Jesteś tutaj:-, Nawigacje, Newsy, Sprzęt, Testy i opinie, Top7-Test kamerki Mikavi PQ4 – poradzi sobie nawet w nocy
PL R200 NV 970x100 071119

Test kamerki Mikavi PQ4 – poradzi sobie nawet w nocy

Kamera samochodowa to gadżet, który widzimy na szybie przedniej niejednego samochodu. Wychodząc naprzeciw potrzebom klientów Mikavi zaprezentował rejestrator z solidnym przetwornikiem obrazu oraz najwyższej jakości optyką, który poradzi sobie nawet w nocy. Mikavi PQ4, charakteryzuje się  przede wszystkim sensorem optycznym marki Sony Starvis IMX327, dzięki któremu nasze nagranie wideo w jakości Wide Quad HD (1440p) przy kącie widzenia obiektywu 170 stopni, ma być czytelne nawet w najgorszych warunkach oświetleniowych. Dzisiaj przyszła pora na jego test.

IMG 20190927 095230

Mikavi PQ4

Mikavi PQ4 to:

Na początek parametry techniczne:

  • Procesor NOVATEK NT96663 V2 (DDR 2GB)
  • Sensor: SONY STARVIS IMX327 (2 Mpix)
  • Rozdzielczość wideo MOV/H264: Wide Quad HD 2560×1440p / 30 fps lub Full HD 1920×1080p / 60 fps
  • Rozdzielczość zdjęć JPEG: 5312×2988p / 12MP
  • Wyświetlacz: 2.0’’ LCD 4:3 HD z polskim menu
  • Obiektyw: 6-warstwowa szklana soczewka z aperturą f/1.8, szeroki kąt widzenia obiektywu 170 stopni (zarówno przód jak i tył)
  • HDR: funkcja podbicia zakresu dynamicznego obrazu
  • Obsługa kart microSD do 128 GB (zalecana klasa 10)
  • G-sensor: wbudowana detekcja wstrząsów
  • Nagrywanie w pętli: (1, 3, 5 min) / lub nagrywanie ciągłe
  • Automatyczne włączanie/wyłączanie: przy uruchomieniu/zgaszeniu auta
  • Inne: Czujnik ruchu, Tryb parkingowy – nagrywanie ciągłe w trybie time-lapse, Detektor ruchu, Znacznik czasu, Funkcja SOS – chroni plik przed nadpisaniem
  • System alarmowy LDW (Asystent pasa ruchu) oraz FCW (Asystent ostrzegania przed kolizją)
  • Moduł GPS: wbudowany
  • Moduł WiFi: wbudowany
  • Wbudowany głośnik
  • Wyjście TV: PAL/NTSC, częstotliwość: 50 Hz / 60 Hz
  • USB: 1 – łączność, 2 – ładowanie
  • Złącze zasilania: 5V 1.5A
  • Bateria / kondensator: Brak baterii – wbudowany kondensator
  • Rozmiar: 110 × 60 × 60 mm
  • Waga: 128 g
  • Temperatura pracy: od -15°C do 70°C
  • Gniazda, złącza: micro SD / mini USB
IMG 20190927 094829 1

Mikavi PQ4

Co jest w pudełku?

Kamera Mikavi PQ4, ładowarka samochodowa 12/24 V, zasilacz ACC, kabel mini USB, uchwyt na szybę, taśma 3M, instrukcja obsługi.

Na rynku można znaleźć całe mnóstwo wideorejestratorów od najprostszych, bez ekranu LCD, aż po najbardziej wyrafinowane. Mikavi PQ4 należy do tej drugiej grupy. Zastosowanie modułu GPS pozwala na niesienie trasy na mapę wraz z prędkością pojazdu. A dzięki łączności bezprzewodowej możemy przesłać obraz np. na smartfon. Wi-Fi pozwala na sterowanie rejestratorem z poziomu aplikacji mobilnej z systemem iOS/Android. Aplikacja „Roadcam” pozwala na podgląd oraz pobieranie filmów i zdjęć z kamery na telefon.

