Początek XXI wieku stoi pod znakiem mobilności. W ciągu ostatnich dwudziestu lat telefon komórkowy zmienił swój status: od nowinki technologicznej, do absolutnie niezbędnego elementu naszego życia codziennego. Czy w takim razie w dzisiejszej coraz bardziej mobilnej rzeczywistości telefon stacjonarny to przeżytek? Okazuje się, że wręcz przeciwnie, według najnowszego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej dla 93% firm wciąż jest to podstawowa forma kontaktu w biznesie.

Wyobrażenie sobie biznesu bez kontaktu telefonicznego jest dziś niemal niemożliwe. Wprowadzanie telefonii do firm, które rozpoczęło się ponad 100 lat, to proces, który przede wszystkim skrócił dystans między przedsiębiorcą a klientem oraz umożliwił szybką reakcję na dynamicznie zmieniającą się sytuację rynkową. Telefon szybko stał się również symbolem nowoczesności i zaczął funkcjonować jako swego rodzaju wizytówka firmy. Już pod koniec XIX wieku bez problemu w gazetach można było trafić na dane kontaktowe w postaci numeru telefonów przedsiębiorstw, które zdecydowały się wykupić ogłoszenia i reklamy. Powszechną praktyką było wykorzystywanie faktu wprowadzenia kontaktu telefonicznego do działań mających charakter marketingowy – przedsiębiorstwa długo chwaliły się swoim telekomunikacyjnym pionierstwem. Dziś mimo upływu czasu, telefon w wersji stacjonarnej, pozostaje ważnym elementem biznesu nie tylko ze względów wizerunkowych.

Firmy nie rezygnują

Coroczne raporty o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce przygotowywany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej wskazują na dwa istotne trendy związane z stacjonarną technologią. Po pierwsze, od kilku lat liczba abonentów telefonii stacjonarnej w naszym kraju pozornie się zmniejsza. Odwrotny trend możemy za to zaobserwować w przypadku usługi VoIP, czyli współczesnego telefonu stacjonarnego 2.0., która zyskuje coraz większą popularność wśród przedsiębiorców, zwłaszcza tych zatrudniających powyżej 50 osób. W 2015 roku liczba użytkowników korzystających z tego rozwiązania sięgnęła miliona. Mimo to wielu przedsiębiorców wciąż o tego rodzaju usłudze nigdy nie słyszało – nawet 15% badanych przyznaje się, do tego, że nie wie czym jest VoIP.

Według raportu numer telefonu stacjonarnego to wciąż wyznacznik profesjonalizmu, wskazuje na to, że firma posiada fizyczne biuro – nie jest więc kolejnym „krzakiem”. Badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej pokazują, że jest to najważniejszy argument za utrzymaniem tej formy kontaktu dla 60% polskich firm. Co więcej, 69% procent przedsiębiorstw nie zamierza rezygnować z telefonu stacjonarnego w przyszłości. Trend ten wzrasta wraz z wielkością firmy i sięga 79% w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających 50 i więcej osób.

Telefon w chmurze

Jeszcze bardziej „mobilną” niż usługi VOIP wersją telefonów stacjonarnych są usługi oparte na technologii GSM, połączonych z wirtualnymi bazami danych, wykorzystującymi rozwiązania chmurowe. Czym zatem ten „telefon w chmurze różni się od zwykłej „komórki? Mimo tego, że nasze urządzenie do działania nie potrzebuje infrastruktury kablowej, to korzysta z przypisanego do danej lokalizacji numeru. Takie rozwiązanie idealnie sprawdza się tam gdzie występują problemy z dostępem do Internetu lub jako dodatkowe zabezpieczenie w przypadku awarii sieci i braku łączności np. przez VoIP. W przypadku awarii sieci telefon pozostaje jedyną formą kontaktu, a w sytuacji, w której i on nie działa, firma zostaje odcięta od świata co z reguły kończy się poważnymi stratami z powodu transakcji, które nie mogą dojść do skutku. Dzięki „telefonom w chmurze”, mamy stały dostęp do naszej linii, co pozwoli zminimalizować ryzyko przegapienia ważnego telefonu od potencjalnego klienta, czy kontrahenta. Co więcej tego rodzaju „cloud phone” może być używany do odbierania połączeń z dowolnego miejsca z dostępem do sieci GSM.

Telefon stacjonarny pozostaje ważnym elementem prowadzenia nowoczesnego biznesu” mówi Marcin Krasnodębski z grupy LoVo. „Technologie takie jak telefonia VoIP oraz usługi oparte na infrastrukturze GSM, takie jak LoVoS, pozwalają zachować tradycyjny charakter numeru przywiązanego do lokalizacji jednocześnie dając niedostępną wcześniej możliwość korzystania z telefonu stacjonarnego w sposób mobilny.” – dodaje Marcin Krasnodębski.

Jaka jest przyszłość popularnych stacjonarek? Mimo, że wielu postawiło na nich „krzyżyk”, to możliwość korzystania z telefonu stacjonarnego „w chmurze”, nie tylko poprzez kabel, który tak bardzo nam się z nim kojarzy, pozwoliła przystosować technologię do współczesnej, bardziej dynamicznej i mobilnej rzeczywistości. Dzięki temu przedsiębiorcy, zwłaszcza ci z sektora MŚP, którym zależy na niezawodności i dobrym kontakcie z klientami, wciąż będą korzystać z telefonów stacjonarnych, choć raczej z tych w wersji 2.0.


LoVo to jedna z wiodących sieci telekomunikacyjnych specjalizujących się w profesjonalnych usługach dla rynku hurtowego, dostarczająca usługi dla klientów biznesowych i operatorów. Sieć LoVo obsługuje obecnie blisko 600.000 numerów abonenckich, które miesięcznie generują ponad 180.000.000 minut poprzez blisko 500 niezależnych krajowych i zagranicznych central międzyoperatorskich.

źródło: LoVo