Na konferencji prasowej, która odbyła się w dniu dzisiejszym w Brukseli, Alexander Zuser, Head of Group Regulatory & Roaming at Telekom Austria Group, przedstawił oficjalne stanowisko grupy Telekom Austria na temat ostatnich działań podejmowanych przez Komisję Europejską (EC) w zakresie wprowadzenia nowych regulacji dotyczących roamingu. Na spotkaniu został zaprezentowany raport przygotowany na zlecenie grupy Telekom Austria, zawierający ocenę ekonomiczną roboczej wersji proponowanych regulacji, które miałyby obowiązywać w okresie od czerwca 2012 do czerwca 2022 i zostały przedstawione przez Komisję Europejską w lipcu 2012.
Propozycja Komisji Europejskiej (Roaming III) wprowadza rozwiązanie strukturalne, które jest odmienne od aktualnie obowiązujących obostrzeń cenowych. Przewidywane jest odseparowanie roamingu od usług krajowych począwszy od 2014 roku i zobligowanie operatorów telefonii komórkowej na terenie Unii Europejskiej do zapewnienia obszernego dostępu dla operatorów wirtualnych sieci komórkowych (MVNO) i innych dystrybutorów tego typu usług. W ten sposób Komisja Europejska spodziewa się, że w sposób zrównoważony nastąpi pobudzenie dostawców usług telefonii komórkowej w zakresie oferowania konkurencyjnych cenowo usług roamingowych. Do 2014 nakazane będzie obniżanie pułapu cenowego dla cen hurtowych i detalicznych w zakresie usług głosowych, SMS i transmisji danych. Hurtowy pułap cenowy zostanie utrzymany na poziomie
z 2014 roku aż do roku 2022, podczas gdy detaliczny pułap cenowy z 2014 roku zostanie całkowicie wyeliminowany w 2016 roku.
„W przyszłości klienci będą mogli decydować, która taryfa i który operator jest dla nich najlepszy oraz spełnia ich indywidualne potrzeby odnoszące się do usług roamingowych. Nie będą związani jedynie z krajowym dostawcą usług. Jeżeli użytkownicy wybiorą ofertę innego operatora, będą mogli szybko przełączyć się na niego w dowolnym momencie, bez konieczności zmiany telefonu, karty SIM czy numeru telefonu. Prosta zmiana operatora – w kraju czy zagranicą – oraz pojedyncza alternatywna oferta dla usług głosowych, transmisji danychy i SMS jest tym, czego oczekują klienci, aby przekonać się do nowego rozwiązania.” – wyjaśnił Alexander Zuser. „Oczywiście doprowadzi to do pojawienia się nowych i bardziej konkurencyjnych ofert na rynku.”
Z punktu widzenia branży telekomunikacyjnej, ostateczne regulacje „Roaming III” muszą równocześnie zapewnić odpowiednio atrakcyjne warunki wejścia na rynek dla nowych graczy. Oznacza to, że gwarantowane detaliczne pułapy cenowe nie będą ustawione zbyt agresywnie, do 2014 roku koszty wdrożeniowe będą utrzymywane w osiągalnym dla firm przedziale, a nowe warunki rynkowe dla usług roamingu będą stabilne – co najmniej do 2022 roku.
Raport z badań
Jaki wpływ na branżę oraz rynek telefonii komórkowej będą miały nowe regulacje? Aby odpowiedzieć na to pytanie, Telekom Austria Group zleciła firmie Plum Consulting dokonanie analizy potencjalnego oddziaływania nowych przepisów – w szczególności na usługi głosowe i transmisję danych. Raport „Przyszłość roamingu w Europie: Większa konkurencyjność czy więcej przepisów?” został omówiony przez Davida Lewina, głównego konsultanta w firmie Plum Consulting. W opracowaniu uwypuklono wiele kwestii odnoszących się do aktualnych regulacji roboczych.
„Zidentyfikowaliśmy wiele elementów, które należy ponownie rozważyć, a które potencjalnie osłabiają rozwój konkurencyjnych rynków detalicznych w zakresie roamingu w Europie. Kwestie
te koncentrują się na wielu obszarach, w szczególności założeniach dotyczących hurtowego rynku usług roamingowych, poziomach proponowanych hurtowych i detalicznych pułapów cenowych, potencjału dla odzyskiwania ponoszonych kosztów przez sieci hostingowe, a także czasu przeznaczonego na ocenę nowych regulacji.” – powiedział David Lewin.
Ocenie poddano cztery główne opcje przyszłych regulacji w sprawie usług roamingowych na runku europejskim:
1. Dalsze ustalanie pułapów cenowych dla roamingu na terenie Europy, jako rozwiązanie długoterminowe.
2. Promowanie konkurencji poprzez zobligowanie operatorów telefonii komórkowej do zapewnienia hurtowego roamingu dla operatorów wirtualnych sieci komórkowych (MVNO) i dystrybutorów usług na poziomie cen regulowaych („opcja odsprzedaży”)
3. Promowanie konkurencji poprzez zobligowanie do rozdzielania usług roamingu międzynarodowego od usług krajowych (odseparowanie roamingu). Występują dwie główne opcje techniczne, aby to osiągnąć, które mają odmienne cechy:
- Pojedyncze odseparowanie IMSI (Międzynarodowej Tożsamości Abonenta Sieci Komórkowej): techniczna kontrola usługi roamingowej pozostaje po stronie operatora krajowego.
