Jesteś tutaj:-, Newsy-Historia gier wideo

Historia gier wideo

Z pewnością każdy z nas lubi pograć sobie w gry wideo. Czy to na konsoli, czy to na komputerze, czy też nawet na telefonie komórkowym. Mamy do dyspozycji różne gatunki. Gry sieciowe, strzelanki FPP, strategiczne, sportowe, symulacyjne, hazardowe (szczególnie lubiane są takie, dla których dostępne są Spinia promo code). Ale czy zastanawiałeś się, jak to się wszystko zaczęło? Jeśli chciałbyś coś więcej wiedzieć na ten temat, to dziś zaprezentujemy Ci trochę wiedzy na ten temat.

Pong, czyli pierwsza prawdziwa gra wideo

Pong to wydana w 1972 roku przez firmę Atari gra wideo, uznawana powszechnie za pierwszą prawdziwą produkcję tego typu. Był to uproszczony do granic możliwości symulator tenisa stołowego. Na ekranie widzieliśmy dwie paletki po bokach oraz przelatującą między nimi piłkę (kwadratową wprawdzie, ale jednak piłkę). Zadaniem graczy (tak, właśnie graczy, bo w Ponga mogły grać dwie osoby jednocześnie) było odbijanie piłki tak, by przeciwnik nie zdołał  tego zrobić.

Oczywiście przed Pongiem było także kilka innych produkcji, które można uznać za gry, jak na przykład Computer Space, czy też Tennis for Two (z 1958 roku!), jednak to właśnie Pong jest pierwszym tytułem, który charakteryzuje tym wszystkim, co znamy dziś z typowych gier wideo.

Pewną ciekawostką może być także fakt, że Ponga możemy uznać także za pierwszą w historii grę e-sportową. Już w roku jej wydania, czyli w 1972 na Uniwersytecie Stanforda w Stanach Zjednoczonych przeprowadzono turniej w tę grę z udziałem kilkudziesięciu graczy. Rywalizacja toczyła się na zasadach pucharowych (dzielono uczestników na pary, przegrywający odpadał), a zwycięzca otrzymał roczną prenumeratę magazynu Rolling Stone.

Błyskawiczny rozwój rynku gier

W ciągu kolejnych 10 lat rynek gier wideo rozwijał się dosyć szybko. Powstawały liczne konsole do gier, jak na przykład Magnavox Odyssey, czy też Atari 2600.  Dysponowały one wieloma tytułami zapewniającymi rozrywkę zarówno pojedynczej osobie, jak i pozwalające rywalizować dwóm graczom jednocześnie. Jednak prawdziwy przełom nastąpił mniej więcej na początku lat 80., kiedy to pojawił się na rynku ośmiobitowe komputery domowe oferujące naprawdę imponujące jak na tamte czasy możliwości.

Komputery ośmiobitowe trafiają pod strzechy

Ich dostępność w Polsce we wczesnych latach 80. była dosyć znikoma, jednak ci, którzy chcieli się w taki sprzęt zaopatrzyć, mieli kilka możliwości. Był to import prywatny z zagranicy, zakup w sklepach Pewexu lub na giełdzie (sprzęt używany lub co tu dużo mówić – z przemytu). Do najpopularniejszych i najlepszych w tamtych czasach należały urządzenia takie jak:

  • ZX Spectrum
  • Atari 800 XL
  • Commodore 64

Oczywiście były także inne konstrukcje jak na przykład Amstrad CPC464, ale nie zyskały sobie one aż takiego uznania, jak wymienione powyżej trzy komputery. To właśnie dzięki nim pierwszy kontakt z grami komputerowymi zaliczały miliony graczy. A tytuły takie jak na przykład Asteroids, Giana Sisters, M.U.L.E., Boulder Dash, River Raid, Defender of the Crown, Pitfall i tysiące innych błyskawicznie stawały się wręcz legendami na skalę ogólnoświatową.

Jednak nie da się ukryć, że ośmiobitowe konstrukcje miały dość ograniczone możliwości generowania grafiki i pozwalały w najlepszym wypadku grać jednocześnie na jednym telewizorze dwóm graczom.  Możliwości graficzne pozwalały z reguły na wyświetlenie na ekranie obrazu w rozdzielczości 320×200 pikseli w dwóch kolorach lub 160×120 w 16. Do tego dochodził generowany przez komputer dźwięk monofoniczny. Technologia rozwijała się jednak w takim tempie, że szybko parametry oferowane przez te konstrukcje stawały się niewystarczające.

