Dziś tj., 19 maja 2011 roku w Warszawie odbędzie się spotkanie prasowe na temat rebrandingu marki z sieci Era na T-Mobile. Niemiecki inwestor kolor niebieski Ery zastąpi przez kolor magenta T-Mobile. Według rynkowych szacunków ta operacja może kosztować firmę od 60 do 100 mln zł. Heyah pozostanie na rynku. Właścicielem Polskiej Telefonii Cyfrowej jest niemiecka firma Deutsche Telekom, właściciel marki T-Mobile, która jest w posiadaniu 100% udziałów operatora: za www.telekom.com.

Pierwszy raz zmiana taka była zapowiadana już w 2006 roku, po przejęciu PTC przez T-Mobile, jednak wstrzymano całą operację z uwagi na liczne procesy wytoczone w Europie i w Stanach Zjednoczonych niemieckiemu operatorowi przez Vivendi, uważające się za właściciela większości udziałów w polskiej spółce. Spór między Deutsche Telekom a Vivendi trwał od 1999 roku, kiedy to polski Elektrim utworzył spółkę z Vivendi i – wbrew woli swojego wspólnika w Polskiej Telefonii Cyfrowej, czyli Deutsche Telekom – wniósł do niej posiadane udziały. Niemiecki koncern oprotestował przeniesienie akcji. W 2004 r. transakcję zakwestionował trybunał arbitrażowy. Uznał, że Elektrim naruszył umowę wspólników i nakazał spółce przywrócenie poprzedniego stanu. Po ogłoszeniu wyroku Elektrim odsprzedał Deutsche Telekom 48 proc. akcji PTC.

Vivendi zakwestionował przejęcie pakietu 48 proc. akcji PTC najpierw przez Elektrim, a potem przez Deutsche Telekom od Elektrimu. W wyniku tego przejęcia udział Deutsche Telekom w PTC zwiększył się do 97 proc.

W PTC sytuacja właścicielska uspokoiła się na przełomie 2010 i 2011 r., bo całkowitą kontrolę nad spółką przejął DT po wielu latach sporów. W wyniku ugody Vivendi zrzekło się wszelkich praw do Ery za 1,250 mld euro. Teraz operator sieci Era przygotowuje się do rebrandingu.

logo era
logo Era

Przez 15 lat budowano markę telefonii komórkowej Era. Niebieskie logo rozpoznaje ponad 80 proc. polskich konsumentów. A za kilka dni trafi do historii, polskiego rynku komórkowego, podobnie jak w przypadku jednego z największych rebrandingów w Polsce, czyli przekształcenia sieci telefonii komórkowej Idea w globalną markę Orange.

Polska Telefonia Cyfrowa otrzymała 26 lutego 1996 koncesję na świadczenie usług telekomunikacyjnych z numerem przywoławczym 602 i zezwolenie na budowę ruchomej sieci radiokomunikacyjnej według standardu GSM w paśmie 900 MHz, które później zostało rozszerzone również na GSM 1800 MHz. Pierwsze testowe (niekomercyjne) stacje bazowe zostały uruchomione podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich w czerwcu 1996 (anteny w pawilonie 23 i samochód – platforma z masztem i anteną o charakterystyce dookolnej) oraz kilka stacji bazowych w Warszawie. Komercyjne uruchomienie sieci nastąpiło 16 września 1996 roku. 30 października 2006 sieć Era jako pierwszy operator w kraju uruchomił komercyjnie usługę HSDPA.

Sieć oferuje usługi abonamentowe dla osób prywatnych i klientów biznesowych (Era Biznes) oraz usługi bezabonamentowe prepaid (Tak Tak, Heyah). Operator poszerza swoją ofertę w telefonię trzeciej generacji (UMTS). Oferuje również usługi szybkiego dostępu do Internetu (blueconnect) o oparciu o technologie GPRS/EDGE/UMTS/HSDPA/WLAN.

16 października 2006 firma wprowadziła do oferty usługi, które mają być konkurencyjne cenowo wobec telefonii stacjonarnej: „Era Domowa” (dla osób fizycznych) oraz „Era Firmowa” (dla podmiotów gospodarczych).

logo era taktak
logo Era Tak Tak

W czerwcu 1998 r. została wprowadzona na rynek przez operatora sieci Era firmę Polska Telefonia Cyfrowa – Era Tak Tak – polska marka usług typu pre-paid. Przez długi czas charakterystyczną maskotką oferty Tak Tak był pingwin.

logo heyah
logo heyah

W 2003 roku Polska Telefonia Cyfrowa rozpoczęła prace nad stworzeniem nowej marki telefonii komórkowej, skierowanej do młodzieży. Wstępne plany zakładały, że będzie to sieć prepaid, odpowiednia dla grupy nie posiadającej stałych źródeł dochodu – młodzieży, o niskich cenach połączeń i SMS-ów. Przyjęto, że identyfikacja wizualna nowej marki operować będzie dynamicznymi i wyrazistymi barwami czerwoną i czarną.

