Sony Group Corporation („Sony” lub „firma”) zorganizowała wydarzenie online „Dzień Technologii Sony”, na którym pod hasłem „Technologia rozbudzająca emocje” zaprezentowano osiem technologii Sony Group. Łączą one różne segmenty działalności firmy i wspierają jej rozwój.

Sony definiuje swoją tożsamość jako „firma twórczej rozrywki opartej na solidnych fundamentach technologicznych”, a za cel stawia sobie „wypełniać świat emocjami dzięki potencjałowi kreatywności i technologii”. Wydarzenie otworzył Toru Katsumoto, Executive Deputy President i CTO w Sony Group Corporation, mówiąc: „mam nadzieję poprowadzić proces łączenia różnych segmentów działalności Sony Group, wykorzystując talenty i technologie, które umożliwią rozwój naszych produktów, treści i usług, by wypełniać świat emocjami”.

 

Połączenie świata fizycznego z wirtualnym

  • „Wirtualna produkcja z użyciem wyświetlaczy Crystal LED i kamer filmowych” — pobudzanie kreatywności twórców

Wirtualna produkcja to ogólny termin określający nową technologię produkcji wideo, w której obraz na żywo jest łączony w czasie rzeczywistym z grafiką komputerową (CG). Jedną z form wirtualnej produkcji są efekty wizualne w kamerze (In-Camera VFX). Umożliwiają one powiązanie ruchów kamery z wyświetlaniem trójwymiarowej grafiki komputerowej na wyświetlaczu LED będącym tłem dla aktora lub prezentera w studiu. Uwalnia to twórców od nakładania grafiki komputerowej podczas tradycyjnych zdjęć na zielonym ekranie, jak również od ograniczeń związanych z pogodą, czasem i miejscem.

Crystal LED to wyświetlacz LED łączący firmową technologię Sony sterującą diodami LED z technologią przetwarzania sygnału stosowaną w telewizorach BRAVIA®. Wyświetlacz ten wyróżnia się nadzwyczajnym realizmem obrazów, na który składają się wysoka rozdzielczość, duża jasność i szeroki kąt widzenia. Cyfrowa kamera filmowa „VENICE 2” z nowo opracowanym przetwornikiem obrazu 8,6K rejestruje pełne ekspresji obrazy o wysokiej rozdzielczości i szerokim zakresie barw. Umożliwia także uzyskanie bogatych przejść tonalnych w szerokim zakresie jasności. Połączenie tych firmowych wyświetlaczy i kamer zapewnia spójność odwzorowania kolorów i przejść tonalnych, dzięki czemu możliwa staje się produkcja bardziej realistycznych treści. Sony Group zamierza ponadto zacieśniać współpracę z twórcami z Sony Group i z zewnątrz, jak również z inżynierami bezpośrednio uczestniczącymi w filmowaniu. Firma zamierza promować w ten sposób rozwój rozwiązań do wirtualnej produkcji, które pozwalają sprawnie produkować treści o wysokiej jakości.

  • „EPTS i technologia wizualizacji danych” — wizualizacja każdego występu

Podczas wydarzenia zaprezentowano także SkeleTRACK: elektroniczne systemy wydajności i śledzenia (ang. Electronic Performance Tracking Systems, EPTS) opracowane przez należącą do Sony Group firmę Hawk-Eye Innovations Ltd. Systemy te rejestrują ruchy piłkarzy i piłki dzięki sygnałom wideo na żywo ze specjalnych, śledzących kamer i w czasie rzeczywistym gromadzą dane szkieletowe z dokładnością do milimetrów. Dane z systemów EPTS i analizy wideo zostały przetworzone za pomocą technologii wizualizacji danych Virtual Recreation firmy Hawk-Eye w celu stworzenia wirtualnych sygnałów wyjściowych.

