Zyskujące na popularności wideokonferencje to szybki, efektywny i niegenerujący dużych kosztów sposób komunikacji ze współpracownikami czy klientami. Należy jednak pamiętać, że udostępniane w trakcie rozmów pliki, dane czy slajdy prezentacji, wymagają zapewnienia odpowiedniej ochrony. Hakerzy potrafią zaatakować zabezpieczenia wideokonferencji, stając się nieproszonymi gośćmi spotkania i uzyskując dostęp do przekazywanych w trakcie nich poufnych informacji. Należy również pamiętać, że często zagrożenie stwarzają sami pracownicy.

Wraz z rozwijającym się trendem elastyczności pracy, rośnie również zainteresowanie technologiami, które umożliwiają zdalne wykonywanie obowiązków. Jak wynika z badania firmy Polycom, 70 proc. millenialsów świadczy pracę w dowolnym miejscu często lub od czasu do czasu, a tylko 15 proc. nigdy nie pracowało w ten sposób. Dla pokolenia, które w życiu osobistym bez problemów korzysta z takich aplikacji jak Skype, FaceTime czy Snapchat, odbywanie konferencji wideo z zespołami współpracowników jest zjawiskiem naturalnym – aż 83 proc. millenialsów co tydzień wykorzystuje wideo do współpracy.

Korzystanie z urządzeń wideokonferencyjnych, w obliczu różnorodności formy zatrudniania pracowników, staje się coraz bardziej powszechne. Sprawiają one, że mimo dystansu, pracownicy czują się ze sobą połączeni. Jak pokazuje praktyka, rozwiązania ułatwiające wzajemną współpracę odgrywają zasadniczą rolę w zapewnieniu wysokiej jakości realizacji zadań. Poufny charakter przekazywanych informacji sprawia, że sprzęt, który zostanie wybrany do kontaktu między współpracownikami, musi być wyposażony nie tylko w nowoczesne technologie audio i wideo, ale także w zabezpieczenia, które umożliwią bezpieczne dzielenie się informacjami. Najmniejszy błąd przy wyborze usługi wideokonferencji może nieść katastrofalne skutki dla firmy. Firmy powinny wybierać produkty wysokiej jakości, z dedykowanym oprogramowaniem, pochodzące od sprawdzonego dostawcy. W Polycom bardzo skrupulatnie podchodzi się do projektowania, testowania i wdrażania wbudowanych funkcji zabezpieczeń. Stworzyliśmy również dla naszych klientów Centrum Bezpieczeństwa, w ramach którego udostępniamy tablice społecznościowe, opracowania typu whitepaper oraz rady dotyczące wdrażania procedur bezpieczeństwa w firmie poprzez lepszą edukację pracowników, podnoszenie ich świadomości w obszarze ochrony danych w sieci oraz wypracowywanie dobrych nawyków w tym zakresie.

Podczas gdy pracownicy starają się wykonywać swoją pracę z należytą starannością, niezależnie od tego czy pracują w biurze czy z innej lokalizacji, problemem może być ich mniejsza ostrożność pod względem mobilnego zabezpieczenia swoich urządzeń osobistych. Firma badawcza Forrester Research stwierdziła, że większość naruszeń danych w przedsiębiorstwie jest spowodowana błędami pracowników, a nie atakami zewnętrznymi. Nie jest to jednak koniecznie wina jednostki. Badanie przeprowadzone przez firmę  Pricewaterhouse Coopers wykazało, że co siódma organizacja nie ma żadnej formy pisemnej polityki mobilnego bezpieczeństwa, a tylko 38 proc. przedsiębiorstw posiada programy umożliwiające podnoszenie świadomości mobilnego bezpieczeństwa. Firmy nieposiadające kompleksowej i dobrze zakomunikowanej pracownikom polityki mobilnego bezpieczeństwa stwarzają ryzyko jego naruszenia. Opracowywanie standardów i szkolenie personelu jest niezwykle ważne w dzisiejszym świecie BYOD.

Autor:

Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe, Polycom

Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe, Polycom