Po uzyskaniu akceptacji Zarządu PTC w drugiej połowie grudnia 2003 r. rozpoczęły się prace nad kreacją marki Heyah. Wstępne koncepcje zakładały wykorzystanie jako logo nowej sieci postaci ludzika Buzza lub papryczki Chilli, ostatecznie jednak zadecydowano o użyciu motywu dłoni, który szybko zyskał miano „czerwonej łapy”.

W ciągu dwóch miesięcy została zaprojektowana kampania reklamowa, która wystartowała 26 lutego 2004 r. Przez dwa tygodnie w Internecie oraz nietypowych lokalizacjach reklamy zewnętrznej promowane było jedynie logo – czerwona łapa, uzupełniona w drugim tygodniu o hasła reklamowe. W ten sposób wzbudzono zaciekawienie odbiorców. Dopiero 13 marca ujawniono, że reklamy dotyczą nowej sieci komórkowej. W kwietniu 2009 Heyah zdecydowała się na rozszerzenie swojej oferty o możliwość zakupu telefonu w taryfie Mix.

W drugiej połowie 2008 r. zostały wprowadzone dwie nowe usługi „Era Linia Domowa” oraz „Era Internet Stacjonarny”. Oferty te pozwalają na zmianę operatora stacjonarnego na liniach TP oraz korzystanie z Internetu w technologii ADSL.

logo T-Mobile
logo T-Mobile

19 maja 2011 roku – Niemcy mają dziś ogłosić warunki zmiany marki Era na T-Mobile.

Po prostu wprowadzimy globalny brand do Polski. Wraz z nim to, na co czekają nasi abonenci – tani roaming w Unii Europejskiej w sieci T-Mobile. Do takiego manewru potrzebny jest rebranding i odpowiednia komunikacja do naszych klientów – mówi w wywiadzie dla „Mobility” Miroslav Rakowski, prezes PTC. Szef PTC dodał, że młodzieżowa marka Heyah wciąż pozostanie na rynku.

Warto dodać, że Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci Era, nie zachwycił wynikami za I kwartał. Przychody PTC spadły o 0,2 proc. w porównaniu do I kwartału rok wcześniej, do 1,747 mld zł. Liczba klientów PTC , operatora sieci Era, na koniec pierwszego kwartału wynosiła 13,175 mln, co stanowi spadek o 84 tys. w porównaniu do czwartego kwartału 2010 roku (13.259 mln). Liczba klientów post-paid 6 717 tys., pre-paid 6 458 tys.

Nowa marka nie zamierza jednak walczyć o klientów obniżkami cen – jak przekonuje Miroslav Rakowski, przewodniczący zarządu Polskiej Telefonii Cyfrowej, operator zachowa balans między ceną, a jakością usług, a co za tym idzie – jego oferta nie będzie ani najtańsza, ani najdroższa na polskim rynku.

T-Mobile to operator międzynarodowy, dotychczasowi i potencjalni abonenci mogą spodziewać się natomiast nowych usług, takich jak telewizja cyfrowa (poprzez przejęcie Cyfry+ lub zaoferowanie zupełnie nowej platformy). To jednak nie wcześniej, niż pod koniec 2011 roku.

Edyta Kosowska, analityk rynku telekomunikacyjnego w warszawskim oddziale Frost & Sullivan, pozytywnie ocenia rebranding Ery na T-Mobile. Według niej, decyzja Deutsche Telekom odnośnie rebrandingu Ery wydaje się być zatem jak najbardziej uzasadnionym posunięciem, zwłaszcza że większość należących do operatora lokalnych telekomów w regionie środkowoeuropejskim już kilka lat temu zmieniła markę na T-Mobile. „Międzynarodowi operatorzy telekomunikacyjni obecni w Europie Środkowo-Wschodniej już od pewnego czasu zmierzają do ujednolicenia strategii podlegających im lokalnych telekomów. Wspólna marka i jednolita strategia promocyjna wewnątrz całej grupy istotnie wpływają na obniżenie kosztów operacyjnych. Natomiast unifikacja polityki w zakresie rozwoju produktowego i technologicznego pozwala na osiągnięcie większych korzyści skali, a tym samym zwiększenie siły przetargowej wobec dostawców” – stwierdziła Kosowska.

Redakcja Telix.pl będzie obecna. Zapraszamy ok. godz. 11:00.

źródło: Era, Wikipedia, wł.

Kan