Nowoczesne rejestratory pozwalają na zapis obrazu przed i za pojazdem. Wymaga to oczywiście montażu dwóch kamer umieszczonych za przednią i tylną szybą. Niektóre modele sprzedawane są właśnie w takich zestawach – z kamerką tylną. Takie rozwiązanie pozwala sprawdzić co działo się z pojazdem w sytuacji kryzysowej. Dobra kamerka samochodowa pozwala więc na udokumentowanie naszej podróży i przyda się gdy trzeba będzie sprawdzić jak przebiegała nasza jazda. Także w przypadku auta stojącego na parkingu kamerka może się przydać, bo jest w stanie zarejestrować np. parkingowe przycierki i rysy.

Jednym z produktów, który pozwala na zapis obrazu przed i za pojazdem jest zestaw A510 od 70mai – rejestrator 2.5K z kamerą przednią i tylną kamerką RC11 w zestawie. Firma od dawna oferuję różne modele kamerek na każdą kieszeń a model A510 plasuje się ze swoją ceną  w środku portfolio produktowego firmy.

Parametry A510  są następujące:

  • Rozdzielczość 2.5K, 2592 x 1944 px dla kamery przedniej i full HD dla kamery tylnej
  • Nagrywanie dwukanałowe
  • Zapis w standardzie H.265, który daje lepszy stopień kompresji przy zachowaniu tej samej jakości nagrania niż starszy H.264.
  • Przednia kamerka wspiera HDR, czyli dobrze radzi sobie z obrazem o dużej rozpiętości tonalnej.
  • Nagrania nocne z trybem NightOwl
  • Tryb parkingowy
  • Zdalny nadzór (opcja z zestawem UP04)
  • Kąt widzenia kamery przedniej 140 stopni, tylnej 130 stopni
  • Nagrywanie do 60FPS dla przedniej kamery

Przednia matryca kamerki to model  STARVIS 2 IMX675 od Sony  pozwalający na rejestrację z prędkością do 60 FPS. Obiektyw kamery mą ogniskową 140 stopni a jego przesłona to F/1.8. Tylna kamerka RC11, którą dostajemy w zestawie – ma rozdzielczość Full HD.

Kamerka A510  wyposażona jest w 2-calowy ekran o rozdzielczości 640×360 pikseli.

Instalacja zestawu.

Cały zestaw testowy składał się w naszym przypadku z 3 elementów: kamery A510, zestawu 4G UP04 oraz kamerki tylnej RC11.

Instalację rozpoczęliśmy od umieszczenia karty pamięci microSD w slocie i montażu kamery na przedniej szybie. Kabel zasilający poprowadziliśmy wzdłuż szyby i drzwi aż do schowka przy fotelu pasażera w którym umieszczony był moduł UP04 ze slotem na kartę SIM. Kabel zasilający został poprowadzony górą wzdłuż podsufitki. Jeśli nie chcemy prowadzić aż tak długiego przewodu z boku, to możemy zamontować kamerkę tuż nad deską rozdzielczą samochodu. Producent dostarcza w zestawie specjalne naklejki z folii przeźroczystej, dzięki którym łatwiej jest przymocować kamerę do szyby i łatwiej jest ją potem odczepić. Naklejki te można wykorzystać kilka razy. Kable tylnej kamery też zostały poprowadzone wzdłuż podsufitki i zamaskowane. W rezultacie całość była praktycznie niewidoczna. Kamerka została zamocowana do tylnej szyby samochodu na samoprzylepną folię. Konieczne było pozostawienie zapasu kabla, żeby nie dochodziło do zbytniego naprężenia w momencie otwarcia klapy bagażnika.

Opcjonalny moduł 4G UP04 podpinany jest do źródła stałego zasilania – w przypadku mojego pojkazdu do jednego ze złącz w radioodbiorniku. Kartę SIM w formacie nano wkładamy do slota i po chwili dioda zaczyna migać na zielono co oznacza, że zalogowano się do sieci komórkowej.

Obsługa

Kamerką jest obsługiwana na dwa sposoby. Przy pomocy pobranej z Google Play lub Appstore aplikacji 70mai lub przy pomocy przycisków umieszczonych pod ekranem.

Jeśli zdecydujemy się na aplikację mobilną to kamerka utworzy hotspot, do którego podłączamy się telefonem przez WIFI. Uzyskujemy w ten sposób dostęp do ustawień urządzenia oraz galerii zdjęć i nagranych filmów., które możemy pobrać na komórkę.