- Podwójne odseparowanie IMSI: Wymaga, aby klienci używali nowych kart SIM, a techniczna kontrola usługi roamingowej została przerzucona na alternatywnego dostawcę usług roamingowych.
Wnioski z przeprowadzonych badań:
- Pułapy cenowe były skuteczne w przeszłości, ale gdy osiągnęły one poziom kosztów podaży, doprowadziły one do wzrostu ryzyka o niezamierzonych i szkodliwych konsekwencjach. Bardziej istotną kwestią jest to, że pułapy cenowe nie rozwiązują kluczowej kwestii – braku presji ze strony konkurencji na detalicznym rynku usług roamingowych.
- Opcja odsprzedaży bez wątpienia spowoduje zwiększenie konkurencyjności na rynku detalicznym. Siła oddziaływania tego efektu jest wątpliwa, ale prawdopodobne jest jego samoistne ogarniczenie.
- Każde osiągnięcie odseparowania roamingu powinno znacznie zwiększyć konkurencyjność na detalicznym rynku usług roamingowych i pociągać za sobą wystąpienie problemów w zakresie cen detalicznych roamingu.
- Pojedyncze oseparowanie IMSI zapewnia lepsze odczucia użytkownika końcowego w krótkim okresie czasu, mniejsze ryzyko wdrożeniowe i niższe koszty implementacyjne.
- Podwójne odseparowanie IMSI zapewnia stałe rozwiązanie strukturalne bez potrzeby wprowadzenia długoterminowych regulacji cen hurtowych, które wymagane są w przypadku pojedynczego odseparowania IMSI. Ta opcja oferuje większy zakres innowacyjności.
- Nie jest zasadne wymaganie obu rozwiązań, zarówno dla pojedynczego jak i podwójnego IMSI. Takie złożone rozwiązanie doprowadziłoby do zwiększenia kosztów wdrożeniowych w sposób znaczący, a także opóźnienia wdrożenia bez odnoszenia z tego tytułu jakichkolwiek korzyści. Jednak nie ma powodu, aby opcja odsprzedaży nie współistniała w jedną z opcji odseaprowania, aby doprowadzić do dalszego wzrostu konkurencyjności.
W analizie firmy Plum zawarto także wniosek, że zarówno detaliczny jak i hurtowy rynek roamingu głosowego nie jest konkurencyjny, a wymagane regulacje są wadliwe, a także, że nie są wymagane żadne regulacje cen hurtowych. W zakresie roamingu transmisji danych w raporcie zasugerowano, że konkurencyjność na rynku detalicznym może być obecnie wystarczająca, aby nastąpiło obniżenie cen w odniesieniu do konkurencyjnego rynku hurtowego, który przechodzi na poziom cen detalicznych.
Ostatecznie Alexander Zuser stwierdził, że: „W raporcie uwypuklone są kwestie poruszane przez grupę Telekom Austria na temat roboczej wersji przepisów w sprawie roamingu „Roaming III”: Dzięki temu mamy nadzieję, że prowadzona będzie debata na temat propozycji przedstawionej przez Komisję Europejską. Jest to kwestia zasadnicza, ponieważ operatorzy będą konkurować w celu pozyskania klientów poprzez oferowanie atrakcyjnych usług roamingowych. Pułapy cenowe doprowadzają i nadal będą doprowadzać do występowania olbrzymich strat dla nas wszystkich, w szczególności dla klientów, którzy nie będą mogli znaleźć takich ofert na rynku, które nie będą zaspokajać ich indywidualnych potrzeb.”
źródło: Telecom Austria
Kan
W UE nie powinno być w ogóle roamingu.
Oczekiwałem, że z czasem zostanie zniesiony roaming wewnątrzunijny w sensie opłat za rozmowy i MMS-y przychodzące oraz honorowania abonentowi jego krajowych, 'ojczystych’ stawek i warunków za rozmowy, smsy i MMs-y wychodzące oraz mobilny transfer danych. Jednak z powyższego newsa i raportu widzę, że się na to jak na razie nie zanosi… 🙁 Skoro Unia aspiruje lub pretenduje swego rodzaju odzwierciedlania 'Stanów Zjednoczonych Europy’, to również warunki cenowe usług mobilnych powinnu zmierzać ku upodobnieniu się względem świadczonych wobec abonentów w USA, podróżujących sobie za stanu do stanu z telefonem, smartfonem, tabletem czy komputerowym modemem 2G/3G/4G. Ale to nie będzie tak do przodu hop, ponieważ operatorzy, przerażeni rezygnacją z zysków na roamingu, szybko zaczną udawać Greka. Plajtującego.
No co ty LesH mieli by się pozbawić zysku, to raczej nie realne.
Co daje formatowanie bateri tego telefonu ? Wgl trzeba to zrobić ?
Bardzo ciekawe rozwiązanie szykują, roaming krajowy odłączony od roamingu międzynarodowego. Wybieramy bez zmiany numeru czy abonamentu innego operatora jeżeli ten nam nie odpowiada na połączenia zagraniczne i to niekoniecznie krajowego. Ten pomysł może przynieść korzyści klientom, ale uwolnienie w 2016r blokady cen detalicznych zapewne poskutkuje wzrostem cen połączeń komórkowych, i to jak bywa w takich przypadkach, nastąpią kosmiczne podwyżki. Jak kota nie ma to myszy harcują.