Błyskawiczne rozliczenie rachunku w restauracji ze znajomymi z Portugalii, Hiszpanii, Włoch albo krajów skandynawskich? Wkrótce to będzie możliwe. Podczas konferencji Web Summit 2025 w Lizbonie zaprezentowano pierwszą, testową transakcję P2P z udziałem użytkowników BLIKA. Z portugalskiego systemu MB WAY został wysłany przelew na telefon klienta Santander Bank Polska, którego numer jest zarejestrowany w usłudze BLIK.
Prezentacja przelewu na telefon z Portugalii do Polski rozpoczęła fazę pilotażową projektu związanego z włączeniem BLIKA do grona europejskich systemów płatności mobilnych, które umożliwiają wykonywanie przelewów na telefon pomiędzy ich użytkownikami. W pierwszym etapie pilotaż obejmuje przyjmowanie przelewów na telefon przez użytkowników BLIKA, a wysyłanych od użytkowników zarejestrowanych w partnerskich systemach płatności, działających w Europie – portugalskim MB WAY, a w dalszej kolejności także hiszpańskim Bizum, włoskim Bancomat i skandynawskim Vipps. Po stronie BLIKA w projekcie bierze udział grupa klientów Santander Bank Polska. Projekt rozwijany jest w ramach stowarzyszenia EuroPA, którego BLIK jest członkiem od maja 2025 roku.
Przelewy na telefon BLIK realizowane w złotych są już integralną częścią codziennego bankowania klientów PKO Banku Polskiego, którzy wysyłają ich już ponad 50 milionów kwartalnie. Nasz pilotaż przelewów na telefon BLIK w euro, który planujemy uruchomić na początku grudnia to dopiero początek drogi. Na jej końcu zaoferujemy odbieranie i wysyłanie przelewów na telefon w euro, bo jesteśmy przekonani, że to usługa, na którą czekają nasi klienci. Chcemy być dla nich z naszymi produktami i usługami dokładnie tam, gdzie potrzebują. Wierzymy, że popularność BLIKA wśród Polaków przełoży się na popularność tej nowej usługi, bo nasi rodacy podróżują, studiują, pracują w całej Europie. I na pewno skorzystają z przelewów BLIK w euro w wielu życiowych sytuacjach
– podkreśla Edyta Tararuj, dyrektorka Biura Rozwoju Produktów w PKO Banku Polskim.
Współpraca systemów płatności mobilnych w kontekście realizacji międzynarodowych przelewów na telefon w ramach zasięgu działań systemów zrzeszonych w EuroPA już teraz ma szansę połączyć ponad 100 milionów użytkowników z różnych krajów. Współpraca ta otwiera drogę do nadrzędnego celu – udostępnienia swobodnego korzystania z międzynarodowych przelewów na telefon ponad 450 mln Europejczyków, niezależnie od kraju, w którym prowadzą rachunek bankowy.
Międzynarodowe przelewy na telefon, realizowane pomiędzy użytkownikami różnych systemów płatności mobilnych oparte są na systemie przelewów natychmiastowych SEPA Instant, obsługującym transfery pieniężne w euro. Program pilotażowy pozwala na identyfikację wszystkich wymogów technicznych, których spełnienie przez dostawców usług płatniczych w Polsce będzie niezbędne do realizacji przelewów na telefon pomiędzy użytkownikami europejskich systemów płatności mobilnych a użytkownikami BLIKA.
W Santander Bank Polska od zawsze wierzymy w ideę prostych i szybkich płatności na całym świecie. Dlatego też jako pierwsi na polskim rynku udostępniliśmy naszym klientom odbieranie przelewów natychmiastowych SEPA w Euro i kontynuujemy prace nad zlecaniem w ten sposób przelewów wychodzących. Oprócz tego cały czas zajmujemy się udoskonaleniem naszej oferty walutowej w wielu innych aspektach takich jak rachunki walutowe czy wymiana walut. Z tych powodów przystąpienie do pilotażu przelewów na telefon w ramach europejskich systemów płatności jest dla nas naturalnym krokiem. W ten sposób poszerzymy możliwości dla naszych klientów i dostarczymy im najlepszych doświadczeń w płatności transgranicznych – mówi Przemysław Dukiel, Tribe Leader Everyday Banking w Santander Bank Polska.
Na polskim stoisku podczas konferencji Web Summit w Lizbonie, w trakcie prezentacji pierwszej transgranicznej transakcji P2P z udziałem BLIKA poinformowano, że w ciągu kolejnych kilku tygodni grupa pilotażowa zostanie poszerzona o klientów banku PKO Banku Polskiego. Obecnie trwają prace nad wdrożeniem usługi odbierania i wysyłania przelewów P2P EUR w aplikacji IKO.
Przelewy na telefon BLIK realizowane w złotych są już integralną częścią codziennego bankowania klientów PKO Banku Polskiego, którzy wysyłają ich już ponad 50 milionów kwartalnie. Nasz pilotaż przelewów na telefon BLIK w euro, który planujemy uruchomić na początku grudnia to dopiero początek drogi. Na jej końcu zaoferujemy odbieranie i wysyłanie przelewów na telefon w euro, bo jesteśmy przekonani, że to usługa, na którą czekają nasi klienci. Chcemy być dla nich z naszymi produktami i usługami dokładnie tam, gdzie potrzebują. Wierzymy, że popularność BLIKA wśród Polaków przełoży się na popularność tej nowej usługi, bo nasi rodacy podróżują, studiują, pracują w całej Europie. I na pewno skorzystają z przelewów BLIK w euro w wielu życiowych sytuacjach
– podkreśla Edyta Tararuj, dyrektorka Biura Rozwoju Produktów w PKO Banku Polskim.
Jednocześnie prowadzone prace wdrożeniowe na Słowacji wkrótce mają umożliwić użytkownikom BLIKA w strefie euro realizację międzynarodowych przelewów na telefon BLIK w ramach interoperacyjnej współpracy między europejskimi systemami płatności mobilnych.
Zostaw komentarz