Sama kamera jest bardzo solidnie wykonana – od razu widać, że to klasa premium. W czasie testu nie pojawiły się na niej żadne rysy czy uszkodzenia, co dobrze może świadczyć o jej odporności. Montowana „przyklejana” na przedniej szybie za lusterkiem wstecznym, nie ogranicza pola widoku kierowcy.  Dzięki zastosowaniu szyny montażowej w kamerze zakładanie, a także jej szybka deinstalacja, gdy chcemy zabrać urządzenie jest bardzo łatwe.  Niestety konstrukcja uniemożliwia jego przekręcanie, więc obserwacja wyświetlacza w trakcie jazdy jest trochę utrudniona. Z empirycznych doświadczeń wynika, że najlepszym miejscem na umieszczenie kamery są okolice lusterka wstecznego. Pozwoli to na nieograniczony zakres rejestracji otoczenia, i jednocześnie minimalizuje ograniczenie widoczności dla kierowcy. Kabel ma odpowiednią długość, aby łatwo go było poprowadzić za podsufitką. Sprzęt zasilany jest z akumulatora samochodowego. Dodatkowym atutem, który powinien przekonać klientów do zakupu tego urządzenia jest to, iż urządzenie oferuje unikalne zasilanie: Dual power – kablem ACC bezpośrednio do instalacji elektrycznej, lub zasilacz 12V z gniazda zapalniczki. W zestawie sprzedażowym znajdują się: adapter zasilania ACC. Jest to metoda stałego zasilania rejestratora także podczas postoju i przy wyłączonym silniku. Rejestrator wyposażony jest w kondensator zastępujący akumulator litowo-jonowy. Warto dodać, że bez zasilania zewnętrznego nie ma możliwości uruchomienia kamery z kondensatorem. Akcesorium chroni też akumulator pojazdu przed całkowitym rozładowaniem (to swego rodzaju „powerbank”), kontrolując jego pozostały czas pracy i napięcie. Adapter automatycznie wyłączy zasilanie rejestratora, gdy napięcie akumulatora spadnie do określonej wartości lub upłynie czas ustawiony przez użytkownika (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej). Kondensatory są znacznie trwalsze od baterii, mają bardzo wysoką trwałość, są odporne na czynniki zewnętrzne, np. upał, mróz, a tym samym bardziej bezpieczne niż baterie li-ion. Montaż adaptera zasilania powinien być przeprowadzony przez specjalistów wykwalifikowanych w zakresie elektroniki samochodowej.

Urządzenie podłączone do gniazda zapalniczki samochodowej posiada funkcję automatycznego startu nagrywania filmów wraz z uruchomieniem silnika. Także długie przytrzymanie przycisku „Power” powoduje automatyczne włączenie się kamery samochodowej. Po podłączeniu urządzenia, na panelu kamery pojawia się czerwona dioda w lewym górnym rogu wyświetlacza, która sygnalizuje nam proces nagrywania.

Nieodzownym elementem wideorejestratora są różne elementy do jego obsługi. W jego obudowie producent umieścił 2,0” wyświetlacz, który pozwala oglądać na żywo rejestrowaną trasę.  Obok ekranu znajdziemy szereg dodatkowych komponentów. Mikavi PQ4 obsługiwany jest za pomocą czytelnie opisanych przycisków, które umieszczono na dolnej krawędzi oraz na lewym boku rejestratora. Za ich pomocą można uruchomić/wyłączyć urządzenie ręcznie – przytrzymać przycisk Power na ok. 3 sek. Przyciski są łatwo dostępne i reagują nawet na lekkie naciśnięcie, dzięki czemu podczas jazdy (nie polecamy) możemy komfortowo je obsługiwać.

Budowa rejestratora:

budowa

Mikavi PQ4

Widok ekranu rejestratora w trybie nagrywania

ekran

ekran

Różne ustawienia dają możliwość pełnej personalizacji urządzenia. Polski interfejs użytkownika sprawia, iż poruszanie się po opcjach menu oraz konfiguracja urządzenia są wyjątkowo intuicyjne, a obsługa dziecinnie prosta. Modyfikacji warto poddawać jedynie opcje z sekcji Ustawienia wideo i Zdjęcia, pozostałe parametry fabryczne dobrane są prawidłowo.  Za pomocą przycisku MENU / MODE możemy przełączać się pomiędzy trybami pracy urządzenia – trybem wideo, trybem zdjęć oraz trybem odtwarzania. Z ciekawszych funkcji można wymienić włączenie połączenia Wi-Fi ze smartfonem. Odbywa się to przez naciśnięcie ok. 3 sek. przycisku EKRAN. Wi-Fi pozwala na bezprzewodowe połączenie ze smartfonem i podgląd obrazu na żywo, zmianę ustawień kamery czy przegląd i pobieranie nagrań wideo z karty pamięci. W celu korzystania z aktywnego trybu parkingowego należy najpierw włączyć tryb parkingowy w menu. Rejestrator samoczynnie wykrywa, kiedy pojazd jest zaparkowany i automatycznie przełącza się do trybu parkingowego (nagrywanie time-lapse). Tę funkcję należy włączyć w menu ACC – „Włączony”. W przeciwnym razie kamera natychmiast się wyłączy. Adapter zasilania musi być wpięty do instalacji elektrycznej. Nie sposób opisywać wszystkich funkcji, każdy zapewne znajdzie coś w tym urządzeniu, za które je polubi. Mi szczególnie przypadł do gustu System alarmowy LDW (Lane Departure Warning ) oraz FCW (Front Collision Warning System / Asystent ostrzegania przed kolizją). Asystent pasa ruchu, ostrzega nas o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Zaś Asystent ostrzegania przed kolizją ostrzegania przed wjechaniem w pojazd, który znajduje się przed nami. Pamiętać jednak trzeba, że oba systemy działają tylko w rozdzielczości Full HD 1920×1080p / 30 fps.