W Ustawieniach możemy dokonać zmian wielu parametrów pracy: możemy wybrać rozdzielczość nagrywania, włączyć i wyłączyć HDR, wybrać jakość nagrywania – kodek (H.264 i H.265) a także włączyć różnego rodzaju opcje nagrywania parkingowego, wykrywania ruchu i kolizji (dostępne wyłącznie w przypadku zapewnienia stałego zasilana poprzez moduł UP04, który zapewnia zasilanie także wtedy, gdy silnik jest zgaszony) . W przypadku tych dwóch ostatnich opcji, kamerka rozpocznie nagrywanie w momencie gdy zarejestruje ruch w pobliżu pojazdu lub wstrząs.  Możliwe jest też ustawienie czasu pojedynczych filmów – np. 1 minuta, 30 sekund itd. oraz nałożenie na film informacji o aktualnym czasie, prędkości oraz współrzędnych geograficznych. Dane o trasie pojazdu też można przesłać do telefonu.

W aplikacji mobilnej możemy też ustawić parametry hotspota WIFI oraz sprawdzić status pozycjonowania GPS. Przydatną funkcją jest też linia czasu, na której możemy zobaczyć wszystkie nagrania ułożone według daty rejestracji. Nagrania są oznaczone odpowiednim kolorem, co pozwala szybko ocenić czy są to standardowe filmy, filmy poklatkowe czy też nagrania sytuacji krytycznych lub z parkingu.

Jeśli nie chcemy podpinać telefonu komórkowego do hotspota, to wszystkich zmian parametrów pracy można dokonać przy pomocy przycisków umieszczonych pod ekranem. Ustawienia widoczne w aplikacji mobilnej dostępne są bowiem też bezpośrednio w menu kamerki.

Gdy korzystamy z modułu LTE UP04 z aktywną kartą SIM, to kamerka daje nam dostęp do zdalnego nadzoru nad pojazdem. Dzięki niemu możemy np. sprawdzić aktualną lokalizację samochodu oraz podejrzeć widoki z przedniej lub tylnej kamerki z dowolnego miejsca na ziemi. Funkcja ta jest szczególnie przydatna w sytuacji, gdy zaparkowaliśmy w nieznanym terenie i nie do końca pamiętamy jakie było miejsce parkowania. Przyda się też w miejscach potencjalnie niebezpiecznych, gdzie nocne nagrania będą dowodem na wyrządzone szkody parkingowe.

Filmy

Poniżej prezentujemy kilka nagrań zrobionych przy pomocy kamerki i pobranych przez aplikację do pamięci telefonu. Nagrania dzienne są dobrej jakości. W nocy, szczególnie w przypadku przedniej kamerki – też jest dobrze. Tablice rejestracyjne jesteśmy w stanie w nocy odczytać w przypadku mniejszych prędkości i niewielkiej odległości od samochodu. Tylna kamerka nie wspiera HDR – jeśli jednak potrzebujemy wyższej jakości obrazu, możemy po prostu kupić przednią kamerę, a następnie kupić osobno tylną kamerę model RC12. Dzięki temu zarówno przedni, jak i tylny aparat mogą nagrywać w trybie HDR.

 

 

 

 

Podsumowanie

Zestaw A510 to nowoczesny komplet obejmujący kamerę przednią i tylną, umożliwiający rejestrowanie obrazu zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Kamerę można wygodnie kontrolować za pomocą aplikacji mobilnej, ale dzięki wbudowanemu ekranowi istnieje również możliwość obsługi przy użyciu przycisków umieszczonych na obudowie.

Jakość filmów rejestrowanych w 2.5K z HDR z  przodu i fullHD z tyłu jest dobra i pozwala na odczyt numerów rejestracyjnych w niewielkiej odległości. W gorszych warunkach oświetleniowych też mam całkiem dobrą jakość a dzięki HDR,  światło z ulicznych latarni nie zakłóca nam rejestrowanego obrazu.

Na plus zasługuje też możliwość zdalnego nadzoru parkingowego w połączeniu z zestawem zasilania UP04. Możemy w ten sposób sprawdzić w telefonie obraz z kamerki i lokalizację pojazdu.

Zestaw 70mai A510 dostępny jest do kupienia tutaj.

Marcin Horecki