Jesteś tutaj:-, Rynek-Tesco opuszcza Polskę

Tesco opuszcza Polskę

Polski rynek od lat marketami stoi. Mamy do czynienia z ogromną ilością sklepów typu Biedronka, Lidl, Netto, Stokrotka, Tesco czy Carrefour. To trochę tak jak w branży hazardu online, gdzie obecne jest niejedno kasyno z bonusem na start bez depozytu. W przypadku marketów ostra rywalizacja sprawia, że niektórzy gorzej radzą sobie z przetrwaniem. Niedawno firma Tesco ogłosiła, że wycofuje się z Polski.

Historia Tesco w Polsce

Tesco to brytyjska sieć handlowa, która obecna w Polsce była od 25 lat. W 1995 roku firma ta zakupiła w naszym kraju trzy pierwsze supermarkety, zaś w 1998 roku otworzyła swój pierwszy hipermarket mieszczący się w podwrocławskim parku handlowym Bielany. Lata 90. XX wieku jak i pierwsza dekada XXI wieku to okres, w którym w naszym kraju nastąpił prawdziwy boom na wszelkiego rodzaju markety, zwłaszcza te największe. Tesco wykorzystało ten czas na budowę wielu swych sklepów na terenie całego kraju. W 2002 roku firma ta przejęła sieć hipermarketów HIT, dzięki czemu powiększyła swój zasięg o 13 kolejnych obiektów. Jednocześnie zaczęła wkraczać do największych centrów handlowych w Polsce jak choćby Magnolia Park, Silesia City Center czy też Galeria Łódzka.

Następnym udanym krokiem marki była budowa mniejszych marketów w regionach pozbawionych galerii handlowych. W okresie, kiedy nie było jeszcze tak dużo Lidlów i Biedronek firma ta zdobyła wiele lokalnych rynków. Tesco jako pierwsza duża marka w Polsce wprowadziła w części swych sklepów całodobową obsługę, co spodobało się tym klientom, który nie mogli robić zakupów w normalnych godzinach pracy.

Z biegiem lat firma ta przejęła między innymi ponad 130 marketów Leader Price. Wyróżniała się tym na rynku, że zaczęła wprowadzać wiele swoich unikalnych marek. Przed 2008 rokiem współpracowała z firmą Cherooke, a następnie stworzyła swoją markę odzieżową F&F. Dzięki temu wiele osób mogło kupować wyższej jakości odzież w atrakcyjnych cenach. Tesco jako jedna z pierwszych marek w Polsce wprowadziła program lojalnościowy dla swych klientów – Tesco Clubcard. Ponadto już od 2012 roku zaoferowało klientom z największych miast zakupy przez internet.

Kłopoty Tesco

Od II dekady obecnego stulecia możemy zaobserwować w naszym kraju rosnący udział mniejszych sklepów. Biedronka, Lidl, Netto oraz Kaufland zaczęły stopniowo dominować na rynku. Przy tym sporo sklepów Tesco było przestarzałych lub znajdowało się w niezbyt dogodnych lokalizacjach. Dziś sporo z nas bardziej ceni sobie pobliskie markety niż centra handlowe. Tesco zaczęło mieć problemy nie tylko w Polsce, lecz i wielu innych krajach na świecie, z których marka ta wycofała się.

Od 2015 roku sukcesywnie w Polsce zamykane były kolejne sklepy Tesco. Do 2020 roku w wyniku likwidacji lub sprzedaży z mapy Polski zniknęło ponad 130 placówek Tesco. Kolejne zmiany marketingowe i handlowe nie przyniosły spodziewanych efektów, czego wynikiem jest wycofanie się Tesco z polskiego rynku.

Netto przejmuje Tesco

Na początku czerwca tego roku Tesco ogłosiło, że sprzedaje 301 sklepów, z magazynami i siedzibą główną. Ich nabywcą za cenę 900 mln złotych zostaje duńska firma Salling Group. Jest to właściciel znanej w Polsce sieci Netto. Do finalizacji transakcji ma dojść pod koniec tego roku. Duńczycy chcą następnie przekształcić placówki w nowoczesne sklepy Netto, na co wydadzą 1 mld złotych. Do tego czasu sklepy nadal mają funkcjonować jako Tesco. Na całe szczęście nie dojdzie, póki co do zwolnień grupowych, gdyż Salling Group zobowiązało się do przejęcia 7 tysięcy pracowników Tesco.



Autor |2020-07-17T09:31:20+02:0016 lipca 2020 20:05|Kategorie: Newsy, Rynek|0 komentarzy

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.