Rynek eSportu, czyli zawodów profesjonalnych graczy online jest warty dziś już miliony dolarów. W największych turniejach pula przekracza nierzadko 20-30 milionów dolarów, a do grona sponsorów czołowych zawodników dołączają najbardziej znane marki. Nic zatem dziwnego, że rozgrywki w League of Legends czy DotA2 cieszą się coraz większym zainteresowaniem oglądających streaming na Youtube, Twitch i telewizjach sportowych. Z popularności eSportu korzystają także bukmacherzy tacy jak PZ Buk, udostępniający liczne zakłady na eSport. Ale czy wiedzieliście, że w eSporcie gra się także na sprzęcie mobilnym?  Zapraszamy do krótkiego przeglądu najciekawszych gier na smartfony, na które toczy się rywalizacja na profesjonalnej scenie

PUBG Mobile

Ten super popularny battle royale doczekał się swojej wersji na smartfony. Profesjonalne rozgrywki w tą popularną szczególnie w Azji grę, której celem jest pozostanie ostatnim na planszy mają mieć według organizatorów większy zasięg niż League of Legends. W tym celu organizowane są Mistrzostwa Świata, które gromadzą miliony fanów przed ekranami. W praktyce, PUBG Mobile jest drugą grą obecnie pod względem popularności według serwisu eCharts. W Internecie wynik można zmierzyć całkiem łatwo, liczbą odsłon streamingów i godzin spędzonych przez fanów na oglądaniu tych rozgrywek. W przypadku tej gry było to ponad 55 milionów. PUBG Mobile może za to pochwalić się turniejem o największej puli nagród wśród gier mobilnych. W 2019 roku rozegrano turniej z pulą 5 milionów dolarów, a było to więcej niż gry które plasują się tu na drugim i trzecim miejscu.

Arena of Valor

To inna popularna w Azji gra, tym razem typu MOBA. Złośliwi mogą twierdzić, że jest to chiński klon League of Legends, jednak nie da się ukryć, że popularność AoV bierze się ze znakomitej grywalności i zaangażowanych fanów. To gra stworzona przez chińskie Tencent, dostępna nie tylko na smartfony z systemem Android i iOS, ale także na Nintendo Switch. Choć pod względem wielkości nagród, wyprzedza go PUBG Mobile, to jednak AoV ma znacznie większą oglądalność i korzysta głównie na gigantycznym rynku chińskim, na którym w gry mobilne gra znacznie więcej graczy niż w Eurpie czy w Stanach Zjednoczonych.

Call of Duty: Mobile

Hitowa strzelanka zadebiutowała także na urządzeniach mobilnych. I choć prawdę mówiąc, ten Call of Duty nie ma wiele wspólnego ze swoją komputerową wersją, to jednak z pewnością jest wciągający. Call of Duty: Mobile przyciąga graczy znacznie bardziej kolorową grafiką niż ponury post radziecki Verdansk, w którym toczy się akcja komputerowego pierwowzoru. Duża liczba broni do wyboru i skórek postaci również zachęca do gry, a prawdziwy model F2P bez płatnych elementów które mogą zwiększać przewagę gracza sprawił, że gra doczekała się milionów fanów. W 2019 roku turniej w mobilną wersję Call of Duty został zorganizowany z pulą nagród w wysokości 1 miliona dolarów, co jest równe innym hitom, takim jak popularny w naszym kraju Clash of Clans czy Clash Royale. Co ważne, rynek gier na smartfony wciąż się rozwija i z pewnością będzie zyskiwał coraz więcej nowych fanów, a drużyny – sponsorów. Dlatego warto obserwować profesjonalne rozgrywki eSportowe, bo dostarczają one nie tylko dużo emocji, ale także okazji do typowania wyników u internetowych bukmacherów.