Dzięki połączeniu zaawansowanego przetwarzania obrazu i doskonalonych przez Hawk-Eye technologii rozpoznawania opartego na sztucznej inteligencji ze specjalistycznymi rozwiązaniami telewizyjnymi i technologią przetworników obrazu Sony możliwe było przekształcenie całych meczów w szczegółowe dane, obejmujące na przykład postawy poszczególnych zawodników. Otworzyło to niedostępne wcześniej możliwości wizualizacji wydajności. W przyszłości Sony Group i Hawk-Eye planują wykorzystać tę technologię w różnych zastosowaniach rozrywkowych, nie tylko w sporcie.

 

Pogoń za rzeczywistością

  • „Mikrowyświetlacz OLED i wyświetlacz HMD o niskim poziomie opóźnień” — niebywale realistyczne wrażenia

Ten wyświetlacz zakładany na głowę (ang. head-mounted display, HMD) do systemów wirtualnej rzeczywistości (VR) wyświetla przestrzenny obraz o wysokiej rozdzielczości, która przy patrzeniu jednym okiem wynosi 4K, a dwoma — 8K. Urządzenie odznacza się wysoką jakością obrazu uzyskaną poprzez połączenie dwóch elementów. Pierwszy to duża liczba pikseli i miniaturyzacja z użyciem precyzyjnego przetwarzania i zaawansowanej technologii gęstego upakowywania, doskonalonej w projektowaniu i produkcji przetworników obrazu CMOS.

Drugim elementem jest mikrowyświetlacz z organicznymi diodami świecącymi (ang. Organic Light Emitting Diode, OLED), w którym wykorzystano technologię podzespołów i obwodów rozwijaną dzięki projektowaniu wyświetlaczy. Integracja danych z wielu czujników zmniejsza opóźnienia w całym systemie, a tym samym przyspiesza przetwarzanie. Widz w wirtualnej rzeczywistości ogląda więc obrazy o wysokiej rozdzielczości, które zmieniają się w czasie rzeczywistym zgodnie z ruchami jego głowy. Mikrowyświetlacze OLED pozwalają wizualizować w wysokiej rozdzielczości, w czasie rzeczywistym zmiany wyglądu ludzi i faktur materiałów zachodzące przy poruszaniu głową. Przewiduje się zatem, że zakres ich zastosowań obejmie nie tylko przemysł, lecz także rozrywkę.

  • „Użycie technologii superrozdzielczości w śledzeniu promieni” — zachowanie równowagi między wysoką rozdzielczością a wydajnością produkcji

Ta technologia jest oparta na specjalistycznej wiedzy zdobywanej od lat 90. XX w. dzięki obróbce obrazu z użyciem uczenia maszynowego. Zwiększa ona wydajność podczas pracy z użyciem ograniczonych zasobów obliczeniowych i zapewnia wysoką rozdzielczość i precyzję z różnych perspektyw w obrazach o różnorodnej zawartości i jakości.

W przypadku treści 3D z dużą ilością danych pozwala ona zmniejszyć liczbę używanych promieni i generować obraz na podstawie takich informacji, jak kształt, faktura i oświetlenie postaci, a w rezultacie skrócić czas produkcji nawet kilkaset razy. Projekt ten realizowany jest we współpracy z Sony Pictures Entertainment i z uwzględnieniem głosów środowisk twórczych. Ma on na celu rozszerzenie zakresu zastosowań z 2D i 3D i rozwój szerokiego wachlarza aplikacji z dziedziny rozrywki.

  • „Trzy technologie z PlayStation®5” — zapierające dech zanurzenie

Przedstawiono trzy technologie z konsoli PlayStation®5: dźwięk Tempest 3D audio, efekty dotykowe i adaptacyjne efekty Trigger. System dźwięku Tempest 3D audio wykorzystuje cyfrowe przetwarzanie sygnału (DSP) do niezwykle dokładnego rozmieszczania źródeł dźwięku. Są one słyszalne z dowolnego miejsca wokół słuchacza, zupełnie jak gdyby znajdował się on w kulistej przestrzeni wypełnionej niezliczonymi głośnikowi. Efekty dotykowe zwiększają intensywność przeżyć. Zapewniają różnego rodzaju reakcje dotykowe poprzez dostosowywanie wibracji nowego, podwójnego aktuatora do sytuacji w grze.

