Eksperci Audytela opublikowali w maju 2016 r. nową edycję „Raportu data center”. raport zawiera charakterystykę dostawców usług, parametrów technicznych obiektów i cen wraz z prognozą ich zmian.

Rok 2015 r. był dla polskiego rynku usług data center nieco słabszy, niż wynikałoby to z zapowiedzi wiodących graczy. Powierzchnia IT (netto) wzrosła łącznie do 68,6 tys. m2, a równolegle do tego powierzchnia przeznaczona na biura zapasowe i realizację procedur BCP wzrosła o 30% do 22,4 tys. m2. Mniejszy wzrost powierzchni IT wynikał głównie z przesunięcia otwarcia nowego obiektu Beyond w Poznaniu na rok 2016 r.

Powierzchnia IT w budowie sumuje się do 38 tys. m2, co daje duży potencjał rozwoju w latach kolejnych. Realnie plany dostawców usług data center powinny się zmaterializować w okresie 4-5 lat, co jest zgodne z prognozą Audytela dotyczącą przekroczenia granicy 100 tys. m2 w roku 2019.

Ważnym trendem obserwowanym w zbadanych obiektach data center było rosnące nasycenie usługami – ich penetracja wzrosła średni o 3% w 2015 r. i planowany jest dalszy rozwój, szczególnie w zakresie IaaS oraz różnorakich usług dodanych do usług kolokacji.

Wartość polskiego rynku data center i usług powiązanych w 2015 wyniosła ok. 1,325 mld zł, tj. 10,5% więcej niż w roku 2014 . Wartość samych usług kolokacyjnych szacowana jest na 471 mln zł (wliczając koszty energii elektrycznej). Polski rynek data center wykazuje trwałą tendencję rosnącą, ale też charakteryzuje się znacznym rozdrobnieniem. Udziały rynkowe liderów sięgają kilkunastu procent i żadnemu z nich nie udało się jak dotąd zdobyć trwałej przewagi konkurencyjnej. Można oczekiwać, że wraz ze wzrostem rynku będzie następować jego konsolidacja.


Rozwój i nowe zastosowania technologii cloud computing i wirtualizacji mogą mieć bardzo duży wpływ na sposób funkcjonowania rynku data center w dłuższym okresie
– tłumaczy Grzegorz Bernatek, ekspert Audytela. – Tradycyjne elementy składowe usługi data center bardzo silnie wiązały klienta z usługodawcą a nawet z lokalizacją centrum danych. Ewentualna zmiana dostawcy czy nawet miejsca świadczenia usługi, była zawsze związana z fizycznym przemieszczaniem krytycznych zasobów, co łączy się z dużym ryzykiem operacyjnym. – dodaje Bernatek. – W przypadku sprzedaży zaawansowanych usług „w chmurze” zasoby fizyczne są oddzielone od usług, więc klient nie musi wiedzieć, gdzie odbywa się przetwarzanie jego danych.

Automatyczny provisioning usług w technologii cloud stwarza nowe warunki, jeśli chodzi o migrację usług pomiędzy różnymi lokalizacjami fizycznymi jednego dostawcy, jak również potencjalnie ułatwia przeniesienie danej usługi do innego usługodawcy. Jest to szczególnie istotne ze względu na coraz większą presję konkurencyjną ze strony międzynarodowych gigantów: Amazon Web Services z platformą EC2, Micorsoft z platformą Azure oraz Google z Google Cloud Platform.

Szczegółowe informacje na temat rynku usług data center znajdą Państwo w „Raporcie data center- edycja 2016”, stworzonym przez ekspertów Audytela:
http://www.audytel.pl/raport-rynek-uslug-data-center-w-polsce-edycja-2016-juz-dostepna/

źródło: Audytel

Kan