2 sierpnia 2011r, Prezes UKE nałożył na Polska Telefonię Cyfrową operatora sieci T-Mobile karę w wysokości 5mln zł za loterię „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem”
W dniu 2 sierpnia 2011 r. Prezes UKE nałożył na Polską Telefonię Cyfrową sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie karę pieniężną w wysokości 5 000 000 zł za:
– naruszenie Prawa Telekomunikacyjnego poprzez niewypełnienie obowiązku uzyskania zgody dla 95 abonentów lub użytkowników końcowych sieci telekomunikacyjnej PTC na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego i użycie w stosunku do tych abonentów lub użytkowników końcowych automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego polegające na wysłaniu komunikatów tekstowych SMS zachęcających do udziału w loterii promocyjnej pod nazwą „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem”, w sytuacji gdy posiadane przez PTC zgody zostały wyrażone niezgodnie z art. 174 pkt 1 Pt Prawa telekomunikacyjnego
-naruszenie Prawa telekomunikacyjnego przez niewypełnienie obowiązku uzyskania zgody dla 1.711.294 abonentów lub użytkowników końcowych sieci telekomunikacyjnej PTC na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego i użycie w stosunku do tych abonentów lub użytkowników końcowych automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego polegające na wysłaniu komunikatów tekstowych SMS lub komunikatów głosowych IVR zachęcających do udziału w loterii promocyjnej pod nazwą „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem”.
Przepis Prawa telekomunikacyjnego stanowi, że zakazane jest używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Wyrażona przez abonenta lub użytkownika końcowego zgoda jako wymagana przepisem ustawy musi natomiast spełniać wymogi określone w art. 174 Pt, tj. zgoda ta:
1) nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści;
2) może być wyrażona drogą elektroniczną, pod warunkiem jej utrwalenia i potwierdzenia przez użytkownika;
3) może być wycofana w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat.
Ustanowiony w art. 172 ust. 1 Pt Prawa telekomunikacyjnego zakaz używania automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego stanowi implementację do polskiego porządku prawnego postanowień, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
W wyniku przeprowadzonego postępowania administracyjnego, Prezes UKE dokonał analizy 145 przypadków użycia automatycznych systemów wywołujących polegającego na skierowaniu do abonentów lub użytkowników końcowych sieci telekomunikacyjnej PTC:
– komunikatów SMS lub
– komunikatów IVR (tj. ang. „Interactive Voice Response” – jest to nazwa systemu w telekomunikacji, umożliwiającego interaktywną obsługę osoby dzwoniącej),
zachęcających do udziału w loterii promocyjnej pod nazwą „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem”.
Postępowanie wykazało, że spośród badanych 145 przypadków, dla 95 abonentów lub użytkowników końcowych PTC nie wypełniła obowiązku uzyskania zgody na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego. W 95 badanych przypadkach doszło bowiem do wysłania do abonentów lub użytkowników końcowych komunikatów tekstowych SMS zachęcających do udziału w loterii promocyjnej pod nazwą „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem”, w sytuacji gdy posiadane przez PTC zgody zostały wyrażone niezgodnie z Prawem telekomunikacyjnym
Jednocześnie w toku postępowania Prezes UKE ustalił, że PTC wysyłając do łącznie 1.711.294 abonentów lub użytkowników końcowych komunikaty tekstowe SMS lub komunikaty głosowe IVR zachęcające do udziału w loterii promocyjnej pod nazwą „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem”, nie wypełniła obowiązku uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego określonego w Prawie telekomunikacyjnym. Spółka traktowała bowiem brak sprzeciwu abonenta lub użytkownika końcowego na otrzymywanie „informacji handlowych” jako zgodę na używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego w rozumieniu Prawa telekomunikacyjnego , co stanowi przykład „zgody dorozumianej”. Tymczasem, zgodnie z Prawem telekomunikacyjnym ww. zgoda „nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści”.
Prezes UKE nakładając na PTC karę pieniężną zwrócił uwagę na to, iż bezpośrednią konsekwencją stwierdzonych naruszeń PTC było obniżenie przewidzianego prawem stopnia ochrony praw abonentów i użytkowników końcowych w relacji z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym. Działania PTC polegające na używaniu automatycznych systemów wywołujących bez wymaganej zgody abonenta lub użytkownika końcowego powodowały ingerencję w prywatność abonenta lub użytkownika końcowego przez konieczność odbierania niezamówionych komunikatów mających na celu marketing bezpośredni dotyczący Loterii. Nie sposób ocenić skali uciążliwości odbierania ww. komunikatów, jaka była po stronie ich odbiorców. Nie sposób także pominąć faktu, iż skutkiem dalej idącym nieuprawnionego przesyłania wyżej wymienionych komunikatów, było czasem niezamierzone przystąpienie do Loterii i poniesienie związanych z tym istotnych konsekwencji finansowych. Sytuację do jakiej doszło w wyniku stwierdzonych naruszeń należy ocenić jako istotne naruszenie praw abonentów i użytkowników końcowych, tym bardziej, że skala procederu objęła łącznie 1.711.389 abonentów lub użytkowników końcowych.
