Kamerki samochodowe coraz częściej montowane są w naszych samochodach. Niektórzy dokumentują przy ich pomocy swoje wyczyny rajdowe, ale zdecydowana większość kierowców chce mieć nagranie, które przyda się w sytuacji wyjątkowej – np. kolizji, lub niebezpiecznej sytuacji na drodze.

Na rynku dostępnych jest wiele różnego rodzaju kamerek: te najtańsze wyposażone są wyłącznie w układ rejestrujący obraz i slot na kartę pamięci. Żeby przejrzeć filmy,  musimy przełożyć kartę do komputera. Droższe kamerki mają wbudowany ekran, który pozwala na dostęp do nagranych filmów. Bardziej zaawansowane kamery wyposażone są w moduł WIFI, który przy połączeniu z telefonem komórkowym, pozwala na podgląd obrazu na dużym ekranie smartfona oraz import plików z nagraniami. Niektóre kamerki wyposażono dodatkowe w moduły GPS, które rejestrują także pozycję i prędkość pojazdu.

Jedną z takich zaawansowanych kamerek, które mieliśmy okazję przetestować je 70Mai M500. Firma 70Mai należy w części do koncernu Xiaomi, znanego u nas przede wszystkich z popularnych telefonów oraz zaawansowanych urządzeń małego AGD.

M500 wygląda niepozornie. Niewielki, podłużny rejestrator nie wygląda jakby krył w sobie zaawansowane technologie. Jednak jak spojrzymy na specyfikację to okazuje się, że urządzenie oferuje sporo:

  • Kamera o rozdzielczości 2592×1944 z szybkością nagrywania 30 FPS
  • Jasność kamery F/2.0, kąt 170 stopni
  • Wbudowana bateria 500 mAh
  • HDR
  • Wbudowana pamięć eMMC o pojemności z szybkością odczytu/zapisu 230/150 MB/s
  • Wbudowany moduł lokalizacji GPS/Glonass
  • Sensor G do detekcji kolizji
  • Tryb parkingowy
  • Sterowanie głosem

 

Zestaw i instalacja

Instalację kamerki w samochodzie rozpoczęliśmy od przylepienia specjalnej przeźroczystej naklejki, którą przyklejamy na szybę w miejscu, gdzie chcemy zamontować urządzenie. W moim przypadku było to miejsce przy podsufitce obok lusterka wstecznego. Naklejka ma specjalne właściwości, które powodują że plastikowy uchwyt kamerki przylega do niej jak magnes.  Uchwyt ma obrotowe mocowanie, dzięki któremu może dopasować kąt rejestracji obrazu przed pojazdem. Do zestawu dołączony jest dosyć długi kabel USB-C. Poprowadziłem go przy podsufitce i prawej bocznej kolumnie pojazdu aż do schowka pasażera w którym mam złącze USB do ładowania. Dzięki temu nie musimy korzystać z ładowarki wpinanej do gniazda zapalniczki i pozbywamy się plątaniny kabli.

Przy instalacji kamerki powinniśmy zainstalować aplikację 70Mai dostępną do pobrania na Google Play i Appstore. W trakcie testu korzystałem z wersji na iPhone. Aplikacja 70Mai po włączeniu prosi nas o uruchomienie kamerki a jeśli ta już działa, to łączy się z nią automatycznie przez WIFI (kamera tworzy hotspot WIFI z  którym łączy się telefon). Gdy połączenie jest zestawione, to mamy dostęp do poglądu obrazu, historii nagrań oraz wszystkich ustawień.

W testowym zestawie mieliśmy też dodatkowy kabelek pozwalający na stałe zasilanie kamerki – także w trakcie postoju pojazdu przez dłuższy czas. Żeby go podpiąć w odpowiednim miejscu warto skorzystać z pomocy elektryka, chyba że się na tym znamy i możemy zrobić to samodzielnie. W takim przypadku powinniśmy znaleźć w skrzynce bezpieczników złącza do których podepniemy kabelki ACC (napięcie podawane jest w momencie gdy klucz w stacyjce jest przekręcony) oraz VCC (napięcie jest podawane na stałe) a także masę.

Dodatkowym wyposażeniem, które możemy nabyć opcjonalnie,  są 4 moduły TPM, które wkręcamy w miejsce nakrętek na wentyle. Komunikują się one z kamerką przez Bluetooth a wbudowane baterie wystarczają na 2 lata pracy. Instalacja przebiegła bez problemów.  Montaż modułów TPM nie jest skomplikowany – wkręcamy je na wentyle a następnie przy pomocy aplikacji mobilnej skanujemy kod QR na obudowie.

