Marcin Papiński, Dyrektor ds. Rozwoju w firmie Infobip przedstawia 5 sposobów, w jaki deweloperzy aplikacji mobilnych mogą wykorzystać krótkie wiadomości tekstowe oraz wiadomości PUSH, aby skutecznie pozyskiwać użytkowników i zwiększać ich zaangażowanie.

Marcin Papiński, Infobip
Marcin Papiński, Infobip

Krok pierwszy. Pozyskuj użytkowników SMS-ami z linkiem do pobrania aplikacji

Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stoją producenci aplikacji mobilnych jest skuteczne pozyskiwanie użytkowników. Szczególnie cenni są tacy posiadacze urządzeń przenośnych, którzy nie tylko instalują aplikacje na swoim smartfonie lub tablecie, ale również aktywnie z nich korzystają. Rozwiązanie Widget Infobip umożliwia rozesłanie do określonej grupy użytkowników urządzeń mobilnych SMS-a zawierającego inspirujący tekst zachęcający do pobrania aplikacji wraz z odnośnikiem. Pobranie aplikacji następuje szybko i w momencie największego zainteresowania.


Krok drugi. Umożliwiaj logowanie do aplikacji SMS-em

Nazwa użytkownika, hasło… użytkownicy mają coraz więcej danych do zapamiętania. Zapomniane dane logowania mogą zniechęcać do korzystania z aplikacji. Dlatego warto wprowadzić uwierzytelnianie SMS-em, które pozwala chronić dane użytkownika. Weryfikacja odbywa się poprzez wysłanie SMS-em jednorazowego hasła wiążącego użytkownika z numerem telefonu. Dzięki temu jego numer może służyć do resetu hasła oraz zwiększenia poziomu zabezpieczeń. Z takiego rozwiązania korzystają już takie aplikacje jak Twitter, Skype czy WhatsApp oraz Google.



Krok trzeci. Wykorzystaj rekomendację zadowolonego użytkownika Twojej aplikacji

SMS sprawdza się jako narzędzie do budowania społeczności wokół aplikacji mobilnych. W realizacji tego zadania pomaga rozwiązanie Social Invites, dzięki któremu zadowolony użytkownik aplikacji jednym kliknięciem wysyła swoim znajomych SMS-a zachęcającego do wypróbowania tego oprogramowania. Fakt udostępnienia przez zaufaną osobę linku do pobrania aplikacji wraz z osobistym poleceniem wpływa na podjęcie decyzji o zainstalowaniu jej w smartfonie lub tablecie. Ponadto można sprawdzić, ilu odbiorców wiadomości SMS otworzyło linki, co dostarcza jednocześnie danych o konwersji.



Krok czwarty. Oddaj głos swojej aplikacji dzięki powiadomieniom PUSH

Zdarza się jednak często, że użytkownik pobiera aplikację, ale nie korzysta z niej regularnie. Z punktu widzenia producentów aplikacji taka sytuacja jest bardzo niekorzystna. Aby temu zapobiec warto wykorzystać powiadomienia PUSH, które pozwalają zwiększyć zaangażowanie użytkowników aplikacji mobilnych nawet do 50%. Rozwiązanie PUSH sprawdza się jako narzędzie do zachęcania użytkowników urządzeń mobilnych do częstszego korzystania z aplikacji. Wiadomości przesyłane tym kanałem mogą zawierać treści multimedialne np. obrazy lub filmy.

PUSH wykorzystuje mechanizm geolokalizacji, który pozwala wyświetlić powiadomienie u tych użytkowników aplikacji, którzy znajdą się na obszarze określonym przez zainteresowanego nadawcę. Dzięki temu możesz powiadomić potencjalnych klientów przebywających w określonym miejscu o wybranej porze dnia, o specjalnej ofercie, czy interesujących rabatach na produkty i usługi. Jeżeli połączenie telefonu z Internetem nie jest aktywne, usługa SMS-fall back pozwoli zamienić PUSH na SMS. Powiadomienie PUSH może zawierać zdjęcia oraz filmy, a technologia Infobip umożliwia wysyłanie powiadomień na urządzenia z systemem operacyjnym Android oraz iOS.

Krok piąty. Monetyzuj i zarabiaj na swojej aplikacji dzięki płatnościom mobilnym

Infobip stworzył platformę Centili, która pozwala na wykonywanie niewielkich płatności w aplikacjach mobilnych bez potrzeby posiadania karty kredytowej. W Polsce takich płatności można dokonywać poprzez wysłanie SMS-a Premium. Z kolei w innych krajach opłata za zakupy wewnątrz aplikacji może zostać automatycznie naliczana do rachunku telefonicznego, nie tylko bez potrzeby posiadania karty kredytowej, ale też bez konieczności wysłania dodatkowego SMS-a.

Jak pokazują dane firmy Infobip w przypadku płatności wewnątrz aplikacji przy użyciu karty kredytowej stopień konwersji wynosi zaledwie 7%. W przypadku płatności naliczanych bezpośrednio do rachunku telefonicznego stopień konwersji rośnie w sposób znaczący nawet do poziomu 85%.

Dlaczego SMS napędza rynek aplikacji mobilnych?

Według ustaleń TNS Polska przedstawionych w raporcie „Smartfonizacja Polaków 2013/2014” smartfony posiada już 44% Polaków, a przewidywania analityków wskazują na to, że w przyszłym roku z tych urządzeń mobilnych będzie korzystało 60% mieszkańców naszego kraju. Ten sam raport pokazuje, że 46% posiadaczy smartfonów w Polsce korzysta z aplikacji mobilnych, a kolejne 14% zamierza ich używać w przyszłości. Oznacza to, że systematycznie powiększa się grono użytkowników aplikacji, ale warto pamiętać, że mają oni do wyboru tysiące rozmaitych aplikacji i gier. Serwis Mashable, wspólnie z firmą Statista, bazując na danych z Our mobile Planet ustalił, że użytkownicy smartfonów na świecie mają zainstalowanych w swoich smartfonach średnio 26 aplikacji, z czego około 6 z nich to aplikacje płatne.

Według danych TNS Polska aż 96% użytkowników smartfonów wysyła i odbiera SMS-y, a komunikacja tekstowa w tej grupie cieszy się nawet większą popularnością niż wśród posiadaczy zwykłych telefonów (88%). Takie zachowanie użytkowników urządzeń mobilnych stwarza szansą wykorzystania efektu synergii między aplikacjami, a komunikacją SMS.

SMS-y mogą być wykorzystywane zarówno w świecie offline jak i online, dlatego z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez producentów aplikacji do skutecznego pozyskiwania nowych użytkowników i zwiększania ich zaangażowania. SMS jest jedyną technologią, która umożliwia deweloperom aplikacji mobilnych dotarcie do klientów wszystkich sieci mobilnych na świecie bez względu na miejsce, w którym się znajdują.

Infobip