Z kolei adaptacyjne efekty Trigger w przyciskach L2/R2 kontrolera bezprzewodowego DualSense™ zapewniają w czasie rzeczywistym mocne bodźce dotykowe dostosowane do zdarzeń w grze. Do ich wytwarzania służy miniaturowa, precyzyjna przekładnia i wbudowany silnik o dużym momencie obrotowym. Sony Interactive Entertainment będzie dalej rozwijać te technologie, by stworzyć „najlepsze miejsce do grania”.

 

Korzyści dla ludzi, społeczeństwa i Ziemi

  • „Warstwowy czujnik odległości SPAD do lidarów samochodowych” — precyzyjne wykrywanie dzięki cząstkom światła

Pokazano także czujniki, które dokładnie określają odległość od otaczających je obiektów poprzez przechwytywanie energii świetlnej o niskim poziomie. Czujniki te składają się z trzech podstawowych elementów: pikseli SPAD (ang. Single Photon Avalanche Diode — jednofotonowa dioda lawinowa), które przechwytują światło i zamieniają je na sygnały elektryczne, połączeń Cu-Cu służących do przesyłania tych sygnałów oraz układów obwodów logicznych, przekształcających sygnał na pomiar odległości.

Dzięki wykorzystaniu doświadczeń z rozwoju matryc obrazujących CMOS Sony przetworniki te umożliwiają szybkie i dokładne pomiary dużych i małych odległości przy użyciu jednego, niedużego układu scalonego. Sony Group pragnie zwiększać bezpieczeństwo mobilnego społeczeństwa, wnosząc wkład w rozwój lidarów samochodowych do wykrywania i rozpoznawania.

 

„Manipulator” — odtworzona finezja ludzkiej dłoni

Technologia umożliwiająca robotom ostrożne manipulowanie nieznanymi przedmiotami. Jej działanie opiera się na wykrywaniu w czasie rzeczywistym objawów wyślizgiwania się przedmiotu na podstawie zmian nacisku na poszczególne opuszki palców. Technologia ta pozwala robotycznej ręce chwycić przedmiot, a poprzez odpowiednią regulację siły nie dopuścić do jego upadku. Co więcej, robot jest wyposażony w czujnik odległości między palcami a przedmiotem, może więc chwycić przedmiot w odpowiednim ustawieniu. Manipulator pozwala chwytać przedmioty równie delikatnie jak ręka ludzka. Można zatem sądzić, że pomoże ludziom w nowych dziedzinach, w których trudno było wprowadzić standardowe roboty przemysłowe. Łącząc sztuczną inteligencję i zaawansowaną technologię czujników z robotyką, Sony pragnie zwiększać możliwości manipulatora i rozwijać technologie robotyczne, dzięki którym życie ludzkie stanie się bogatsze.

  • „Platforma »MIMAMORI«” — czuwanie nad planetą Ziemia

System, który w przypadku realizacji pozwalałby używać czujników w dowolnym miejscu na świecie i wykrywać oznaki problemów ekologicznych, katastrof itp., pomagając zapobiec trudnym sytuacjom przed ich wystąpieniem. Skłaniałby on ludzkość do działania z myślą o zrównoważonym rozwoju, ostrzegając ją z wyprzedzeniem o potencjalnych anomaliach.

System byłby oparty na technologiach Sony Group, takich jak czujniki wilgotności gleby do pomiaru poziomu wilgotności, system łączności satelitarnej ELTRESTM wykorzystujący technologię bezprzewodowej, rozległej łączności małej mocy LPWA (Low Power Wide Area) oraz zaawansowaną technologię predykcyjnej analizy danych z użyciem sztucznej inteligencji. Firma Sony zamierza kontynuować prace nad realizacją tej platformy poprzez badania w terenie i pokazowe doświadczenia, aby wnieść wkład w bardziej zrównoważoną przyszłość.