Dziś tj., 19 maja 2011 roku w Warszawie odbędzie się spotkanie prasowe na temat rebrandingu marki z sieci Era na T-Mobile. Niemiecki inwestor kolor niebieski Ery zastąpi przez kolor magenta T-Mobile. Według rynkowych szacunków ta operacja może kosztować firmę od 60 do 100 mln zł. Heyah pozostanie na rynku. Właścicielem Polskiej Telefonii Cyfrowej jest niemiecka firma Deutsche Telekom, właściciel marki T-Mobile, która jest w posiadaniu 100% udziałów operatora: za www.telekom.com.
Pierwszy raz zmiana taka była zapowiadana już w 2006 roku, po przejęciu PTC przez T-Mobile, jednak wstrzymano całą operację z uwagi na liczne procesy wytoczone w Europie i w Stanach Zjednoczonych niemieckiemu operatorowi przez Vivendi, uważające się za właściciela większości udziałów w polskiej spółce. Spór między Deutsche Telekom a Vivendi trwał od 1999 roku, kiedy to polski Elektrim utworzył spółkę z Vivendi i – wbrew woli swojego wspólnika w Polskiej Telefonii Cyfrowej, czyli Deutsche Telekom – wniósł do niej posiadane udziały. Niemiecki koncern oprotestował przeniesienie akcji. W 2004 r. transakcję zakwestionował trybunał arbitrażowy. Uznał, że Elektrim naruszył umowę wspólników i nakazał spółce przywrócenie poprzedniego stanu. Po ogłoszeniu wyroku Elektrim odsprzedał Deutsche Telekom 48 proc. akcji PTC.
Vivendi zakwestionował przejęcie pakietu 48 proc. akcji PTC najpierw przez Elektrim, a potem przez Deutsche Telekom od Elektrimu. W wyniku tego przejęcia udział Deutsche Telekom w PTC zwiększył się do 97 proc.
W PTC sytuacja właścicielska uspokoiła się na przełomie 2010 i 2011 r., bo całkowitą kontrolę nad spółką przejął DT po wielu latach sporów. W wyniku ugody Vivendi zrzekło się wszelkich praw do Ery za 1,250 mld euro. Teraz operator sieci Era przygotowuje się do rebrandingu.
logo Era
Przez 15 lat budowano markę telefonii komórkowej Era. Niebieskie logo rozpoznaje ponad 80 proc. polskich konsumentów. A za kilka dni trafi do historii, polskiego rynku komórkowego, podobnie jak w przypadku jednego z największych rebrandingów w Polsce, czyli przekształcenia sieci telefonii komórkowej Idea w globalną markę Orange.
Polska Telefonia Cyfrowa otrzymała 26 lutego 1996 koncesję na świadczenie usług telekomunikacyjnych z numerem przywoławczym 602 i zezwolenie na budowę ruchomej sieci radiokomunikacyjnej według standardu GSM w paśmie 900 MHz, które później zostało rozszerzone również na GSM 1800 MHz. Pierwsze testowe (niekomercyjne) stacje bazowe zostały uruchomione podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich w czerwcu 1996 (anteny w pawilonie 23 i samochód – platforma z masztem i anteną o charakterystyce dookolnej) oraz kilka stacji bazowych w Warszawie. Komercyjne uruchomienie sieci nastąpiło 16 września 1996 roku. 30 października 2006 sieć Era jako pierwszy operator w kraju uruchomił komercyjnie usługę HSDPA.
Sieć oferuje usługi abonamentowe dla osób prywatnych i klientów biznesowych (Era Biznes) oraz usługi bezabonamentowe prepaid (Tak Tak, Heyah). Operator poszerza swoją ofertę w telefonię trzeciej generacji (UMTS). Oferuje również usługi szybkiego dostępu do Internetu (blueconnect) o oparciu o technologie GPRS/EDGE/UMTS/HSDPA/WLAN.
16 października 2006 firma wprowadziła do oferty usługi, które mają być konkurencyjne cenowo wobec telefonii stacjonarnej: „Era Domowa” (dla osób fizycznych) oraz „Era Firmowa” (dla podmiotów gospodarczych).
logo Era Tak Tak
W czerwcu 1998 r. została wprowadzona na rynek przez operatora sieci Era firmę Polska Telefonia Cyfrowa – Era Tak Tak – polska marka usług typu pre-paid. Przez długi czas charakterystyczną maskotką oferty Tak Tak był pingwin.
logo heyah
W 2003 roku Polska Telefonia Cyfrowa rozpoczęła prace nad stworzeniem nowej marki telefonii komórkowej, skierowanej do młodzieży. Wstępne plany zakładały, że będzie to sieć prepaid, odpowiednia dla grupy nie posiadającej stałych źródeł dochodu – młodzieży, o niskich cenach połączeń i SMS-ów. Przyjęto, że identyfikacja wizualna nowej marki operować będzie dynamicznymi i wyrazistymi barwami czerwoną i czarną.
