Preferowane metody pracy nigdy nie były tak rozbieżne i zróżnicowane. Dynamika rozwoju elastycznych metod pracy jest nadal bardzo wysoka — IDC przewiduje, że do 2020 r. niemal 75% pracowników w USA będzie używać urządzeń mobilnych. Według tego samego badania przedsiębiorstwa wydają już średnio 8,1 mln USD na produkty i usługi klasy UC&C. Motorem napędowym rozwoju jest model hybrydowy łączący lokalną infrastrukturę z usługami udostępnianymi w chmurze.

Craig Walker, dyrektor ds. usług udostępnianych w chmurze w ALE – czołowym dostawcy usług telekomunikacyjnych i sieciowych – przestawia rozwiązania, które pozwolą przedsiębiorstwom osiągnąć zupełnie nowy poziom jakości łączności, połączyć odizolowane dotychczas grupy pracowników, procesów i systemów oraz wykorzystać nowe techniki do stworzenia przedsiębiorstwa bez jakichkolwiek granic.

Liderzy biznesowi wyznaczają kierunki transformacji cyfrowej przedsiębiorstw. Stawiane przez nich przyszłościowe cele biznesowe wymagają integracji z nowymi możliwościami i technikami — od sztucznej inteligencji (AI) i „Internetu rzeczy” (Internet of Things – IoT) po boty i usługi udostępniane w chmurze. Żadnego z tych rozwiązań nie można łatwo zintegrować ze starszymi platformami. Jednocześnie dyrektorzy IT nawiązują ścisłą współpracę z innymi organizacjami ze swojego środowiska biznesowego. Wymusza to budowanie zespołów bez wyznaczonych granic, w których pracownicy wewnętrzni, zewnętrzni członkowie zespołu, partnerzy i podwykonawcy mogą sprawnie współpracować niezależnie od lokalizacji, urządzenia i domeny.

Pracownicy: przekraczanie granic przedsiębiorstwa

Wspólne miejsca pracy i wysoki poziom mobilności stają się coraz ważniejszą metodą współpracy między organizacjami, kluczowego znaczenia nabiera dostępność archiwów wiadomości i plików z pełnym przeszukiwaniem. Równie istotna jest możliwość automatyzacji przepływów pracy i zacieśnienia współpracy między zespołami za sprawą integracji z zewnętrznymi aplikacjami, takimi jak Salesforce.com lub SAP. To nie jest prosty orzech do zgryzienia. Często dotychczasowe rozwiązania telekomunikacyjne nie są na tyle elastyczne, by mogły zostać dopasowane do nowych celów biznesowych i technik.

Pokonywanie granic za pomocą platform komunikacyjnych opartych na interfejsach API Naszą wizję przyszłości mogą zrealizować platformy komunikacyjne, w których rozszerzanie funkcjonalności UC&C realizują otwarte interfejsy API. Otwarte platformy ułatwiają integrację nowych procesów biznesowych i technik w narzędziach współpracy oraz zapewniają lepszą łączność między użytkownikami i dostęp do informacji w czasie rzeczywistym. Daje to nowe możliwości łączenia się nie tylko z innymi pracownikami, lecz także z klientami.

Rozpoznawanie kontekstu pozwala na wprowadzanie do rozmowy ekspertów potrzebnych w danym momencie dla klienta i doradcy.

Połączona platforma może zintegrować się z wyposażeniem przychodni albo szpitala oraz pomóc w prowadzeniu ważnej bieżącej komunikacji, takiej jak przesyłanie powiadomień i alarmów lekarzom i pielęgniarkom na różne urządzenia i narzędzia. Tego samego narzędzia można potem także użyć do prowadzenia wideokonferencji między lekarzem i pacjentem wypisanym ze szpitala. Niektórzy pacjenci po powrocie do domu potrzebują przypominania im o lekach. Zintegrowanie platformy komunikacyjnej z procedurami szpitala oraz elektroniczną dokumentacją medyczną pacjenta pozwoli na wysyłanie automatycznych przypomnień przez SMS lub telefon.

