu (względem 2019 r.):
1 | Poznań | 13 p.p. | 7 | Wrocław | 4 p.p. |
2 | Warszawa | 9 p.p. | 8 | Białystok | 4 p.p. |
3 | Kraków | 9 p.p. | 9 | Konurbacja górnośląska | 3 p.p. |
4 | Bydgoszcz | 7 p.p. | 10 | Szczecin | 3 p.p |
5 | Łódź | 5 p.p. | 11 | Bielsko-Biała | 3 p.p. |
6 | Trójmiasto | 4 p.p. | 12 | Lublin | 1 p.p. |
Ranking polskich miast pod względem liczby dni w 2020 r., w których natężenie ruchu było co najmniej o połowę mniejsze niż w analogicznych dniach w 2019 r.:
1 | Kraków | 69 dni | 6 | Bydgoszcz | 47 dni |
2 | Warszawa | 64 dni | 7 | Wrocław | 46 dni |
3 | Bielsko-Biała | 59 dni | 8 | Trójmiasto | 42 dni |
4 | Poznań | 57 dni | 9 | Konurbacja górnośląska | 40 dni |
5 | Szczecin | 50 dni | 10 | Białystok | 34 dni |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie:
1 | Moskwa, Rosja | 54% | 6 | Bengaluru, Indie | 51% |
2 | Bombaj, Indie | 53% | 7 | Kijów, Ukraina | 51% |
3 | Bogota, Kolumbia | 53% | 8 | Nowe Delhi, Indie | 47% |
4 | Manila, Filipiny | 53% | 9 | Nowosybirsk, Rosja | 45% |
5 | Stambuł, Turcja | 51% | 10 | Bangkok, Tajlandia | 44% |
Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Europie:
1 | Moskwa, Rosja | 54% | 6 | St. Petersburg, Rosja | 44% |
2 | Stambuł, Turcja | 51% | 7 | Charków, Ukraina | 43% |
3 | Kijów, Ukraina | 51% | 8 | Łódź, Polska | 42% |
4 | Nowosybirsk, Rosja | 45% | 9 | Bukareszt, Rumunia | 42% |
5 | Odessa, Ukraina | 44% | 10 | Samara, Rosja | 41% |
Pozostałe statystyki z raportu TomTom Traffic Index warte odnotowania:
- Mniejsze natężenie ruchu na drogach miało przełożenie na wzrost średniej prędkości osiąganej przez kierowców (w porównaniu do 2019 r.). Przykładowo w kwietniu, w czasie pierwszego lockdownu, prędkości osiągane przez kierowców w Warszawie w porannym szczycie były aż o 62% wyższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Z kolei w szczycie wieczornym kierowcy w Krakowie jeździli z prędkością o 54% wyższą niż w analogicznym okresie w 2019 r.
- Jednym z zaobserwowanych trendów w 2020 r. był wzmożony ruch z kilku europejskich stolic jesienią, tuż przed wprowadzeniem drugich lockdownów. Zarówno w Atenach jak i Londynie, dzień przed wprowadzeniem drugiego lockdownu był najbardziej zatłoczonym dniem na drogach w całym roku. Z kolei w Paryżu odnotowano wtedy rekordowo duże korki.
Paryż, 29 października, godz. 18:00 – 142%
Londyn, 4 listopada, godz. 17:00 – 104%
Ateny, 6 listopada, godz. 18:00 – 123%
Najbardziej zakorkowane ulice w polskich miastach:
Łódź:
– Zachodnia
– Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego
– Aleja Włókniarzy
– Zgierska
Warszawa:
– Puławska
– Aleje Jerozolimskie
– Wawelska
– Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego
Kraków:
– Zakopiańska
– Opolska
– Aleja 29 Listopada
– Nowohucka
Wrocław:
– Grabiszyńska
– Zwycięska
– Generała Romualda Traugutta
– Kosmonautów
Poznań:
– Lechicka
– Obornicka
– Grunwaldzka
– Jana Pawła II
Metodologia TomTom Traffic Index
TomTom Traffic Index to uśredniony dodatkowy czas podróży, wyliczony względem czasów przejazdu przy najniższym natężeniu ruchu. W oparciu o zebrane dane z dróg, wyliczane są różnice pomiędzy czasami przejazdu w najmniej zakorkowanych godzinach (tzw. free flow) a całym dniem. Czyli, TomTom Traffic Index o wartości 42% dla Łodzi mówi o tym, że średnio każda podróż jest niemal o połowę dłuższa niż ta, którą moglibyśmy odbyć w godzinach nocnych.
Dane przetwarzane przez algorytmy są zbierane z dróg głównych, lokalnych a nawet pobliskich autostrad. Wszystkie dane pochodzą z historycznych pomiarów GPS zgromadzonych w bazie TomTom Traffic.
Zostaw komentarz