Wśród tysięcy nowych aplikacji wrzucanych codziennie do iOS App Store czy Google Play trochę ponad jedna trzecia z nich to gry. Aplikacji użytkowych jest wprawdzie więcej, jednak to gry dają developerom najwięcej przychodów. Chociaż gry na inne platformy są zwykle droższe od wersji mobilnych, to właśnie na rozrywkę w telefonie gracze wydaje najwięcej pieniędzy.

Według raportów firmy badawczej Statista, do 2021 roku blisko 2.6 mld ludzi będzie grało na telefonach. W stosunku od roku 2014, kiedy przeprowadzono podobne badanie oznacza to wzrost o 1 mld użytkowników.

Firmy developerskie coraz coraz chętnie spoglądają na rynek mobilny i nawet najwięksi gracze przeznaczają miliony Dolarów na rozwój swoich produktów w segmencie mobile. Stworzenie udanej gry, często wymaga wielu miesięcy pracy i wysiłków dziesiątków a nawet setek programistów.

 

W mobilne gry inwestuje np. Nintendo, który zyskał setki milionów graczy dzięki Pokemon Go i spowodował przy okazji niewytłumaczalne i nagłe dla postronnych osób, zaludnienie parków i skwerów przez poszukiwaczy Pokemonów.

Pokemon Go

Innym dobrym przykładem jest też Fortnite od Epic Games – mobilna wersja gry Battle Royale dostępna na iOS i Android, która w ciągu miesiąca od premiery została pobrana ponad prawie 40 mln razy z czego aż 15 mln bez pośrednictwa sklepu Google Play. Na platformie iOS liczba pobrań też idzie w setki milionów.

fortnite

fortnite

Bezpośredni konkurent Fortnite – PlayerUnknowns Battlegrounds (PUBG) w ciągu roku zdobył 30 mln graczy na PC a gdy wypuszczono wersję mobilną, to bardzo szybko liczba probrań przekroczyła 60 mln. Szczególnie wśród najmłodszych graczy, dużą popularnością cieszy się Minecraft. Mimo, że gra nie ma modelu free-to-play i kosztuje kilkadziesiąt złotych, to pobrała się kilkadziesiąt milionów razy. Jak widać, inwestowanie w gry mobilne się opłaca, bo za dużą liczbą pobrań idą też duże przychody.

 

W Polsce rynek gier mobilnych też ma kilku ważnych graczy, których gry pobierają się w setkach milionów kopii. Wśród nich możemy wymienić np. Vivid Games z najpopularniejszą chyba grą bokserską Real Boxing czy This War of Mine, która po sukcesie wersji PC, pojawiała się także na komórkach.

realboxing

realboxing

Nawet firmy zajmujące się tzw. gamblingiem tworzą aplikacje mobilne umożliwiające rozgrywkę w telefonie. Listę takich ofert można sprawdzić na stronie ranking bukmacherów 2019. Np. działający na krajowym rynku STS stworzył aplikację STS Mobile, która pozwala na te działania co na stronie www.

Według raportu AppAnnie, monitorującej rynek aplikacji mobilnych, gry mobilne są lukratywnym kawałkiem tortu. W 2017 roku wartość tego rynku była już ponad 2 razy większa niż wartość rynku gier na PC i Mac i 3.6 razy większa niż wartość gier na konsole. Warto zatem inwestować w ten segment rynkowy. Według niektórych przewidywań, szczególnie młodzi ludzie coraz bardziej odchodzą do telewizji i tzw. starych mediów, zwracając się ku nowym formom rozrywki, czyli w szczególności grom i aplikacjom. Nawet Facebook staje się dla nich „przestarzały”, oddając pole Snapchatowi i Instagramowi. Tezę tę potwierdza niedawno opublikowany list władz Netflixa do inwestorów – zwraca się w nim uwagę, że dla tej – największej na świecie – platformy streamingowej, największą konkurencją nie jest HBO Go, tylko Fortnite, który zabiera najwięcej młodych użytkowników.