Spopularyzowanie się konstrukcji 16-bitowych

Już w drugiej połowie lat 80. na rynku zaczęły się pojawiać komputery 16-bitowe. Szczególną popularnością cieszył się produkt firmy Commodore o nazwie Amiga. Była to konstrukcja wyprzedzająca znacząco nie tylko konkurencję, ale w zasadzie całą epokę. Na przykład najpopularniejszy model Amiga 500 pozwalał wyświetlać na ekranie obraz w pełnej rozdzielczości PAL z wykorzystaniem 4096 kolorów, do tego nie ograniczał liczby animowanych obiektów i generował dźwięk stereofoniczny w czterech kanałach z możliwością odtwarzania sampli.

Jego konkurentem była seria ST firmy Atari, jednak ustępowała Amidze pod względem możliwości graficznych i dźwiękowych. Niemniej jednak to właśnie te dwie konstrukcje zawładnęły w pełni rynkiem gier komputerowych pod koniec lat 80. i w pierwszej połowie lat 90. To w tym okresie powstało także mnóstwo zaawansowanych graficznie hitów, jak na przykład Agony, Another World, Worms, Cannon Fodder, Sensible Soccer, Chaos Engine, Hired Guns, Secret of Monkey Island, Super frog, Shadow of the Beast… Możliwości multimedialne prezentowane przez Amigi spowodowały także, że komputery te zaczęły być powszechnie stosowane na przykład w telewizji do generowania różnego rodzaju czołówek lub efektów. Na przykład telewizja Polsat od początku swojej działalności do 1999 roku korzystała wyłącznie z komputerów Amiga na potrzeby graficzne i animacyjne w swoich programach.

Na rynek „growy” wchodzą komputery PC

W okresie popularności Amig i Atari ST komputery PC (czyli konstrukcje oparte o procesory z serii x86 Intela) nie były w stanie im dorównać pod względem możliwości, złośliwi określali je mianem „maszyn do pisania”. Dopiero pojawienie się akceleratorów grafiki 2D i 3D (począwszy od słynnej karty Voodoo Graphics, która miała swoją premierę w 1996 roku) oraz kart dźwiękowych pozwalających na odtwarzanie dźwięku o wysokiej jakości (ze szczególnym uwzględnieniem serii Sound Blaster oraz Gravis Ultrasound) spowodowały, że komputery PC w drugiej połowie lat 90. zaczęły przejmować pałeczkę pod względem platform do gier.

Ich najmocniejszą stroną była bez wątpienia możliwość generowania grafiki 3D dzięki sporej mocy obliczeniowej procesorów oraz wspomnianym powyżej akceleratorom graficznym. To właśnie na popularnych „pecetach” pojawiły się gry takie jak Doom, Duke Nukem 3D, Quake, czy też Unreal, które przeniosły wrażenia z gry na zupełnie nowy poziom i zapoczątkował erę gier trójwymiarowych, które znamy obecnie.

Można w uproszczeniu przyjąć, że na przełomie tysiącleci to właśnie komputery przejęły całkowicie we władanie rynek gier wideo. To także dla nich projektowano także pierwsze kasyna online oferujące gry hazardowe i darmowe bonusy. Ale oczywiście nie można zapominać także o zupełnie odrębnej linii konstrukcji służących do grania, którymi są…

Konsole do gier

Konsole do gier to zupełnie niezależne od komputerów, dedykowane urządzenia, przeznaczone wyłącznie do grania (w późniejszych generacjach pozwalające także na uproszczone korzystanie z Internetu i multimediów). Wymagają one podłączenia do telewizora oraz dysponują jedynie uproszczonym interfejsem użytkownika. Jednak zyskały sobie one także ogromną popularność z racji wyjątkowo prostej obsługi sprowadzającej się w większości przypadków do włożenia cartridge’a lub płyty CD do urządzenia i rozpoczęcia gry.

Do najpopularniejszych konsol (w różnych latach) zaliczyć możemy konstrukcje takie jak:

  • Atari 2600
  • Sega Mega Drive
  • Super Nintendo Entertainment System
  • Dreamcast
  • Sega Saturn
  • Sony Playstation
  • Xbox
  • Nintendo Wii

Obecnie na rynku liczą się w zasadzie tylko dwie serie. Są to firmowana przez Sony konsola Playstation (której piąta generacja miała swoją premierę  w grudniu zeszłego roku) oraz wyprodukowana przez Microsoft konsola XBox.

 



Autor |2021-03-05T15:29:59+02:005 marca 2021 15:29|Kategorie: Gry, Newsy|0 komentarzy

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.