Użytkowanie

Po przekręceniu kluczyka kamerka automatycznie rozpoczyna rejestrację. Z małego głośniczka rozlega się też głos informujący nas o tym, że nagrywanie się rozpoczęło. Możemy to jednak wyłączyć w ustawieniach.

Najwięcej funkcji znajdziemy oczywiście w telefonie. Na głównym ekranie widać podgląd obrazu rejestrowanego przez kamerę. Wyświetlany jest też aktualny czas, prędkość pojazdu oraz współrzędne GPS.

Z ekranu głównego mamy dostęp do albumu zarejestrowanych zdjęć i filmów. Możliwe jest też szybkie zrobienie zdjęcie.

Ustawienia kamery liczą bardzo dużo pozycji. Możemy tutaj:

  • Wybrać format zapisu filmów i kompresji
  • Ustawić rozdzielczość rejestrowanego obrazu
  • Ustawić długość trwania klipów wideo (rejestrowany film jest dzielony na fragmenty)
  • Włączyć funkcję nadzoru parkowania – w momencie postoju, gdy kamerka wykryje zmianę pozycji, uderzenie w pojazd to automatycznie rozpocznie nagrywanie obrazu a film zapisany zostanie w dodatkowym folderze zabezpieczonym przed automatycznym kasowaniem
  • Ustawić czułość rejestracji obrazu w nocy
  • Włączyć fotografię poklatkową – wtedy zarejestrowaną zostaną tylko niektóre klatki i w rezultacie uzyskamy możliwość nagrania znacznie dłuższego czasu jazdy
  • Włączyć HDR
  • Włączyć nakładanie na film znaków wodnych z logiem producenta lub z prędkością i pozycją GPS
  • Włączyć/wyłączyć nagrywanie dźwięku

Mimo, że kamerka była zamontowane po prawej stronie pojazdu, to szeroki kąt obiektywu pozwalał na rejestrację całego obszaru przed maską pojazdu.

Filmy zapisywane są w dosyć dużej rozdzielczości 2592×1944 pikseli z prędkością 30 klatek na sekundę. Przegląd filmów zapisanych w trakcie jazdy dziennej i nocnej można obejrzeć poniżej.

Kamera rejestruje kilka typów filmów, które oznaczane są różnym kolorem. Standardowe filmy oznaczono kolorem zielonym i są to filmy zarejestrowane w trakcie jazdy. Ponadto możemy też nagrywać filmy w trybie parkingowym, które rejestrowane są w momencie wykrycia ruchu bądź uderzenia w pojazd. Dodatkowo kamerka może rejestrować filmy w trybie poklatkowym, na których widać co się działo w polu widzenia zaparkowanego na dłużej samochodu. Tryb poklatkowy zapisuje film tak, że 30 min skompresowane jest do 1 minuty filmu. Dzięki temu wielogodzinne nagrania mieszczą się w pamięci. Do działania tej funkcji konieczne jest jednak podpięcie stałego zasilania.

Interesującą funkcją może być też ADAS – gdy jest ona aktywna to kamera wydaje ostrzeżenia: np. o krótkim dystansie do poprzedzającego pojazdu, zjechaniu z pasa ruchu, ruchu pojazdu z przodu i wykryciu pieszego.

Wbudowany GPS pozwala nam też na podgląd trasy pojazdu. Po synchronizacji danych z telefonem, możemy przejrzeć wszystkie trasy jakie zostały zarejestrowane przez kamerkę.

trasa przejazdu

Ttrasa Przejazdu

W trakcie testu przydała się też funkcja pomiaru ciśnienia w oponach. Mój samochód wprawdzie posiada jej namiastkę – ale wyświetla się tylko komunikat, że jedno z kół ma ubytek ciśnienia. W zestawie M500 parametry ciśnienia są pokazywane dla każdego koła osobno i dodatkowo możemy ustawić wartości krytyczne po przekroczeniu których wyświetla się ostrzeżenie.

czujniki cisnienia

Pomiar ciśnienia

Podsumowanie

Zestaw 70Mai M500 dobrze sprawował się w trakcie testu. Instalacja kamerki jest prosta a aplikacja mobilna, przy pomocy której sterujemy jej praca jest stabilna i użyteczna. Kamerka ma sporo funkcji: wiele trybów rejestracji obrazu, zapis trasy przy pomocy lokalizacji GPS, moduł WIFI do transmisji danych miedzy telefonem i kamerą oraz zaawansowany sensor 2.5K, który rejestruje w nocy całkiem dobre filmy. Na plus zaliczamy też sporą wbudowaną pamięć 64 GB oraz możliwość dokupienia opcjonalnych czujników ciśnienia w oponach. W cenie 559 zł za kamerkę jest to bardzo interesująca oferta. Kamerkę 70Mai M500 kupimy m.in. na Allegro.