Rozwiązanie CPaaS (Communications Platform as a Service — Platforma komunikacyjna jako usługa) działa w chmurze, programiści mogą rozszerzać swoje narzędzia o komunikację głosową, wizualną i tekstową w czasie rzeczywistym bez konieczności budowania infrastruktury i interfejsów komunikacyjnych. CPaaS z otwartymi interfejsami API sprawnie integruje się z aplikacjami wewnętrznymi i zewnętrznymi oraz zapewnia oddzielne, bezpieczne środowisko umożliwiające jednoczesne uzyskiwanie dostępu do platformy przez wielu użytkowników.

Procesy: bezpieczeństwo fizyczne i wirtualne nowej generacji

Interfejsy CPaaS umożliwiają programistom zbudowanie połączeń z autonomicznymi infrastrukturami, co zapewnia prosty i bezpieczny sposób wprowadzania narzędzi komunikacji i współpracy do systemów oraz procesów zarówno w ramach firmy, jak i poza nią.
Otwarte interfejsy API rozwiązania ALE Rainbow umożliwiają zespołom korzystanie z prewencyjnych powiadomień łączących urządzenia zabezpieczające budynku, wyposażenie robocze, a nawet alarmy przeciwpożarowe w jedną połączoną platformę komunikacyjną, co ułatwia ratowanie życia, zapobieganie przestojom i zabezpieczanie budynków.

Pokonywanie granic, utrzymanie kontroli: cztery poziomy bezpieczeństwa

Wraz ze wzrostem mobilności pracownicy przestają podlegać starym ograniczeniom, dlatego bezpieczeństwo wymaga zarządzania w czterech warstwach — operacyjnej, transportu, aplikacji i użytkownika. Istotnym elementem jest także zachowanie poufności prowadzonych działań, tak aby użytkownicy mogli widzieć tylko osoby z ich firmy lub osoby o profilu publicznym.

Dla całkowitego bezpieczeństwa platformy powinna także istnieć „druga para oczu”. Każde rozwiązanie CPaaS powinno być stale kontrolowane przez narzędzia zewnętrzne, takie jak skaner sieciowy nmap, narzędzie chmurowe Nessus do wykrywania luk w zabezpieczeniach, rozwiązanie Qualys do ochrony chmury oraz pakiet SSL Labs do testowania serwerów. Wszystkie elementy powinny również podlegać audytom dokonywanym przez niezależny podmiot zewnętrzny.

Systemy: przyjazne dla użytkowników aplikacje klasy korporacyjnej

Wielu dostawców odchodzi obecnie od własnych ofert i decyduje się na oferowanie otwartych interfejsów API. Dzięki zapewnionej w ten sposób łatwiejszej integracji z istniejącą infrastrukturą komunikacyjną zespoły IT mogą tworzyć więcej aplikacji. Dla dyrektorów ds. informatycznych przygotowujących przedsiębiorstwa na większą współzależność cyfrową oparta na chmurze hybrydowej platforma CPaaS może służyć jako motor napędowy transformacji cyfrowej. Umożliwia ona bowiem komunikację i współpracę zarówno wewnątrz firmy, jak i poza jej obrębem.

Według firmy Salesforce 79% badanych zespołów IT zajmuje się tworzeniem aplikacji dla klientów, partnerów lub pracowników. Rozbudowanie ich funkcjonalności o konferencje, komunikatory i rozmowy wideo pozwala na koordynację realizowanych zadań i jest istotnym czynnikiem napędzającym transformację cyfrową.

Jednak korporacyjne funkcje tych aplikacji — takie jak sieci VoWLAN, routing połączeń, usługi katalogowe lub integracja z kalendarzem — muszą być klasy konsumenckiej, jeśli chodzi o elegancję i łatwość używania. Połączona platforma staje się „maszyną relacji”, która pomaga działom informatycznym świadczyć usługi i rozwiązania przekształcające sposób pracy.

Gotowość na zmiany

Otwarte interfejsy API to duży krok w stronę połączonego przedsiębiorstwa z platformami łączącymi pracowników, procesy i systemy oraz współpracą w czasie rzeczywistym pozwalającą na podejmowanie świadomych decyzji i działań w całej organizacji. Wizja przedsiębiorstwa bez granic – ale z niezbędnymi mechanizmami kontrolnymi zabezpieczającymi firmę podczas transformacji cyfrowej – staje się rzeczywistością.

Autor:
Alcatel-Lucent