Zmiany w prawach konsumenta wymagają weryfikowania regulaminów sklepów internetowych oraz wszelkich procedur skierowanych do konsumentów i dostosowania ich przez przedsiębiorców do nowo wprowadzonych regulacji.

Rewolucja w prawach konsumenta wynika z przepisów implementujących unijną dyrektywę Omnibus, które w Polsce weszły w życie od 1 stycznia 2023 r., a jedną z kwestii, która budzi trudności dla przedsiębiorców, jest nałożenie nowych obowiązków dotyczących zasad prezentowania opinii o sprzedawanych produktach.

Od 1 stycznia przedsiębiorcy mają obowiązek informowania, czy opinie o produktach, które prezentują kupującym są weryfikowane i jeśli tak, to czy zapewniają oni, że pochodzą one od osób, które rzeczywiście kupiły lub używały dany produkt.

 

– Jeśli przedsiębiorca twierdzi, że weryfikuje opinie, musi poinformować, w jaki sposób to robi – mówi w rozmowie z MarketNews24 Barbara Siuta, Associate, radca prawny w Kancelarii Ożóg Tomczykowski. W praktyce nowy obowiązek oznacza, że trzeba wprowadzić nowe procedury zapewniające, że publikowane wypowiedzi pochodzą od konsumentów, którzy rzeczywiście nabyli lub używali dany produkt.

 

Kolejną kwestią, która jest swoistą rewolucją w prawach konsumenta jest uregulowanie zasad promocji cenowych. Zgodnie z nowelizacją przy promocjach przedsiębiorcy mają informować klientów o najniższej cenie produktu lub usługi jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Klient ma otrzymać jednoznaczną informację, ile wynosi rzeczywista obniżka ceny. Obowiązek ten dotyczy zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych.

Bardzo ważną kwestią jest również obowiązek informowania o indywidualnym dostosowaniu cen dla danego kupującego.

 

– Chodzi o sytuację, w której przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy, korzysta z rozwiązań, które automatycznie w stosunku do indywidualnych osób, modyfikują ceny np. na podstawie wcześniejszych zakupów konsumentów – wyjaśnia Barbara Siuta, Kancelaria Ozóg Tomczykowski. – Informacja o zastosowaniu takiego mechanizmu musi zostać przekazana najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli dokonania zakupu.

 

Zmian obowiązujących przedsiębiorców w związku z implementacją dyrektywy od 1 stycznia br. jest dużo więcej, co oznacza wzmożone prace nad dostosowaniem procedur i dopełnieniem wszystkich nowych obowiązków informacyjnych.

Nieprzedstawienie wszystkich wymaganych informacji może być uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i wiązać się z nałożeniem kary przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarówno na przedsiębiorcę jak i na osobę zarządzającą przedsiębiorcą, których wysokość w niektórych przypadkach może sięgać nawet do 10% obrotu.

Nie jest jeszcze pewne jak będzie kształtowała się praktyka w tym zakresie, jednak na ten moment można powiedzieć, że konsumenci zyskają na nowych przepisach, a przedsiębiorcy muszą jak najszybciej dostosować do nowych regulacji.