Jesteś tutaj:---Jak poradzić sobie z depresją zimową?

Jak poradzić sobie z depresją zimową?

Podczas świąt bożonarodzeniowych wszyscy mogliśmy w końcu odpocząć, szczególnie w tak trudnym dla nas roku. Ograniczenia i samoizolacja wywarły na ludziach pewne efekty. Wiele osób ucierpiało na tym finansowo, niektórzy nawet popadli w depresję.

Polacy próbowali szukać ratunku w filmach, nowych grach komputerowych i kasynach online. Podczas pierwszej fali koronawirusa producenci konsol odnotowali znaczny wzrost sprzedaży swoich produktów, a Vulkan Vegas  zachęcał ludzi do rejestracji w kasynie i rozpoczęcia nowej przygody, oferując świetne bonusy online.

Przyczyny depresji zimowej

Jak pokazuje doświadczenie, nowy rok niestety nie zawsze oznacza nowe życie. Po okresie świątecznym niewiele w naszym życiu się zmieniło i wiele osób znowu popadło w zimową depresję. Zobaczmy, jakie są tego przyczyny.

  1. Zdecydowanym liderem zaburzeń nastroju człowieka w danym roku pozostaje pandemia koronawirusa i wynikająca z tego samoizolacja w wielu krajach. Ludzie zmuszeni są do pozostawania w domu.

Wszystkie rozrywki poza domem zostały odwołane. Kluby i restauracje, bary i kina zamknięte, nawet siłownie zostały objęte kwarantanną. Jedyną rozrywką w pochmurne dni pozostaje domowy seans filmowy i filiżanka gorącego kakao.

  1. Długie zimowe wieczory, krótkie dni i brak światła są kolejnym powodem, dla którego ludzie popadają w depresję zimą. Zmiana pór roku zawsze wpływa na zmiany w ludzkim organizmie. Człowiek pozbawiony dziennej dawki światła często wpada w zmiany nastroju.
  2. Brak ruchu jest charakterystyczny szczególnie zimą. Jest ciemno i zimno, dlatego ludziom nie chce się wychodzić z domu i nawet mały wysiłek fizyczny jak spacer sprawia nam kłopoty. Właśnie na świeżym powietrzu zwiększa się wydzielanie hormonu szczęścia.
  3. Ograniczone kontakty z ludźmi mogą być powodem, który przyczynia się do rozwoju depresji wśród ludzi samotnych.

Objawy zimowej depresji

Do typowych objawów, które potwierdzają, że dopadła cię chandra, należy spadek energii. Zimą mamy mniej słońca, a w związku z tym, mamy mniej sił na wszelkiego rodzaju aktywności. Dodatkowo pojawia się ogólne osłabienie organizmu. Nie interesujemy się więcej aktywnościami, które wcześniej sprawiały nam przyjemność.

Podczas okresu zimowego pojawia się też zwiększony apetyt, zwłaszcza na produkty bogate w węglowodany. Przeciętny Polak podczas zimy tyje około 3 kg. Niemniej jednak zwiększony apetyt nie zawsze jest dowodem depresji zimowej. Zimą po prostu potrzebujemy więcej energii.

Zmiana naszego nastroju może wpłynąć na rozwój depresji podczas zimy. Jej objawami mogą być pojawiające się czarne i pesymistyczne myśli, które podczas słonecznych letnich dni rzadko się zdarzają.

Trudności z koncentracją, senność i ogólne osłabienie organizmu również zaliczają się do objaw, które powodują, że przychodzi do nas chandra.

Jak sobie poradzić z zimową chandrą?

Jeśli dopadła cię depresja zimowa, spróbuj poprawić sobie nastrój, aby się jej pozbyć. Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na walkę z depresją zimową, które ci przedstawimy.

Więcej ruchu

Wszyscy wiemy, że zima to pora roku, która swoją pogodą nie zachęca do wieczornych spacerów i spotkań ze znajomymi na świeżym powietrzu. Pamiętaj jednak, że aktywny sposób życia jest bardzo ważny.

Ubierz się cieplej i wybierz się na krótki spacer zimowy. Aktywność fizyczna zimą daje jeszcze więcej korzyści niż bieganie latem. Wzmacnia się twoja odporność, mózg dotlenia się lepiej i wzrasta ilość endorfin, które wydzielają hormony szczęścia.

Spacery zimą oznaczają też szybszą przemianę materii, co oznacza, że po takiej przechadzce możesz spalić więcej kalorii niż w trakcie takiego samego spaceru latem. W rezultacie możesz później zjeść coś słodkiego i nie obawiać się o swoją figurę.

Domowa siłownia dla każdego

Dla tych, którzy jednak nie lubią zimowych spacerów i chłodnego powietrza, polecamy zajęcia w pomieszczeniach zamkniętych. O ile wszystkie siłownie obecnie są zamknięte, zawsze możesz ćwiczyć w domu.

Zorganizuj sobie domową siłownię. Wcale nie potrzebujesz na to dużo miejsca, wystarczy mały pokoik, aby ustawić sprzęt do ćwiczeń kardio i matę.

Najtrudniejszym etapem jest zazwyczaj pierwszy trening. Wiele osób odkłada go, bo nie chce, aby nieznajome osoby się gapiły. Ćwiczenia w domu pozbawiają nas tego problemu i zapewniają, że możemy nadal być w dobrej formie fizycznej nawet zimą.

Więcej światła w domu

Brak światła zimą powoduje, że tracimy dobry nastrój, czujemy się senni i osłabieni. Nasze ciało domaga się promieni słonecznych, dlatego warto zimą zaopatrzyć się w dodatkowe lampy z ciepłym światłem.

Pamiętajmy też o częstym otwieraniu rolet, zasłon i nawet samych okien, aby przewietrzyć pomieszczenie. Jeśli pracujesz w domu jak większość ludzi obecnie, ustaw swoje biurko obok okna i ciesz się dodatkową dawką promieni słonecznych.

Zimowe wieczory spędzone z korzyścią

Jeśli poczujesz się trochę smutny i zauważysz u siebie pewne objawy depresji, porozmawiaj o tym z innymi. Nie zamykaj się sam w domu podczas długich zimowych wieczorów, a wręcz odwrotnie, zaproś znajomych.

W trudnym dla ciebie okresie spróbuj otoczyć się ludźmi pozytywnie nastawionymi do życia. Zobaczysz, że z czasem udzieli ci się ich energia, a depresja pozostanie daleko z tyłu.



Autor |2021-02-19T08:47:40+02:0019 lutego 2021 08:46|Kategorie: Newsy|0 komentarzy

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.