Więcej niż 1 na 10 konsumentów w skali globu co najmniej raz padł ofiarą kradzieży pieniędzy przez Internet. Takie wyniki pokazuje ostatnie badanie* przeprowadzone na zlecenie F-Secure. Wyłania się z niego obraz konsumentów coraz bardziej zaniepokojonych o swoje bezpieczeństwo w sieci. Ponadto sondaż pokazał również, że komputery stacjonarne oraz laptopy uchodzą za najbardziej narażone na ataki urządzenia podczas korzystania z Internetu.
12 proc. mieszkańców Europy podało, że straciło pieniądze w wyniku oszustwa online, podczas gdy poza Starym Kontynentem ofiarą przestępstw w Internecie padło 17 proc. badanych. W Europie ofiarami malwersacji najczęściej padali Brytyjczycy, gdzie 17 proc. mieszkańców straciło w ten sposób pieniądze. Natomiast na pozostałych kontynentach najczęściej okradani byli mieszkańcy Malezji i USA z odsetkiem na poziomie 20 proc.
Niższy poziom kradzieży online wśród mieszkańców Europy tłumaczy mniejszy strach przed tym, że padną ofiarą cyberprzestępstwa, w porównaniu do bardziej niepokojących się obywateli Brazylii, Ameryki czy też Malezji. W Europie 68 proc. ludzi martwi się, że zostanie okradziona podczas zakupów w Internecie, a 61 proc., że podczas korzystania z bankowości elektronicznej. W pozostałych krajach objętych badaniem wyniki kształtowały się odpowiednio na poziomie 87 proc. i 84 proc.
Większość ludzi bardziej martwi się o swoje bezpieczeństwo w sieci podczas korzystania z komputerów aniżeli urządzeń mobilnych i tabletów. Globalnie aż 69 proc. konsumentów obawia się o to, czy ma zapewnione bezpieczeństwo w sieci podczas codziennych aktywności online, takich jak przeglądanie stron, zakupy, wysyłanie maili czy granie. Niepewnych swojego bezpieczeństwa jest 54 proc. użytkowników urządzeń mobilnych i zaledwie 43 proc. właścicieli tabletów.
Zapytani o rodzaj urządzeń wykorzystywanych do łączenia się z Internetem 89 respondentów wskazywało komputery z systemem Windows, 39 proc. posiada smartfony z systemem Android, 24 proc. wybrało iPhona, 22 proc. tablety z Androidem, 20 proc. iPady, 16 proc. stawia na komputery Apple i tyle samo też wybrało telefony oparte o system Windows. Respondenci zgodnie podkreślali, że bardzo ważne jest posiadanie aktualnego oprogramowania, co więcej, 77 proc. zaznaczyło, że brak aktualizacji oprogramowania może powodować ryzyko włamania i kradzieży. 86 proc. badanych przyznało, że regularnie dba o update aplikacji, a 59 proc. czyni to również na swoich smartfonach.
Jak uchronić się przed kradzieżą w Internecie ?
Odrobina ostrożności wystarczy, aby zmniejszyć ryzyko stania się ofiarą cyberzłodziei.
- Używaj unikalnych i trudnych haseł do swoich kont, najlepiej zawierające litery i liczby a także znaki specjalne, takie jak wykrzyknik czy znak zapytania
- Podawaj poufne informacje tylko na zaufanych stronach i tylko podczas połączeń szyfrowanych – adres rozpoczyna się wtedy od https://
- Unikaj robienia zakupów i dokonywania płatności z komputerów publicznych i ogólnodostępnych, lub poprzez publiczne Wi-Fi np. w centrach handlowych czy na lotniskach
- Uważaj na phishing w mailach, w których cyberzłodzieje podszywają się pod Twój bank lub inne organizacje
- Nie klikaj na linki ani nie otwieraj załączników w podejrzanie wyglądających mailach
- Aktualizuj na bieżąco swoją przeglądarkę
- Jeśli masz dzieci, kontroluj treści jakie oglądają – wiele podejrzanych „ofert” zaprojektowanych jest tak, aby przyciągały uwagę najmłodszych
- ie ufaj „cudownym przecenom” i szemranym ofertom – z pewnością są oszustwem
- Sprawdzaj regularnie stan swoich kont i billingi z kart, aby mieć pewność, że nikt niepowołany nie dokonał transakcji
- Korzystaj z programów antywirusowych od zaufanych producentów, takich jak F-Secure. F-Secure Internet Security zapewnia najlepszą ochronę Twojego komputera i danych w nim zapisanych, takich jak zdjęcia, filmy czy muzykę. Blokuje wirusy, programy szpiegujące i inne złośliwe oprogramowanie, zapewniając Ci jednocześnie pełną ochronę podczas korzystania z bankowości elektronicznej, zakupów online i przeglądania stron www. Pakiet możesz wypróbować za darmo.
źródło: F-Secure
Kan
Niestety, porady zawarte w artykule nie chronią przed inną formą kradzieży dość popularną w naszym kraju – niewywiązywaniem się z umów przez niektórych sprzedawców korzystających z pośrednictwa pewnego portalu aukcyjnego.
Powiem Ci, że jeśli chodzi o popularny pomarańczowy serwis aukcyjny to nie mogę im nic zarzucić. Raz zdarzyło mi się, że trafiłem na popularnego oszusta i spółka oddała mi pieniądze na konto. Wiele się poprawiło od czasów, gdy oszuści swobodnie szaleli sobie po znanym portalu 🙂
W moim przypadku sprzedawca legitymujący się długim stażem i etykietką „Standard A*****o” nie wysłał towaru. Centrum Sporów umyło ręce. Pozostał Program Ochrony Kupujących, z którego zrezygnowałem ze względu na uciążliwość procedury (straciłem niewiele).
Raz padłem ofiarą podobnej kradzieży a raczej wymuszenia przez słynny i złej sławy Pobieraczek, ale to już 2 lata minęły od tej pory moja czujność się wyostrzyła 😉
Dorwał cię ostatecznie pobieraczek? p. s. już rozwiązał działalność.
Jak zaczęli bawić się w stalking to zapłaciłem dla świętego spokoju 🙁