Firma Adobe opublikowała wnioski ze swojego raportu Adobe Digital Index, zawierającego opis sytuacji w branży reklamy cyfrowej w III kwartale 2012 r. oraz prognozę na I kwartał 2013 r. Firma Adobe co roku analizuje zachowania reklamodawców i użytkowników w tej branży, w której roczne wydatki przekraczają 2 mld USD. Według raportu, wydatki reklamodawców na marketing w wyszukiwarkach nadal rosną na całym œwiecie, głównie z powodu rosnšcego ruchu generowanego przez użytkowników urządzeń mobilnych, ale koszt kliknięcia (CPC), wskaŸniki konwersji i zwrot z inwestycji sš różne w przypadku komputerów osobistych, tabletów i smartfonów. Ponadto szybko roœnie zaangażowanie marek na Facebooku, dzięki czemu staje się on cenionym kanałem marketingowym pozwalającym docierać do klientów.

Najważniejsze wnioski dotyczące III kwartału 2012 r.:

    W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemczech odnotowywano systematyczny wzrost wydatków na reklamę w wyszukiwarkach, ale zwiększenie ruchu na urzšdzeniach mobilnych spowodowało przesunięcie tych wydatków w kierunku tabletów i smartfonów, co zmieniło koszty kliknięcia — zwłaszcza dla Google. W Stanach Zjednoczonych wydatki na reklamę w wyszukiwarkach zwiększyły się rok do roku o 11%, a zwrot z inwestycji wzrósł o 26%. Wydatki na reklamę w wyszukiwarkach w Wielkiej Brytanii i Niemczech zwiększyły się odpowiednio o 36% i 25%.

    Zaangażowanie marek na Facebooku zwiększyło się rok do roku o 896%, co spowodowało stały wzrost liczby fanów. Użytkowników mobilnych dotyczy prawie jedna czwarta wszystkich przypadków zaangażowania na Facebooku (np. kliknięć „Lubię to”, komentarzy i udostępnień znajomym).

    W przypadku Google koszty kliknięcia zmalały o 10% rok do roku, co można przypisać rosnšcemu udziałowi kliknięć na urządzeniach mobilnych, na których sš one tańsze.

    Ze względu na wzrost ruchu związanego z wyszukiwaniem za pomocą urządzeń mobilnych coraz większego znaczenia nabiera zależnoœć wskaŸników konwersji od mobilnego systemu operacyjnego. Porównanie urządzeń z systemami iOS i Android pokazuje, że iOS ma prawie dwukrotną przewagę pod względem opłacalnoœci. Oznacza to, że optymalizacja wydatków na reklamę w wyszukiwarkach mobilnych z uwzględnieniem rodzajów urządzeń pozwala specjalistom od marketingu uzyskiwać większy zwrot z inwestycji.

Prognoza na IV kw. 2012 i I kw. 2013

Na podstawie indeksu klientów z poprzednich trzech kwartałów (rozpoczynajšcego się w IV kw. 2011) można okreœlić pewne istotne trendy:

    Przewiduje się, że wydatki na marketing w wyszukiwarkach w Stanach Zjednoczonych i Europie będš nadal wzrastać, zwłaszcza w segmencie detalicznym, ze względu na stabilny rozwój tego kanału, wysoki zwrot z inwestycji i zbliżający się okres œświąteczny. Zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie, przewiduje się wzrost wydatków od 15% do 20% oraz zwiększenie kosztów kliknięcia w IV kwartale, z powodu sezonowych zmian w handlu detalicznym oraz przejœcia Google Shopping na model płatny.

    Według prognozy ruch mobilny będzie stale wzrastał. Co piąte kliknięcie płatnej reklamy w wyszukiwarkach będzie pochodziło z tabletu lub smartfonu. Specjaliœci od marketingu prawdopodobnie położą większy nacisk na kierowanie ruchu mobilnego do swoich serwisów internetowych przez dostosowywanie kampanii do okreœlonych systemów operacyjnych (iOS i Android).

    Przewiduje się, że w IV kwartale zaangażowanie na Facebooku znacznie wzroœnie, ponieważ marki będą kontynuować inwestowanie w marketing w sieciach społecznoœciowych i starać się docierać do konsumentów wykorzystujšc najnowsze funkcje tej platformy (np. Timeline).

      źródło: Adobe

      Kan