Obecnie, zgodnie z danymi Urzędu Komunikacji Elektronicznej, mamy około 7 milionów abonentów Internetu mobilnego, a liczba ta cały czas rośnie. Nie powinno zatem dziwić, że na rynku jest wiele firm konkurujących ze sobą. Od jakiegoś czasu do czterech największych graczy posiadających własne nadajniki (Polkomtel, P4, T-Mobile i Orange), którzy łącznie mają około 80% rynku, dołączają dostawcy wirtualni (z ang. mobile Virtual Network Operator), operujący na infrastrukturze dzierżawionej. Początkowo firmy te wchodziły na rynki niszowe, które nie były atrakcyjne dla operatorów tradycyjnych; czasami – gdy miały znaną markę ale z innego obszaru działalności – starały się po prostu rozszerzyć swój biznes. Ostatnio jesteśmy świadkami sytuacji, gdy dostawcy wirtualni podejmują walkę o klienta, który dotychczas korzystał z usług dostawcy tradycyjnego o ugruntowanej pozycji na rynku.

Zdając sobie sprawę z coraz silniejszej konkurencji oraz wobec coraz to bardziej rozbudowanych akcji marketingowych, Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) postanowił sprawdzić, kto rzeczywiście oferuje klientom najlepszą usługę dostępu do Internetu za pomocą technologii LTE. W tym celu zbudowany został model do przeprowadzenia testu oferty i jakości obsługi. Do badań zostało włączonych 14 dostawców oferujących Internet LTE na abonament:

Cyfrowy Polsat
FM Group Mobile
Inea
Lajt Mobile
Multimedia
Netia
NJU Mobile
Orange
Play
Plus
Premium Mobile
T-Mobile
Vectra
Virgin Mobile

Na model oceny dostawcy Internetu LTE składają się cztery grupy kryteriów, którym przyznane są różna wagi (tzn. siła oddziaływania na ostateczny wynik):

    1. Taryfa (waga 60%) – wyliczono ceną efektywną, którą płaci klient przez założony okres 24 miesięcy. W cenie tej zawiera się: wysokość abonamentu, cena urządzenia, opłata aktywacyjna, bonus na start dla nowych klientów. Dodatkowo uwzględniono podstawowe warunki zawieranych umów, takie jak: możliwość zawarcia umowy bezterminowej oraz na okres krótszy niż 24 miesiące, brak w ofercie pakietów, które początkowo są bezpłatne, a z których klient musi sam zrezygnować, jeśli nie chce ponosić ich kosztów (tę sprawę podnosił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Test wyceny taryf przeprowadzono czterokrotnie – oddzielnie dla każdej ofert z limitem transferu danych: min. 5 GB, min. 20 GB, min. 50GB oraz bez limitu.

    2. Szerokość oferty (waga 10%) – przeanalizowano zakres i różnorodność ofert, które dostarcza każda z firm, biorąc pod uwagę różne oczekiwania klientów: od okazjonalnych użytkowników, poprzez osoby potrzebujące Internet do codziennej pracy i rozrywki aż do klientów, którzy mają wysokie wymagania odnośnie parametrów przesyłu danych, szczególnie w kontekście braku limitów. W ramach tego kryterium badano również dodatkowe pakiety, które można było dokupić do usługi internetowej

    3. Przejrzystość i komfort (waga 10%) – w ramach tego kryterium analizowano sposób, w jaki konkretne oferty są przedstawiane klientom a w szczególności to, na ile najważniejsze informacje są dostępne i czytelne dla potencjalnych nabywców. Zwracano również uwagę na funkcjonalność strony internetowej i jej wygodę z punktu widzenia klienta

    4. Obsługa klienta (waga 20%) – badano trzy główne obszary w tym zakresie: możliwości kontaktu z dostawcą, to znaczy jak wiele metod komunikacji z klientami zapewnia każda z firm i jak bardzo są one rozbudowane; działanie infolinii – czyli to, jak sprawnie i profesjonalnie byłą ona w stanie zareagować na przedstawione w czasie rozmowy hipotetyczne problemy klientów; kontakt mailowy – w jaki sposób udzielono wsparcia mailowego w zakresie różnych zapytań użytkowników.

Wyniki w poszczególnych kategoriach testu

Najlepsza taryfa dla okazjonalnych użytkowników (Mała taryfa – do 5 GB)

  Firma Wynik Info
1 Virgin Mobile 99% 6 | Celujący
2 Play 93% 5 | Bardzo dobry
3 T-Mobile 92% 4,8 | Bardzo dobry

Najlepsza taryfa dla umiarkowanych użytkowników (Średnia taryfa – do 20 GB)

  Firma Wynik Info
1 Lajt Mobile 98% 6 | Celujący
2 Virgin Mobile 82% 4 | Dobry
3 Premium Mobile 81% 4 | Dobry

Najlepsza taryfa dla regularnych użytkowników (Duża taryfa – do 50 GB)

  Firma Wynik Info
1 NJU Mobile 93% 5 | Bardzo dobry
2 Premium Mobile 64% 2,8 | Dostateczny
3 T-Mobile 63% 2,7 | Dostateczny

Najlepsza taryfa dla wymagających użytkowników (Bez limitu GB)

  Firma Wynik Info
1 Cyfrowy Polsat 86% 4,2 | Dobry +
2 Plus 78% 3,7 | Dobry
3 T-Mobile 64% 2,8 | Dostateczny

Szerokość oferty

  Firma Wynik Info
1 Orange 79% 3,8 | Dobry
2 Plus 76% 3,6 | Dobry
3 T-Mobile 72% 3,3 | Dostateczny

Przejrzystość i komfort

  Firma Wynik Info
1 Orange 92% 4,8 | Bardzo dobry
2 T-Mobile 90% 4,5 | Bardzo dobry
3 NJU Mobile 85% 4,2 | Dobry +

Najlepsza obsługa klienta

  Firma Wynik Info
1 T-Mobile 86% 4,2 | Dobry +
2 Virgin Mobile 82% 4 | Dobry
3 Cyfrowy Polsat 80% 3,8 | Dobry

Pełne podsumowanie wyników testu znajdziecie na stronie Polskiego Instytutu Badań Jakości (PIBJA)

Kan