Po uzyskaniu akceptacji Zarządu PTC w drugiej połowie grudnia 2003 r. rozpoczęły się prace nad kreacją marki Heyah. Wstępne koncepcje zakładały wykorzystanie jako logo nowej sieci postaci ludzika Buzza lub papryczki Chilli, ostatecznie jednak zadecydowano o użyciu motywu dłoni, który szybko zyskał miano „czerwonej łapy”.
W ciągu dwóch miesięcy została zaprojektowana kampania reklamowa, która wystartowała 26 lutego 2004 r. Przez dwa tygodnie w Internecie oraz nietypowych lokalizacjach reklamy zewnętrznej promowane było jedynie logo – czerwona łapa, uzupełniona w drugim tygodniu o hasła reklamowe. W ten sposób wzbudzono zaciekawienie odbiorców. Dopiero 13 marca ujawniono, że reklamy dotyczą nowej sieci komórkowej. W kwietniu 2009 Heyah zdecydowała się na rozszerzenie swojej oferty o możliwość zakupu telefonu w taryfie Mix.
W drugiej połowie 2008 r. zostały wprowadzone dwie nowe usługi „Era Linia Domowa” oraz „Era Internet Stacjonarny”. Oferty te pozwalają na zmianę operatora stacjonarnego na liniach TP oraz korzystanie z Internetu w technologii ADSL.
logo T-Mobile
19 maja 2011 roku – Niemcy mają dziś ogłosić warunki zmiany marki Era na T-Mobile.
– Po prostu wprowadzimy globalny brand do Polski. Wraz z nim to, na co czekają nasi abonenci – tani roaming w Unii Europejskiej w sieci T-Mobile. Do takiego manewru potrzebny jest rebranding i odpowiednia komunikacja do naszych klientów – mówi w wywiadzie dla „Mobility” Miroslav Rakowski, prezes PTC. Szef PTC dodał, że młodzieżowa marka Heyah wciąż pozostanie na rynku.
Warto dodać, że Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci Era, nie zachwycił wynikami za I kwartał. Przychody PTC spadły o 0,2 proc. w porównaniu do I kwartału rok wcześniej, do 1,747 mld zł. Liczba klientów PTC , operatora sieci Era, na koniec pierwszego kwartału wynosiła 13,175 mln, co stanowi spadek o 84 tys. w porównaniu do czwartego kwartału 2010 roku (13.259 mln). Liczba klientów post-paid 6 717 tys., pre-paid 6 458 tys.
Nowa marka nie zamierza jednak walczyć o klientów obniżkami cen – jak przekonuje Miroslav Rakowski, przewodniczący zarządu Polskiej Telefonii Cyfrowej, operator zachowa balans między ceną, a jakością usług, a co za tym idzie – jego oferta nie będzie ani najtańsza, ani najdroższa na polskim rynku.
T-Mobile to operator międzynarodowy, dotychczasowi i potencjalni abonenci mogą spodziewać się natomiast nowych usług, takich jak telewizja cyfrowa (poprzez przejęcie Cyfry+ lub zaoferowanie zupełnie nowej platformy). To jednak nie wcześniej, niż pod koniec 2011 roku.
Edyta Kosowska, analityk rynku telekomunikacyjnego w warszawskim oddziale Frost & Sullivan, pozytywnie ocenia rebranding Ery na T-Mobile. Według niej, decyzja Deutsche Telekom odnośnie rebrandingu Ery wydaje się być zatem jak najbardziej uzasadnionym posunięciem, zwłaszcza że większość należących do operatora lokalnych telekomów w regionie środkowoeuropejskim już kilka lat temu zmieniła markę na T-Mobile. „Międzynarodowi operatorzy telekomunikacyjni obecni w Europie Środkowo-Wschodniej już od pewnego czasu zmierzają do ujednolicenia strategii podlegających im lokalnych telekomów. Wspólna marka i jednolita strategia promocyjna wewnątrz całej grupy istotnie wpływają na obniżenie kosztów operacyjnych. Natomiast unifikacja polityki w zakresie rozwoju produktowego i technologicznego pozwala na osiągnięcie większych korzyści skali, a tym samym zwiększenie siły przetargowej wobec dostawców” – stwierdziła Kosowska.
Redakcja Telix.pl będzie obecna. Zapraszamy ok. godz. 11:00.
źródło: Era, Wikipedia, wł.