Mikavi PQ4 – prezentacja funkcji, ustawień i aplikacji RoadCam

Zarejestrowanymi filmami można też zarządzać z poziomu komputera za pośrednictwem programu „Roadcam „, niestety dostępnego tylko w języku angielskim.  Jednak możliwości aplikacji są dokładnie opisane w instrukcji. Ponadto aplikacja jest bardzo prosta, ma tylko kilka przycisków i brak tłumaczenia nie wpływa na jej użytkowanie. Wbudowany moduł GPS zapisuje w materiale wideo współrzędne geograficzne oraz prędkość jazdy, dzięki czemu można nanieść na zarejestrowany obraz współrzędne przejechanej trasy oraz prędkości, z jaką porusza się pojazd. Urządzenie korzysta z Map Google. Do odtwarzania nagrań z danymi z GPSu służy program Ligo, do pobrania na stronie: mikavi.pl ( → Produkt → Rejestrator jazdy PQ4 → Do pobrania → GPS Player)

Ekran aplikacji Ligo

ligo

ligo

W pierwszej kolejności celem wideorejestratora jest ochrona użytkownika przed fałszywymi oskarżeniami. Często jest bowiem tak, że ktoś, kto nie zawinił wypadkowi, pada ofiarą pomówień. W sytuacji, gdy eksperci nie potrafią ocenić jednoznacznie całego zdarzenia, zamontowana w samochodzie kamera może stanowić niezbity dowód. Warto, więc, żeby nagrywany przez nią film był wysokiej jakości. Często bowiem samochody poruszają się zbyt szybko i np. ich tablice rejestracyjne są ledwie widoczne. Nawet najlepsze urządzenia DVR mierzą się też z problemem niskiej jakości nagrań w nocy oraz w trudnych warunkach oświetleniowych. W Mikavi PQ4 producent wykorzystał sensor optyczny Sony o rozdzielczości Wide Quad HD 2560×1440p. Sensor optyczny Sony Starvis IMX327 stawia rejestrator w ścisłej światowej czołówce pod względem parametrów jakościowych. Za doskonałą jakość filmów odpowiedzialny jest chipset Novatek NT96663 V2 (DDR 2GB). Za sprawą przesłony f/1.8 do przetwornika obrazu dociera jeszcze więcej światła z otoczenia, minimalna wielkość pojedynczego piksela na poziomie 2,9 μm × 2,9 μm sprawia, że nagrania video są ostre w każdych w warunkach. Dodatkowym wsparciem systemu jest szklany 6-soczewkowy obiektyw, który ma zapewniać jasny i wyraźny obraz przetwarzany przez wspomniany sensor. Dzięki wykorzystaniu nagrywania w technologii HDR, rejestrowany obraz charakteryzuje się wyjątkową ostrością i nasyceniem kolorów oraz, co szczególnie ważne w kamerach samochodowych, najwyższym poziomem odwzorowania szczegółów (wystarczająca do odczytania nr. rejestracyjnych pojazdu jadącego bezpośrednio przed nami), zarówno w dzień, jak i w nocy.  Nagranie jest wystarczająco czytelne, aby była możliwość przeanalizowania kłopotliwych sytuacji na drodze oraz na ustalenie, w razie potrzeby osobę odpowiedzialną za kolizję. Problem byłby jedynie, z odczytaniem numeru rejestracyjnego auta jadącego przodem, w odległości powyżej 10 m. Kąt widzenia obiektywu to w pełni wystarczające 170°.  Dzięki temu w kadrze znajduje się prawie cały obszar przed maską samochodu. Warto dodać, że w sprzedaży jest także zestaw Mikavi PQ4 DUAL z kamerą tylną, z sensorem Sony Starvis IMX291. Kamera tylna oferuje rozdzielczość obrazu Full HD i kąt widzenia obiektywu 170 stopni.

