Nie ma chyba branży, która tak skutecznie potrafi wykorzystać nowe technologie do zwiększania sprzedaży jak eCommerce. Trudno się temu dziwić: w internecie konkurencja zawsze czuwa, a wdrożenie nowinek związanych z wysyłką, prezentacją produktów i promocją może zapewnić przewagę nad innymi sklepami. W tym artykule przedstawimy najciekawsze nowe technologie, jakie możecie zastosować w sklepach internetowych.

Oprogramowanie ERP do zarządzania sklepem

Zarządzanie nowoczesnym sklepem internetowym obejmuje wiele aspektów, takich jak stany magazynowe, księgowość, polityka cenowa i wieloplatformowa sprzedaż. Efektywne zarządzanie wymaga więc zintegrowanego oprogramowania, takiego jak system ERP, z angielskiego: Enterprise Resource Planning, czyli Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa. 

To kategoria programów które łączą wiele aspektów działalności sklepu online, umożliwiając zwiększenie efektywności sprzedaży oraz mniejsze nakłady pracy i dostępność wszystkich danych w jednym miejscu. Obecnie programy ERP działają w chmurze, dzięki czemu możliwa jest prosta praca zdalna, czy współpraca wielu oddziałów firmy, nawet jeżeli nie znajdują się w jednej lokalizacji. 

Integracja usług kurierskich ze sklepami online

Choć dawniej, aby zrealizować wysyłkę towaru do klienta, należało ręcznie wypisać etykietę, albo wygenerować ją przez formularz na stronie kuriera, dziś to już przeszłość. Etykieta na paczkę może być automatycznie wygenerowana za pomocą oprogramowania zintegrowanego z systemem sklepu internetowego, natychmiast po zakupie i opłaceniu towaru przez klienta. 

Taka etykieta może być od razu generowana z kodem kreskowym lub QR, pełniąc rolę etykiety wysyłkowej. Oszczędza to ogromną ilość czasu, szczególnie przy dużej ilości przesyłek do wysyłki. Natomiast import danych pozwala jednocześnie na generowanie dużej ilości etykiet, dla szybszego wydruku. 

Korzyścią jest tu także zmniejszenie odsetka pomyłek, które mogą pojawić się po ręcznym wypełnianiu formularza. Etykiety są bowiem generowane z poziomu oprogramowania, a więc nie może być tu mowy o pomyłce, przynajmniej ze strony sklepu internetowego. Do tej integracji firmy zaopatrują się nawet w specjalne drukarki etykiet kurierskich, zarówno standardowe, jak i przemysłowe, dostosowane do potrzeb większych firm. 

Rozszerzona rzeczywistość w sklepach internetowych

Jedną z najciekawszych i ekscytujących funkcjonalności jest wprowadzenie rozszerzonej rzeczywistości w sklepach internetowych, znanej także jako Augmented Reality lub AR. Pozwala to na połączenie sprzedaży w sklepie z funkcjonalnościami takimi jaki wirtualna przymierzalnia, która wykorzystywana jest chętnie przez sklepy z butami, czy odzieżą.

Duże sklepy obuwnicze, z salonami w sklepach stacjonarnych umożliwiają pomiar rozmiaru buta po przyłożeniu stopy do specjalnego skanera. Miary zdejmowane są automatycznie, a następnie zapisywane na koncie. Dzięki temu, przy kolejnych wizytach w sklepach internetowych, oprogramowanie będzie sugerować właściwy rozmiar buta. 

Podobne możliwości wykorzystują salony meblowe online, pozwalające przesłać rozmiary pokoju czy kuchni, a następnie zaprojektować samodzielnie meble na wymiar, dzięki interaktywnym kreatorom. Pozwala to zwizualizować mieszkanie z nowymi meblami, zanim cokolwiek zamówimy.

Wykorzystanie AI w sklepach internetowych

Sztuczna inteligencja, czyli AI może również znaleźć zastosowanie w tak prozaicznych dziedzinach jak handel w sieci. Sklepy wykorzystują machine learning, aby usprawnić proces obsługi klienta, analitykę i sprzedaż. Przykładem mogą być chatboty, czyli oprogramowanie pełniące rolę pierwszego kontaktu. Klienci mogą zadać pytanie o sklep, asortyment czy metody płatności, a chatbot odpowie zgodnie ze zdefiniowanymi parametrami. Dopiero w sytuacji, gdy robot nie może poradzić sobie z zapytaniem klienta, przełącza pytającego na konsultanta. Pozwala to zmniejszyć ilość pracy niezbędnej do obsługi sklepu, a tym samym ograniczyć koszty i zwiększyć rentowność działalności.

Sztuczna inteligencja może być też skutecznie wykorzystywana do rekomendacji nowych produktów, na podstawie istniejącej historii zakupów klienta, albo jego skonfigurowanych preferencji. Niektóre sklepy mogą używać nawet prostych ankiet przed zakupem, aby lepiej zadziałała personalizacja, co nie tylko będzie użyteczne dla samych kupujących, ale powinno skutkować także większą zawartością koszyków i lepszą konwersją.