Kan
Dzięki Kan za streszczenie tej 15 letniej historii 🙂 Ja w Erze jestem już 11 lat, co ciekawe nadal mam starą kartę SIM. Trochę łezka się w oku kręci, bo barwy Ery bardziej mi się podobały. Ale co tam, patrzmy w przyszłość
Z jednej strony łezka w oku się kręci, z drugiej T Mobile zapowiedziało wprowadzenie zmian i zupełnie nowych ofert, które nie mają u nas na rynku swoich odpowiedników. Najbliższa T Mobile pod względem oferty jest Heyah, w której na chwilę obecną mamy najniższe stawki roamingowe w Unii i najniższe stawki za połączenia międzynarodowe do UE, Kanady, USA, Australii.
„Dziś kończy się 15-letnia historia marki Era” – troszkę przesadzone. Dzisiaj co najwyżej podadzą szczegóły dotyczące zmian nazw poszczególnych usług i wyjaśnią niektóre szczegóły. Ta konferencja to otwarcie procesu rebrandu a nie jego zakończenie. Jeszcze przez 2-3 tygodnie napewno logo Ery nie zniknie.
Tak dlatego jest „Dziś kończy się”, a to oznacza, że rozpoczyna się czas zmian marki. Kiedy się skończy dowiemy się prawdopodobnie na trwającej konferencji zwiazanej z omawianym tematem. Andrzej
Deutsche Telekom może i posiada pakiet większościowy PTC ale na pewno nie jest w posiadaniu 100% udziałów operatora. Proszę więc nie wprowadzać czytelników w błąd. Akcjonariat PTC wygląda na chwilę obecną następująco:
Telekom Deutschland GmbH – 70,5%
T-Mobile Poland Holding No. 1 B.V. (poprzednio MediaOne International B.V.) – 22,5%
Polpager Sp. z o. o. – 4,0%
CARCOM Warszawa Sp. z o.o. – 1,9%
Elektrim Autoinvest S.A. – 1,1%
[źródło: http://www.era.pl/pl/strona_korporacyjna/o_ptc/udzialowcy%5D
a ją z radością uciekłem od tych oszustów i kretaczy, jestem w play i jest super, i z tego co piszą to to era/t będzie to samo dziadostwo co teraz, szkoda gadać
Mniejsza o barwy. Ważne by było lepiej. Skoro ceny jednak nie spadną to może te usługi jakoś to wynagrodzą. Tani roaming w UE po sieci? Tak. No ale do tego trzeba mieć kogoś w UE by skorzystać. Ja mam rodzinę poza Unia wiec mnie to nie przekona.
Nie jest powiedziane, że ceny nie spadną. Zapowiedzieli tylko, że w obrębie usług krajowych nie będą wywoływać wojny cenowej, czyli zmiany nie będą tak drastyczne.
Nie będą walczyć ceną. To znaczy że ceny nie będą konkurencyjne. Chyba, że to zasłona dymna. Oby tak było, oby to tylko ściema i walczyć będą właśnie ceną. To dla nas abonentów jedyne pocieszenie.
Jestem użytkownikiem Ery i Heyah od ponad 10 lat. Nie wiem czemu ludzie rezygnowali z tej sieci, ja nie miałem z nimi problemu nigdy. Zmiana z Ery na T/T-mobile mnie cieszy, bo w końcu będą normalne ceny roamingu i nowe telefony w ofercie, bo ostatnio PTC czyściło magazyny przed re-brandingiem.
Dlaczego,w play mam DARMOWE rozmowy i sms -familia w play, rewelacja ,giń ero ,bylem tam 10 lat ,teraz odwyklem od placenia za rozmowy
Moze dlatego Placac 18.30 miesiecznie mam darmowe rozmowy w play i na stacjonarne oraz 154 minuty na wszystkie pozostale sieci komorkowe w polsce Takich rzeczy nie nawet w Erze. Przyznaje przez 2 lata bylemich uzytkownikiem no ale coz skoro cos jest tansze wybiera sie ta opcje
Dzięki tym co zrezygnowali ty i oni macie lepszą ofertę. :lol
Heyah już od jakiegos czasu chyba jako jedyna proponuje najniższe stawki roamingowe i międzynarodowe. Wejście TMobile jeszcze bardziej uatrakcyjni ten obszar usługi pojawią się prawdziwie unikatowe oferty 😉
W każdej sieci jest wietrzenie magazynów ;). Heyah po rebrandingu zostaje, pewnie nie będą dłubać w logo, bo to dalej ma być niezależna marka. ALe liczę na to, że trochę tych zmian (brak opłat roamingowych) wejdzie również do łapy.