Jeżeli włączona jest funkcja rozpoznania ruchu, a urządzenie rozpozna ruch przed obiektywem, wówczas funkcja nagrywania aktywuje się automatycznie. W przypadku braku rozpoznania ruchu w ciągu kolejnych sekund urządzenie automatycznie zakończy nagrywanie. Dzięki zastosowanemu czujnikowi przeciążeń G-sensor, w przypadku gwałtownego manewru lub kolizji, bieżący materiał zostanie automatycznie zabezpieczony przed nadpisaniem. Nagrywanie awaryjne można też aktywować za pomocą dedykowanego przycisku na urządzeniu.  Dodatkowo urządzenie posiada możliwość oznaczania daty i czasu nagrania, oraz nanoszenia na rejestrowany obraz współrzędnych lokalizacji oraz prędkości pojazdu, co ułatwi nam archiwizację nagrań oraz dochodzenie swoich praw w przypadku sytuacji spornych. Funkcja zapisu w pętli automatycznie nadpisze najstarsze nagrania na karcie pamięci.

Przykłady filmów:

Rejestrator jazdy spełnia także funkcję prostego aparatu fotograficznego o rozdzielczości 12MP. Funkcja ta przyda się do stworzenia dodatkowej dokumentacji fotograficznej dla ubezpieczyciela lub sądu w razie kolizji czy innego zdarzenia drogowego.

Widok ekranu kamery w trybie aparatu

aparat

aparat

Duża ilość uczestników dróg sprawia, że z dnia na dzień istnieje coraz większe prawdopodobieństwo uczestnictwa w kolizji. Niestety takie zdarzenia często kończą się nieprzyjemną wymianą zdań i wzajemnym udowadnianiem winy. Sytuacja staje się jeszcze gorsza, jeśli nie ma świadków kolizji. Co zrobić, jeśli mamy problem z potwierdzeniem naszych racji? W takich przypadkach wielu kłopotów czy niepotrzebnych sporów podczas wyjaśniania incydentu Policji z pewnością zaoszczędzi nagranie z samochodowego rejestratora video. Może ono stanowić dodatkowy dowód podczas ewentualnego postępowania sądowego lub wyjaśniania okoliczności zdarzenia przez ubezpieczyciela. Wideorejestrator Mikavi PQ4 posiada wszystko, co najważniejsze w kamerze samochodowej: procesor i sensor optyczny renomowanych producentów, wysoką rozdzielczość, duży klatkaż, niską wartość przesłony, moduł GPS, moduł WiFi, odpowiedni tryb parkingowy. Tylko najlepsza jakość

obrazu może decydować o tym, czy uchwycimy szczegół, który być może pozwoli nam ustalić sprawcę zdarzenia, a tym samym sprawi, że kamera spełni swoją funkcję. Biorąc pod uwagę jakość wykonania urządzenia, jego dodatkowe funkcje, zakup może okazać się sposobem nie tylko na bezpieczną podróż, ale także oszczędną. Materiały nagrane tym urządzeniem mogą okazać się tak wartościowe, jak dane z samolotowej czarnej skrzynki.

Czy testowany wideorejestrator może poprawić bezpieczeństwo? Nie, kamera w samochodzie nie chroni przed kolizjami. W tym wypadku nadal jesteśmy zdani na własne umiejętności i rozwagę innych kierowców. Mimo to zakup wideorejestratora może stanowić doskonałą inwestycję, pozwalającą uniknąć wielu nieprzyjemności. Za urządzenie musimy zapłacić ok. 649 zł. W zestawie z kamerą  Mikavi PQ4 DUAL kosztuje 849 zł.

TECHNOSenior



Autor |2019-10-14T09:59:03+01:0014 października 2019 09:59|Kategorie: Artykuły, Nawigacje, Newsy, Sprzęt, Testy i opinie, Top7|1 komentarz

1 komenarz

  1. ewentualny 4 listopada 2019 w 16:55 - Odpowiedz

    W nocy takiej rewelacji nie ma, porównuje do swojego Lamax c9 i moim zdaniem u mnie to lepiej wygląda. Wiadomo, że w pq4 jest dodatkowa kamera a to kosztuje itd. Jednak w tej cenie to i tak bym nie porywał się.

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.