Prawo telekomunikacyjne przewiduje w takich sytuacjach wydanie przez Prezesa UKE decyzji nakładającej karę pieniężną w maksymalnej wysokości do 3 proc. przychodów ukaranego podmiotu.
Prezes UKE podkreśla także, że wysokość kary pieniężnej uwzględnia okoliczność, że Spółka była już karana przez Prezesa UKE za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych.
źródło: UKE
potter28
i bardzo dobrze, moze „barany” sie opamietaja i nie beda wiecej wyludzac pieniedzy.. tylko siec play nie stosowala ponoc tych praktyk i chwala jej za to…
Kiedys orange wyludzil od mojej mamy 75pln, a nie wiedziala nawet ze o cos gra… przyszedl sms to go usunela i tak sie zaczelo…
I bardzo dobrze oprócz tych 5 milionów powinni oddać abonentom kase za smsowe oszustwo.
wydaje mi się, że wszystko jest kwestią czytania regulaminów konkursów.
To jest podstawa udziału we wszystkich zabawach.
I oczywiście wszystkiemu winny jest klient 😉
operator zawsze powinien poinformować klienta o najważniejszych postanowieniach regulaminu – choćby ze względów etycznych
Przede wszystkim to kwestia konsekwentnego prawa i stanowczego ścigania oszustów z urzędu. Nie będę się tu powtarzał i pisał tego samego, co wyłuszczyłem wczoraj, 2011.08.03 g.13:46 w komentarzu http://www.telix.pl/artykul/t-mobile-zaplaci-5-mln-kary-za-loterie-sms-ery-3,42532.html lecz podkreślę, iż w pełni podtrzymuję swój pogląd na temat osobistego pociągania do odpowiedzialności osób winnych, współwinnych lub choćby maczających palce w oszustwach, czyli pomagierów lub fiszujących to swym znanym, wypromowanym medialnie nazwiskiem (jak ten 'znany pożal się w zbożu’ prezenter radiowo-telewizyjny z Łodzi), dzięki którym firma, w której pracują, podstępnie zgarnia od ludzi SETKI MILIONÓW ZŁ. To powinno biec niezależnie od siebie: działania i kary UKE oraz ŚCIGANIE Z URZĘDU i POSTĘPOWANIE KARNE prokuratury państwowej i sądu. Jakby się stało głośne publiczne skazywanie prawomocnymi wyrokami na lata więzienia (do 8 lat za oszustwo) plus zabór kont bankowych i licytacja mienia osób współwinnych takiemu oszustwu na poczet zwrotów wyłudzonych środków (z %-ami!!!) dla oszukanych pokrzywdzonych plus smród za firmą o opinii krętacza oszusta wyłudzacza, to by takie procedery wybito cwaniaczkom ze łbów i poszłyby migiem w zapomnienie. Prawo musi chronić użytkowników telefonów komórkowych przed naciąganiem z wymówką 'czytajcie nasze regulaminy’. Pogonić dziadów i pozbawić tą drogą zdobywanych fortun i majątków a życie nieco znormalnieje. Prawo powinno też chronić posiadaczy kont emaliowych, toteż następnie powinni się zabrać za emaliowany spam z serii 'Gratulujemy! Wygrałeś 560 tys. Zł!’ z podpisem: ‘Dyrektor d/s wypłat’. Jednym z liderów – wciąż bezkarnych i dobrze się mających – jest 'Reader’s Digest’. Łapać oszustów i przykładnie karać z urzędu – to zadanie dla władz.
Mam ten telefon i jestem z niego bardzo zadowolony
nie do konca jest to kwestia czytania regulaminu, bo w takim esemesie przychodzi np wiadomosc ze bierzesz udzial w loterii i aby sie wymiksowac nalezy wyslac esa o takiej tresci… Ale ze pobieraja 10 zl za jedna wyslana wiadomosc to juz nie napisza…poza tym wyobraz sobie ze jaks babcia ma komorke do dzwonienia i nawet nie wie jak odczytac wiadomosc, a te przychodza po 2 dziennie i co wtedy? kazdy udzial w loterii powinien byc potwierdzony przez uzytkownika dobrowolnie…
I jeszcze jedno, pisza ze regulamin jest na stronie http://www.blablabla.pl i jak taka osoba ma go przeczytac…
A slusznie by bylo oddac kase nabitym w butelke…
Może ktoś mi podpowie czy ten telefonik nadaje się dla starszej osoby? Chodzi mi o wielkość liter i cyfr w komunikatach, przy wpisywaniu numeru oraz w SMSach.
Wszystkich operatorów powinno sie tak ukarac bo te loterie to jeden wielki KANT
Z czegoś te wszystkie urzędy muszą żyć 😀
Wkoncu się doigrali, bo to było nieczyste zagranie. Wykorzystujące klientów