Tani roaming- jestem za, nowe technologie w tym HD Voice- jak najbardziej. A barwy kreujące nowy image marki to tak naprawdę kwestia marginalna. Zresztą przyzwyczaimy się do nich. Zapewne po południu będziemy wiedzieli więcej i wtedy podyskutujemy o nowej ofercie
Po prostu szkoda polskiej marki , tak utrwalonej w świadomości społecznej Polski . Przecież zagraniczni właściciele tworzący w Polsce przed laty sieci telefonii komórkowej chyba nie stracili na przyjęciu polsko-brzmiących nazw . Kolory firmowe „odnowionej” sieci to porażka – może się naprawdę podobać jedynie „użytkowniczkom” lalek Barbie . U wielu nadmiar tego koloru powoduje jedynie odruch wymiotny . Szumne zapewnienia „nowego” właściciela są jedynie bełkotem korporacyjnym i poza rozwianiem wątpliwości co do podjęcia walki cenowej tak naprawdę kompletnie nic nie znaczą . A za widzimisię „nowych” właścicieli zapłacą jak zawsze klienci . Ciekawe , czy polski oddział T-Mobile będzie płacił coroczną „dzisięcinę”swojej centrali podobną jak polski oddział Orange ?
Zgadza się. A danina pewnie będzie płacona w takiej lub innej formie. W końcu PTC kupiło papiery T-Mobile.
Do marki Era mam wilki sentyment, ale T Mobile zostawia marki takie jak Heyah. Zapowiadają zmiany na lepsze w ofercie, będzie w końcu sieć ogólnoświatowa. Zobaczymy jak wyjdzie to w praniu, ale rebranding jest dla mnie pozytywną zmianą.
Ja np. mam samsunga star 2 i bardzo mi się on podoba , najfajniejsze jest pisanie sms-ów. 🙂 Bardzo go polecam
administratorze Kan ktoś Cię wprowadził w Błąd wejdź sobie na strone telekom.com wejdź w zakładkę konzern i WELTWEIT Deutsche Telekom posiada 10% akcji PTC ;] a polska strona nie została zmieniona bo jest szykowana do rebrandingu pierxolicie hopolicie
Tak, sprawdziłem i pierwotna wersja okazała się być prawidłowa. Czasem czytając krytykę mozna sie pogubić. Teraz opieram sie na danych firmy DT. Dziękuję za link. Andrzej
Przepraszam miało być 100% zgubiłem zero 😀
Prezes T-Mobile podczas konferencji odpowiedział już na większość nurtujących nas pytań. A więc relacjonuje to co sobie 'na gorąco’ zdążyłem zanotować: rebranding nastąpi już 5czerwca. Firma nadal będzie się nazywała PTC sp. z.oo. Zostaje również Tak- Tak. Nowa oferta składa się z trzech płaszczyzn:
1. Roaming- cena za połączenia jak w kraju (do wszystkich krajów UE)
2. Najtańszy transfer danych w roamingu
3. Nielimitowane połączenia w T.Mobile nie tylko w Polsce ale i na całym świecie.
Będzie na prawdę gorąco:)
mefisto, zostaje też Heyah jako „niezależna marka” 😉
Przeszedlem do Play i jestem zadowolony bo nawet tych minut do wszystkich sieci nie moge wykorzystac bo jest ich tak wiele 😀 Era i Orange to lipa. PLAY i PLUS to jest to
Jesli ktoś potrzebuje zmartwienie to polecam. Mój 6680 już dwa razy był w serwisie, za pierszym razem wymienili na nowy. Co do bateri to dłuzej nie wytrzymała jak 5 dni przy normalnym uzytkowaniu. Na temat dualsim mogę powiedzieć, że nie jest jeszcze dopracowany. Mam nadzieje że fahowcy z Myphone wypuszczą aktualizacje która usunie problemy z gubieniem sieci i kiepską jakością rozmowy.
telefon mimo niezbyt dobrego wyświetlacza spisuje się bardzo dobrze. niemalże niczym nie odbiega od modeli wyższych. wszystko działa szybko i sprawnie. telefon niedrogi i warty swojej ceny. powinien usatysfakcjonować nawet wymagających użytkowników. polecam zwłaszcza wszystkim, którzy zaczynają przygodę z telefonami dotykowymi. kupując ten telefon nie będziecie żałować.
Bardzo dobry pomysł 🙂 Zasięg w Playu jest doskonały (!). Umowa z nimi to jak cyrograf. Potem się okazuje, że ciągle nie masz zasięgu (nawet w domu) i budzisz się z ręką w nocniku. Szczególnie jeśli nie mieszkasz w dużym mieście. W Plusie też nie jest najlepiej. Skąd takie przeświadczenie? Mam kilu znajomych, którzy podpisali umowę z playem i teraz plują sobie w brodę.
Era musi wrócić bo ona jest najlepszą polską siecią